Pastile Negro izazvale burne reakcije u Švedskoj: "Normalizirani rasizam"
GLAZBENI producent Blizz Bugaddi doživio je šok tijekom kupovine sa svojom kćeri u trgovini Ica u Mölndalu. Na policama je ugledao pastile za grlo marke Negro, proizvod koji je, kako kaže, primjer 'normaliziranog rasizma' i koji ga je podsjetio na vremena ropstva, piše švedski portal GP.se.
Prošlog tjedna, Beltony Angshed, poznatiji pod umjetničkim imenom Blizz Bugaddi, naišao je na proizvod koji ga je duboko uznemirio. Riječ je o pastilama za grlo Negro.
"Ono što me je apsolutno privuklo bilo je ime Negro, ali i to što je na slici pored loga bio bijelac. Za mene je to simboliziralo: 'Kupite crnca za 10,95 kruna'. Vratilo me je u prošlost", ispričao je Blizz Bugaddi.
Svoje je nezadovoljstvo podijelio u objavi na Facebooku, nazvavši situaciju 'normaliziranim rasizmom'. Iako se, kako kaže, inače ne zamara takvim stvarima, ovaj put nije mogao prešutjeti. "Pogotovo kad sam bio u kupovini sa svojom kćeri. Pomislio sam da je ovo nešto što ne mogu pustiti. Jer je bilo doslovno 'pred mojim licem'", objasnio je.
Riječ s teškim značenjem u Švedskoj
Sporne pastile proizvodi srpska tvrtka Pionir, a na tržištu su još od 1928. godine. Bugaddi, međutim, smatra da starost brenda i činjenica da 'negro' na španjolskom znači 'crno' nisu relevantni u švedskom kontekstu.
"Razmišljam što ovo može simbolizirati za njezinu generaciju? Mislim, ljudi su, primjerice, uklonili riječ negerboll (kolač od čokolade)", ističe on. "Riječ negro u Švedskoj ima grublje značenje i stoga se treba prilagoditi tome. U Švedskoj se za crno kaže svart, a ne negro. Za mene je to samo izgovor."
Bugaddi je na proizvod upozorio i nekoliko zaposlenika u trgovini, koji su, prema njegovim riječima, reagirali šokirano. "Rekli su: Osjećamo isto kao i vi i poslat ćemo e-mail onima koji nabavljaju proizvode da provjere. Jer i mi smatramo da je to užasno", prepričao je.
Voditelj trgovine: "Nikad mi nije palo na pamet"
Magnus Alkmark, voditelj trgovine Ica Kvantum u Mölndalu, kaže da je riječ o artiklu koji se nalazi u Ica-inom centralnom multikulturalnom asortimanu.
"To je u preporučenom asortimanu. To znači da se preporučuje da ga imamo u našoj ponudi. Nema se puno više za reći o tome. Nikad mi nije ni palo na pamet da bi to moglo imati ikakvu vezu", izjavio je kada je čuo za pritužbu o rasizmu.
Na pitanje gleda li na situaciju drugačije nakon reakcije kupca, odgovorio je: "To ćemo morati proslijediti organizaciji i istaknuti da je netko reagirao na ovo, pa ćemo vidjeti kakav će stav zauzeti." Dodao je kako nikada prije nije čuo slične pritužbe te da će razmotriti hoće li proizvod povući s polica.
Ica Švedska: "Riječ je o poznatoj robnoj marki"
Oglasila se i Jenny Eriksson, direktorica asortimana i nabave u Ica Švedska. U pisanom odgovoru navela je kako razumiju da riječ može izazvati reakcije. "Dotični proizvod dolazi od europskog proizvođača Pionir, gdje je robna marka velika i poznata u velikim dijelovima Europe", napisala je.
Eriksson pojašnjava da ime potječe od crne boje proizvoda zbog aktivnog ugljena. "Razumijemo da riječ u drugim kontekstima može biti uvredljiva ili se doživjeti kao diskriminirajuća, ali u ovom slučaju je ipak uspostavljena kao robna marka u lokalnom kontekstu", zaključila je.