Ne smiju psovati i masno zarađuju: 11 stvari o kontrolorima leta koje ne znate

Ne smiju psovati i masno zarađuju: 11 stvari o kontrolorima leta koje ne znate
Screenshot: YouTube

BEZ kontrolora zračnog prometa piloti aviona bili bi slijepi. Neke stvari o kojima letenje avionom ovisi znaju i mogu omogućiti samo kontrolori leta, a Reader's Digest otkriva ono što samo oni znaju.

To nije ekipa koja maše rukama na terenu

Osobe koje usmjeravaju promet pistom nazivaju se "upravljači zrakoplovima". Kontrolori zračnog prometa su nešto drugo: oni su odgovorni za "sigurno, uredno i brzo prometovanje kroz zračni prostor zemlje".

Na primjer, kontrolori leta osiguravaju da zrakoplovi ostanu na sigurnoj udaljenosti jedan od drugog ili upozoravaju pilote na loše vremenske uvjete. U principu, kontrolori zračnog prometa pilotima kažu gdje i kada letjeti, navode iz nizozemske zrakoplovne kompanije KLM.

Ne rade svi kontrolori zračnog prometa na aerodromu

"Iako su tornjevi za kontrolu zračnog prometa zasigurno najvidljiviji dio naših radnih mjesta, kontrolori tornja odgovorni su samo za površine aerodroma i zračni prostor koji neposredno okružuje zračnu luku", objašnjava kontrolor zračnog prometa Vic Vector. Promet u zračnom prostoru oko glavnih aerodroma kontroliraju kontrolori koji rade u "mračnim prostorijama bez prozora, ponekad stotinama kilometara daleko od zračnog prostora koji promatraju preko radara".

Radnici u tornjevima oslanjaju se na svoje oči

"Ukratko, puno sjedimo i gledamo kroz prozor", objašnjavaju nizozemski kontrolori zračnog prometa Feike i Carlijn na blogu KLM Airlines. "Zapravo, možemo upravljati većim brojem prometa ako ga vidimo direktno nego ako se moramo osloniti na tehnologiju", dodaju. Za lošeg vremena kontrolori ne mogu dobro vidjeti pa tih dana može biti dosta kašnjenja.

Njihov posao je iznenađujuće nepredvidiv

Kako je riječ o poslu koji ovisi o apsolutnoj preciznosti, kontrolori zračnog prometa ne mogu predvidjeti kakav će pomak biti. "Ni jedan dan nije potpuno isti i nikad ne znaju s čime bi se mogli suočiti kada dođu na posao i započnu svoju smjenu", kaže umirovljeni kontrolor leta Keith Brown na Quori.

Stres nije toliko loš kao što mislite

Iako se kontrola leta svrstava među najstresnije poslove, izgleda da ljudi koji to rade nemaju ništa protiv. "Činjenica da bi mnogi životi mogli biti izloženi riziku ako dođe do pogreške bila je pozitivan stres za mene", objašnjava Brown. Osim toga, manje od pet posto zaposlenika osjeća visoki stres, dodaje bivši kontrolor zračnog prometa Jeff Jarr. "Ako vas posao stresira", kaže, "nećete dugo izdržati."

Imaju visoke plaće i odlične benefite

Prema Saveznoj upravi za civilno zrakoplovstvo, prosječni stručnjak za kontrolu zračnog prometa u 2016. godini je zaradio 127.805 dolara (oko 860 tisuća kuna). "Kao savezni zaposlenici, stručnjaci za kontrolu zračnog prometa dobivaju paket pogodnosti s raznim osiguranjima, mirovinom i fleksibilnim mogućnostima potrošnje za zaposlenike i njihove obitelji", navode iz Saveza.

Često im treba odmor

Iako su kontrolori na poslu osam do devet sati dnevno, u tom vremenu prave pauze kako bi izbjegli umor. Većina radnika odmori se svakih 75 do 90 minuta u trajanju od 20 do 40 minuta u komadu, pokazalo je istraživanje koje je NASA provela za Saveznu upravu za civilno zrakoplovstvo.

Postupak prijave je rigorozan

Cijeli proces, od prijave do zaposlenja, može trajati od nekoliko mjeseci do par godina, kaže Vector. Uz to, važan je i dobar tajming: "Otprilike jednom godišnje otvaraju se prijave za nova radna mjesta na usajobs.gov i uglavnom ostaju otvorene oko tjedan dana", dodaje.

Godine su važne

Da biste u SAD-u dobili posao kao kontrolor leta, morate imati 30 godina ili manje tijekom prijavljivanja. Umirovljenje je obavezno u dobi od 56 godina. Također, provjerava se vaša prošlost po pitanju kriminala i kažnjavanja, a obavljate i liječnički pregled koji pokriva vid, raspoznavanje boja, sluh, psihološko zdravlje, test na opojna sredstva, kardiovaskularnu kondiciju i neurološko zdravlje.

Govore svoj jezik

"U svom svijetu govorimo jedinstvenim jezikom koji se zove radiotelefonija (RT)", napominju Carlijn i Feike. "Temelji se na engleskom i uključuje puno žargona." RT znači da svi piloti i zrakoplovne službe govore istim jezikom, ali čak i ako je engleski vaš maternji jezik, trebat će vam vremena da se prilagodite i tečno ga govorite.

Ovo su neke RT riječi i njihova značenja:

Squawk: Postavite način ili kod prijenosa.
Wilco: Razumijem vašu poruku i udovoljit ću joj.
Dvostruko ponavljanje riječi: Komunikacija je teška, zato pošaljite svaku riječ ili frazu dva puta.

Psovanje je strogo zabranjeno

"Iako se čini da većina stresnih poslova uključuje mnogo psovanja, u kontroli leta ono apsolutno nije dopušteno i usprotivit će mu se svaki pilot i drugi radnici povezani s kontrolorima", objašnjava pilot Doug Hanchard.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara