Ovako se tračalo na estradi 60-ih: "Tereza pretjeruje, dere se i dvolična je"
U SURADNJI s Yugopapirom donosimo vam tekst iz 1968. i uvid u to kako su izgledali tračevi na tadašnjoj estradi.
Listopad 1968: Festival može izgledati i ovako. Zapravo, ovako izgleda kad se na okupu nađu više od dvojice naših zabavno-muzičkih aktera. Ogovaranja ima posvuda, u svakoj struci i zvanju, ali "tračevi" kakvi se stvaraju u zabavnoj muzici, bili bi prava poslastica čak i za čuvenu... Pssst, ne spominjimo joj ime!
Ovdje sam zapisala sve što sam čula na posljednjih nekoliko naših festivala; ono što su pjevači, kompozitori, aranžeri govorili međusobno - jedni o drugima. Naravno, iz pristojnosti nećemo navesti tko je autor pojedinih izjava, ali naravno, nemoguće je izbjeći i drugu stranu: na koga se spomenute izjave odnose.
Dakle, unaprijed hvala na pažnji, uz molbu da se oni čija su imena navedena ne ljute zbog iskrenosti svojih kolega. Pođimo redom:
Monolozi
- ... naravno, ona može nastupati samo na Splitskom festivalu! Dok je tog festivala, bit će i nje. I uvijek će biti sigurna za jednu od prvih triju nagrada. (Jedna prijateljica po mikrofonu o Maruški Šinković.)
- Lako je njoj pjevati kad joj Stipica piše specijalne aranžmane! To su takvi aranžmani da se uz njih može čuti i muha, a kamoli ne njen glas. Što bi bilo da orkestar odsvira samo jednu jaču dionicu? Uopće je se ne bi čulo... (Jedan kolega o pjevanju Gabi Novak.)
Dalje o istoj pjevačici:
- To je glas bez afekta...
I dalje:
- To je prava dama! Kad ona zapjeva, ja se sav smirim i osjećam se kao na svečanosti. (Jedan muzičar.)
- Volio bih vidjeti muškarca koji može ostati ravnodušan kad se ona pojavi pred mikrofonom! (Jedan muzičar o Zdenki Vučković.)
- On nema veze o solo pjevanju. Ali to ništa ne smeta kad mu je žena najpoznatija jugoslavenska pjevačica! (Jedna Terezina znanica o Miri Ungaru.)
- Molim vas, kakav je to muzičar koji svoj nastup uvjetuje nastupom svoje žene?! (Kolega o Stjepanu Mihaljincu.)
A o njegovoj ženi:
- Možda bi ona bolje pjevala da je toliko ne forsiraju...
O Alfi Kabilju:
- On ima gadne veze s novinarima. Potpuno mu je svejedno kakvu kompoziciju napiše jer zna da će mu je novinarska mašinerija ubaciti u finale... Zna čovjek na koju adresu se treba obratiti. (Kolega kompozitor.)
O Zvonku Špišiću:
- On misli da svakom može soliti pamet. Volio bih vidjeti normalnog čovjeka koji može ponoviti ono što on pjeva! (Kolega pjevač.)
O Stjepanu Staniću:
- Svi se vi možete postaviti na glavu. Ako se njemu hoće, pjevat će bolje od Iveka Robića i od svih nas, pa čak i od Franka Sinatre ako treba... (Jedna mlada pjevačica.)
O istom pjevaču, od jednog renomiranog kolege:
- To je barsko kreveljenje!
O Miši Kovaču:
- Mišo Kovač...? (Grimasa) ... Hajdete, molim vas!
Ili:
- To je pravo, muško pjevanje.
Ili:
- Kad bih ja tako pjevao, nastojao bih da me se što manje čuje... (Sve tri izjave od kolega pjevača.)
O Ani Štefok:
- Da, glas je tu... Samo kad je ona tak' povučena...
Zatim:
- Ona vas sve može poslati po šibice. Ona pjeva glasom, a ne toaletom ili seksom! (Kolega pjevač.)
Ili:
- Kaj joj vredi glas, kad nije ni u Nikičinom ni u Stipičinom klanu! (Jedna kolegica u polupijanom stanju.)
O Višnji Korbar:
- Ona pjeva tako da je valjda i samoj sebi već postala dosadna! (Kolegica.)
Ili:
- Da je radila s poštenim ljudima, na primjer u Italiji, ostavila bi iza sebe tri Milve! (Druga kolegica.)
Još o Zdenki Vučković:
- Ta haljina... pa to je strašno! (Kolegice u Opatiji.)
- Dok je Krešica direktor festivala, nju ne mora biti strah hoće li nastupiti... (Kolegice i kolege.)
- Nije važno kakav ona ima glas. Važno je da je najmuzikalnija među našim pjevačicama... (Jedan muzičar.)
O Ivici Šerfeziju:
- Možete o njegovom pjevanju misliti što god hoćete, ali jedino njega mogu prodati u svako doba... (Jedan menadžer.)
- Samo bih volio znati kakvoj to glupoj publici taj pjevač može prodati milijun ploča... S takvim glasom... (Jedan kolega.)
O Terezi:
- Prekrasna je! Izvrsno izgleda! To je prava pjevačica! (Jedan režiser.)
- To je ipak malo pretemperamentno. Još malo pa bi bilo histerično... (Kolegica pjevačica.)
- Ne dirajte mi gazdaricu! To je pjevačica bez mane! (Jedan klavirist i aranžer.)
O Žarku Dančuu:
- To je meketanje, a ne pjevanje! (Jedan muzičar.)
- Apsolutno najelegantniji pjevač. (Jedan novinar.)
O Vjekoslavu Juttu:
- Kad ga vidim na sceni, pozli mi... (Kolega pjevač.)
- Taj mali nas je već nekoliko puta "zanitao"... (Pjevačica veteranka.)
- Taj dobro koristi garderobu. Već pet festivala pjeva u istom odijelu... (Dvije kolegice.)
- Da je u Italiji, prešišao bi Morandija! (Jedan menedžer.)
O Ivi Robiću:
- Zakaj se novinari nikad ne usude njega napasti? (Zbor pjevača.)
- Kad bih ja jedanput pjevala tak' falš, mogla bih se pozdraviti sa zabavnom muzikom...
- Možete se svi postaviti na glavu. Kad budete zaradili toliku lovu, moći ćete sebi dopustiti luksus da pjevate kako hoćete ... (Druga pjevačica.)
- Zašto bi on morao pjevati baš na svakoj "Opatiji"? (Jedan od organizatora.)
- Da ne vrijedi, ne bi bio ono što jest. (Dvojica muzičara.)
O Arsenu Dediću:
- Lako njemu kad ima muzičku akademiju... (Kolegica.)
- Kad bi još imao glasa... (Kolega.)
- To je jedini "kit" s kojim se može normalno odsvirati neka stvar... (Trojica muzičara.)
O Vici Vukovu:
- Taj se nikad ne može nadiviti sam sebi! (Kolegice.)
- Kad se pojavi netko s takvim glasom, imat će pravo da diskutira. Ostali mogu šutjeti! (Jedan kompozitor.)
- Nemojte mi samo reći da je to moderan glas! (Drugi kompozitor.)
- Kad bi barem on uvijek mogao pjevati moje stvari! (Treći kompozitor.)
Dijalozi
- I vi mene pokušavate uvjeriti da je Krajač zasluženo pobijedio?!
- Svakako.
- Pa to je "gemišt" od triju stvari. Od "Sutra se ženiš", "Jamais" i "Večeras ćeš čuti jednu pjesmu"!
- Zakaj vi niste napravili takav gemišt?
- Jer bi mi bilo ispod časti!
- A je li vam ispod časti pobijediti na festivalu...? (Razgovor dvojice kompozitora.)
- Ti ne kužiš stvar: Arsen i Stipica su prijatelji. To znači da su prijatelji i Arsen i Gabi. Nikica i Arsen nisu u dobrim odnosima, ali je Nikica dobar sa Šerfom. Normalno onda da nisu dobri Arsen i Šerfa, niti Stipica i Šerfa... (Jedna pjevačica drugoj.)
Dva pjevača o Jimmyju Staniću:
- On je genijalan!
- Ti si lud!
- Zašto? Reci, bi li ti mogao tako otpjevati tu stvar?
- Čekaj...
- Reci: bi li, ili ne bi?
- Tim stilom ne bih, ali...
- Bez: ali. Ako ne bi, znači da si slabiji!
- Čekaj. Zašto onda on nije uspio u inozemstvu ništa više od mene?
- Možda nije imao priliku!
- Vraga nije imao! Nego takvih pjevača su puni europski barovi...
- To gore po nas...
Dva muzičara o Terezi:
- Čuj, ona malo pretjeruje!
- U čemu?
- U tom deranju.
- Ali vidiš da to pali kod publike!
- Zašto se onda tako ne dere i u Francuskoj?
- Zato jer tamo to ne pali.
- Znači, dvolična je.
- Ne, nego žena kuži posao! Zna gdje šta najbolje ide. Svaka joj čast!
Još o Krajaču:
- Vidiš, ti njega napadaš, a ja ti kažem da taj frajer ima najbolji nos za moderno kod nas.
- U to ne sumnjam. Ima najbolji nos za posudbu!
- Ma čekaj! On je napisao najviše festivalskih hitova u Jugoslaviji. I to su sve moderne stvari.
- Dobro, dobro...
- Osim toga, tak se danas kopa! Staviš malo poznatog da rulja lakše kapira... (Dijalog pjevača i kompozitora.)
O Ervini Štelcl:
- Reci mi na što ti nalikuje njeno pjevanje?
- Ni najbolja ni najgora! Čisto dobar, moderan glas.
- Nazdravlje, kad joj prije svake pjesme moraš dati intonaciju! Kod nas zaista svatko može pjevati!
- Zašto onda ti nisi probao?! (Dvojica kompozitora.)
Itd., itd... Ovo je samo isječak iz "bratskih" razgovora koje po festivalima vode naši zabavno-muzički akteri, jedni drugima iza leđa... Kad ovo pročitate, možete zaključiti dvoje: ili nitko od spomenutih ne vrijedi ništa, ili su svi izvrsni.
Istina je, valjda, negdje po sredini.
(Maja, Plavi vjesnik, 1968.)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati