Panika vas neće spasiti od bolesti, samo će povećati šanse da se razbolite

Panika vas neće spasiti od bolesti, samo će povećati šanse da se razbolite
Foto: Index

Proživljavamo dane koji često podsjećaju na one ratne. Dovoljno se zagrcnuti ili ispuhati nos pa da čovjek čovjeku postane vuk. Taj vuk je željan osude, možda i osvete, pod opravdanjem da svjesno ugrožavate druge, a pod tim, s obzirom na okolnosti, i cijelu planetu.

To je na određeni način i istina, a posljedica je da ne samo da smo u stresu zbog objektivne opasnosti da se zarazimo ili proširimo bolest, već nas stresira i mogućnost osude i napada drugih pojedinaca. Napad danas tako doživjeti možemo već i zbog toga što kupujemo WC papir ili jer smo otišli do banke zato što nismo imali drugu opciju. Tamo smo pak u stresu jer u gužvi čekamo pred vratima i tako se izlažemo još većoj opasnosti da se zarazimo. Treba li napominjati da nam je cijela ova situacija i ekonomski poprilično ugrozila egzistenciju, što je stresno samo po sebi.

Dakle, živimo u stanju konstantne panike i stresa.

Ono čega mnogi čini se uopće nisu svjesni je djelovanje stresa na imunitet. Pritom ne samo da paničnim objavama na društvenim mrežama zapravo tražimo istomišljenike koji će dati potvrdu i opravdanje našem neuravnoteženom psihičkom stanju, već ćemo ga uspješno širite na sve koji naš post pročitaju. Pošast kupnje WC papira, kao i to da se u frižiderima trgovina često može naći samo pizza s ananasom, govori sve o tome da mnogi nisu u kontaktu s vlastitim zdravim razumom jer ga je prekrio oblak panike.

Velik broj ljudi je generalno ovisan o stresu

Pri tome je važno razumjeti na koji način naše tijelo reagira na paniku, odnosno stres. Prijeteće okolnosti koje ne moraju biti uopće realne aktiviraju simpatički živčani sustav i tijelo tada funkcionira u preživljavačkom modu. Zbog načina na koji se danas živi mi jako puno vremena provodimo u njemu, no to uopće nije normalno stanje organizma. U tom stanju tijelo pokreće goleme količine energije kao odgovor na opasnost, odnosno izvor stresa i pokušava izaći na kraj s trenutačnom situacijom.

Budući da stres stvara energetski, ali i kemijski moćan val, ako je čest, tijelo se na njega navikava kao na drogu i tu nastaje ovisnost. Postajemo ovisni o hormonima koji se izlučuju kao posljedica izlaganja stresu. Velik broj ljudi je ovisan o stresu, a da toga uopće nije svjestan. Razlog za to je način na koji danas radimo i živimo. No to je priča za jedan drugi članak.

Neki ljudi zbog toga često se nesvjesno biraju stavljati u situacije, odnose, čak i veze s ljudima koji će im stvoriti stres, kako bi što redovitije dobili svoj šut hormona. Ono što je važno pri tom podsjetiti je da kroničan dugotrajan stres aktivira genetsku predispoziciju na neke bolesti.

Stres nije nešto što ne možemo kontrolirati, no prvo ga treba osvijestiti. Odnosno, svatko je u stanju odabrati na koji način odgovoriti na izvor stresa. Ako vas netko od prijatelja na društvenim mrežama stresira svojim objavama, taj profil možete sakriti na 30 dana i tako na primjer ukloniti jedan od izvora mogućeg stresa. S druge strane možete odlučiti u potpunosti izbjegavati društvene mreže i slično…

Trovanje negativnim mislima

Jedan od načina konstantnog stvaranje stresa je trovanje negativnim mislima. Ako cijelo vrijeme razmišljamo o mogućnosti potpune kataklizme zbog koronavirusa, odnosno strahujemo da će se uskoro dogoditi grozne stvari kao što su potpuna izolacija, nestašice hrane, razbolijevanje i smrt nas i naših bližnjih, sami sebi perpetuirano stvaramo stres. Velik dio populacije danas je već ovisan o stresu, a sada kada možda i ima nešto manje stresa izazvanog poslom, nalazimo druge izvore stresiranja.

Tako su baš poput heroinskih ovisnika i ovisnici o stresu spremni žrtvovati svoje zdravlje zbog kemije. U ovom slučaju tu kemiju stvara tijelo.

Puno je istraživanja provedeno i knjiga napisano na temu negativnog utjecaja stresa na imunitet. Nema razloga to ovdje ponavljati. Ono što je važno istaknuti je to da iako danas imamo realnu opasnost, o nama ovisi na koji način ćemo se psihološki nositi s kriznom situacijom. Hoćemo li se stresirati i narušavati sebi imunitet ili iskoristiti vrijeme koji smo dobili da provedemo kod kuće da resetiramo organizam i iz situacije uzmemo najbolje što možemo.

Osim toga, naša tijela imaju prirodnu sposobnost samoiscjeljenja, a u tom procesu veliku ulogu igra naš um. Zbog toga je itekako važno vježbati što i kako mislimo, ali i govorimo, odnosno pišemo kako u društvu tako i na društvenim mrežama. To nipošto ne znači da ako mislite pozitivno da se nećete zaraziti te da se možete mirne duše šetati i biti u kontaktu s drugim ljudima.

Poanta je u tome da stvarajući i šireći paniku dodatno ne narušavate imunitet i tako povećavate rizik da se razbolite ili zarazite druge.

Naučite heklati, govoriti španjolski, razvlačiti kore za burek...

Stoga umjesto opsesivnog praćenja medija i proučavanja virologije putem društvenih mreža te konstantnog gomilanja namirnica, ovu situaciju se može iskoristiti i na pametniji način. Šanse da ćete viseći na društvenim mrežama izmisliti cjepivo za koronavirus su nepostojeće, stoga možda i nije najpametnije po cijele dane raspravljati na društvenim mrežama o stvarima o kojima generalno znamo malo, ako i išta.

Također, važno je osvijestiti da u pozadini svih strahova se nalazi strah od smrti, stoga je možda vrijeme da prihvatimo činjenicu da smo smrtni. Po tom pitanju pomoći nam neće ni milijuni dolara, baš kao ni horde pratitelja na društvenim mrežama. S druge strane je evidentno kucnuo čas da postanemo svjesni da smo sami odgovorni za sebe, ali i druge.

Misli su poput virusa, baš kao što moramo paziti da svoju okolinu ne zarazimo virusom, na isti način trebamo je zaštititi od nepotrebne panike, širenja strahova i negativnih misli. Realna opasnost postoji, treba je prihvatiti i biti je svjestan, no bez obzira na to koja i kakva opasnost bila u pitanju, panika apsolutni nikad nije pomogla.

Internet je krcat besplatnih edukacija, meditacija i tečajeva te iskoristimo ovo vrijeme da unaprijedimo vlastite postavke jer ovo je idealna prilika. Naučite heklati, govoriti španjolski, razvlačiti kore za burek, meditirajte, pjevajte, plešite, svirajte, vježbajte jogu... Sve je pametnije od vrćenja negativnih hororičnih scenarija u glavi i širenja panike na sve strane. Vrijeme je za trening odgovornog ponašanja u svakom smislu, a to obuhvaća i naše misli.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara