Preko jaja do Himalaja

"MALA moja sidni mi na jaja, pa ćeš vidit... Šta je Himalaja". Kada čujete nešto ovakvo, isprva bi vam se moglo učiniti da je riječ o nekom novom glazbenom hitu koji je poharao opskurne radio stanice jer sve što je debilno, maloumno, jeftino, istrošeno i sirovo u ovim krajevima vrlo brzo postaje hit. Dovoljno je skupiti hrabrosti i iz sebe izbaciti sve ono što mnogi prije vas jednostavno nisu htjeli učiniti jer, eto, ako već žele privući pažnju na sebe, savjest im nalaže da to učine na način koji ih u isto vrijeme neće osramotiti ili ono čime se bave svesti na jednu rečenicu koja bi mogla biti simpatična samo pećinskim ljudima.

Ne, ne radi se o novom glazbenom hitu već je riječ o jumbo plakatima za putopisnu knjigu Roberta Pauletića koji su osvanuli diljem Dalmacije. I knjiga nema apsolutno nikakve veze s jajima i malom koja će se na njih nasaditi već je riječ o putopisu "Himalaja u 77 priča". Ova mudra doskočica samo je "vješt" trik kojim je Pauletić pažnju privukao na vlastiti kreativni rad jer ništa ne kaže putopis kao seljačka fora.

Šovinizam ili?

Javnost je automatski graknula jer navodno je riječ o šovinizmu prvog reda. Gavrilovićeva kobasica među sisama bila je svojevremeno trn u oku mnogih udruga za promicanje… nečeg koje su u toj kobasici pronašle puno više od sumnjivih sastojaka pa ne bi bilo posebno iznenađenje da ih zasmeta i javno promicanje snošaja s elementima bećarca.

Robert Pauletić je svoj nesvakidašnji potez opravdao ološem koji je zavladao medijima. Ove odvratne kreature (radi se o zvijezdama reality showova koje su se ubacile i u svijet kulture) koje plijene pažnju čitatelja, gledatelja, slušatelja i klikača očito su opravdanje za plakate koji su uznemirili Splićane. Zagrepčani, s druge strane, doživjeli su nešto blažu verziju i uskraćeni su za ojkalicu koja je navodno oduševila mlađu populaciju i zgrozila one starije. No, Pauletić tvrdi da bi ovaj potez mogao zgroziti samo slijepce koji ne vide u što se pretvorio svijet oko njih. Seksualni sadržaji pršte na sve strane, o seksu se otvoreno govori na televiziji, Internet je, ne biste vjerovali, prepun pornografskog sadržaja i naša (vaša) su djeca od zla udaljena samo nekoliko klikova mišem.

Dakle, koga bi u takvom svijetu mogla uznemiriti jedna nevina ojkalica?

Realno gledajući, ojkalica i njen seksualni sadržaj sasvim su benigni. Mala na jajima podjednako je uvredljiva kao i mala na konju, a ako vas pak smeta populistički pristup i igranje na prvoloptaške fore očito niste upoznati s funkcioniranjem stvari u svijetu promocije. Polugoli sisati modeli okreću svijet i prodat će vam bilo što na potezu od automobila do ulaznice za R&B večer. Ako ste u rukama ikada držali flyer za neki događaj ili vidjeli plakat za isti, par sisa vjerojatno vas nije bacio na dupe i natjerao vas u bijesno popovanje o objektifikaciji žena u modernom društvu. Posjetitelji auto-showova isto se tako nisu snebivali nakon što su vidjeli nečiju kćer kako se u donjem rublju valja po haubi nekog novog modela koji će pronaći mjesto u garažama kreme ovog društva. Problem se očito javlja ako ste s time suočeni na jumbo plakatu.

Veličina je bitna, pogotovo ako se s vrha vidi Himalaja

Ono što u ovom slučaju privlači pažnju promašen je kontekst. Kakve veze ima žuti tisak sa putopisom? Čak i ako uzmemo slobodu u tumačenju, teško je pronaći paralelu između problema kretena koji opsjedaju medije i veranja obroncima Mt. Everesta. Ako ćemo baš iskreno, ovo je samo jeftin način da jeftinom pristupu date određenu težinu lupetanjem o problemu žutog tiska. Koristiti metode koje su nam i samima odvratne da bi privukli pažnju na nešto što radimo nije dobro osmišljena kampanja (bez obzira na uspjeh) već tipično populističko sranje s naknadnim obrazloženjem koje ne drži vodu. Barem budite iskreni i recite "ljudi su idioti i knjige masovno kupuju samo ako im ih podvalite na neki glup način".

I ne trebaju vam novi jumbo plakati da bi dokazali da su ljudi idioti koji reagiraju na podvale i istrošene fraze bez dubljeg značenja. Otkad je započela predsjednička kampanja, ta je poanta savršeno dokazana.

Pitanje je vremena kada će neki hrvatski "državnik novog kova" ubaciti bećarac kao svoj predizborni slogan. "Mala moja, matere i ćaće, dolazim ti skoro jer tražim glasače" ili "vjerujem u Boga, koža mi je bijela, omiljen sam izbor glasačkoga tijela" i neće biti iznenađenje ako takvo što prođe jer kristalno je jasno da u ovom narodu prolazi koješta. Ne morate smisliti ni rimu.

Foto: robertpauletic.com

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara