Recenzija na "Krimi roman": Prekojadransko ogledalo

DA se formula koju su ustanovili Coppola i Scorsese može koristiti i u zemlji njihovih predaka pokazuje "Krimi roman", talijanski gangsterski ep koji se pojavio u našim videotekama.

Film, čiji je scenarij prema vlastitoj knjizi napisao bivši sudac Giancarlo de Catalda,  počinje 1970-ih kada trojica siromašnih mladića iz rimskog predgrađa – "Libanonac" (Favino), "Ledeni" (Stuart) i "Kicoš" (Santamaria) – odluče svoje iskustvo iz maloljetničkog zatvora iskoristiti kako bi izveli otmicu bogatog aristokrata. Novac zarađen u krvavoj otmici odluče ne potrošiti, nego investirati u unosne poslove kao što su kocka, prostitucija, iznuda i trgovina drogom. Kombinacijom potkupljivanja i bezobzirne krvoločnosti munjevito uništavaju etablirane bande i preuzimaju vlast nad rimskim podzemljem. Dok "Libanonac", kojemu su životni uzori Hitler i Staljin, sanjari o tome da sruši talijansku demokraciju i zavlada kao car, "Kicoš" je skromniji i voli lagodan život, a "Ledeni" se do ušiju zaljubi u idealističku učiteljicu Robertu (Trinca). U međuvremenu njihova banda postaje predmetom istrage upornog policijskog inspektora Scialoje (Arcorsi), čiji su pokušaji da kriminalce smjesti iza rešetaka godinama torpedirani od strane tajanstvenih struktura u samom državnom vrhu.

Režiju ovog filma je potpisao Michele Placido, glumac koji je 1980-ih u bivšoj Jugoslaviji uživao enormnu popularnost među ženskim dijelom TV-publike zahvaljujući ulozi antimafijaškog inspektora Corrada Cattanija u seriji "Hobotnica". Placido, koji ima dojmljivu filmografiju ispred i iza kamere, prilično vješto koristi Scorsejeve tehnike kako bi ispričao gangstersku priču koja se proteže preko jednog desetljeća. Pri tome se koristi kombinacija nostalgije, "cool" soundtracka i zajedljivog društveno-političkog komentara.

Ono što posebno valja istaći kod "Krimi romana" jest to što su fiktivni događaji jasno isprepleteni s neslavnom stvarnošću Italije "olovnih godina", slično kao što je Coppola u sva tri "Kuma" neke od zapleta i situacija temeljio na stvarnim likovima i događajima. Placidov film svoje protagoniste, što implicitno, što eksplicitno, povezuje s nikad potpuno razjašnjenim zločinima kao što su otmica i ubojstvo demokršćanskog vođe Alda Mora, bombaški pokolj u Bologni, pokušaj atentata na papu Ivana Pavla II te likvidacije "uglednih" bankara povezanih s Crkvom, mafijom, masonima, CIA-om i vladajućom Demokršćanskom strankom.

Autori filma su, dakako, jasno znali o čemu pričaju, s obzirom da je scenarist de Catalda svoj roman i scenarij temeljio na stvarnoj organizaciji u Italiji poznatoj kao "Banda della Magliana", čija je nedjela također obradio Daniel Constantini u filmu "Fatti della banda della Magliana" iz 2005. godine.

Autentičnost prikaza tog neslavnog razdoblja talijanske povijesti je, pak, kompromitirana s pomalo šizofrenim pristupom junacima filma. S jedne strane njihova djela sugeriraju da je riječ o bezvrijednim ispljuvcima nedostojnima da se nazovu pripadnicima ljudskih roda, ali režiser ne može podleći iskušenju da ih romanizira, odnosno prikaže kao svojevrsne buntovnike s društvenog dna čije je prijateljstvo i međusobna vjernost nekako ljepša i prihvatljivija od tradicionalnog morala i zakona.

Još jedan ozbiljan nedostatak filma je i podlijeganje klišejima, pogotovo kada su u pitanju ženski likovi. Tako iritantno svetački lik Roberte dobija svoj antipod u "Kicoševoj" djevojki Patriziji (Mouglais), pohlepnoj i beskrupuloznoj prostitutki uvijek spremnoj na izdaju.

Međutim, "Krimi roman" svejedno zaslužuje preporuke, i to ne samo zato što je Italija dobila svog "Kuma" i "Dobre momke". U prikazu krvoločnih, bahatih i nezaustavljivih kriminalaca povezanih s do grla korumpiranom i nesposobnom vladom će domaći gledatelj prepoznati likove i situacije ne samo bliske ovom vremenu, nego i ovoj strani Jadrana.

uloge: Kim Rossi Stuart, Pierfrancesco Favino, Claudio Santamaria, Stefano Accorsi, Anna Mouglais, Jasmine Trinca

režija: Michele Placido

proizvodnja: Aquarius Films, Italija, 2005.

trajanje: 152 ' 

OCJENA: 8/10

Dragan Antulov

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara