"Strogo muška fantazija": Žižek ima objašnjenje zašto je kraj GOT-a mnogima loš

"Strogo muška fantazija": Žižek ima objašnjenje zašto je kraj GOT-a mnogima loš
Screenshot: YouTube

PLEJADI poznatih i nepoznatih koja posljednjih dana debatira o finalnoj epizodi Igre prijestolja priključio se i Slavoj Žižek, koji je toj temi posvetio kolumnu u Independentu. Žižek je najprije podsjetio na peticiju koju je potpisalo gotovo milijun ljutitih gledatelja koji traže ponovno snimanje posljednje sezone.

"Jedan od rijetkih inteligentnih glasova u raspravi bio je onaj autora Stephena Kinga koji je primijetio da nezadovoljstvo nije izazvano lošim završetkom, već činjenicom da je do njega došlo. U našoj epohi nizova koji, u načelu, mogu biti neograničeni, ideja narativnog završetka postaje nepodnošljiva", ističe Žižek.

U daljnjem se tekstu nalaze spoileri.

Dodaje da se glavni problem tiče ženskih likova.

"Finale spaja odbacivanje radikalne promjene sa starim antifeminističkim motivom iz Wagnerovih djela. Za njega ne postoji ništa odvratnije od žene koja intervenira u politički život vođena željom za moći. Za razliku od muških ambicija, žena želi moć kako bi promovirala vlastite uske obiteljske interese ili, još gore, svoj osobni hir, nesposobna da shvati univerzalnu dimenziju državne politike", podsjeća Žižek.

Dodaje da ista ženstvenost, koja je u krugu obitelji snaga zaštitničke ljubavi, postaje opsceno bjesnilo kad se prikazuje na razini javnih i državnih poslova.

"Sjetite se najniže točke u dijalogu Igre prijestolja kada Daenerys govori Jonu da, ako je ne može voljeti kao kraljicu, trebao bi vladati strah - neugodan, vulgarni motiv seksualno nezadovoljne žene koja eksplodira u destruktivni bijes. No - zagrizimo u našu kiselu jabuku - što je s Daenerysinim ubilačkim ispadima? Može li se nemilosrdno ubijanje tisuća običnih ljudi u King's Landingu doista opravdati kao nužan korak prema univerzalnoj slobodi? U ovom trenutku moramo zapamtiti da su scenarij napisala dva muškarca", piše slovenski filozof.

Žižek ističe da je Daenerys kao luda kraljica strogo muška fantazija pa su kritičari bili u pravu kada su istaknuli da je njen prelazak u ludilo psihološki neopravdan, a slika nje kako s luđačkim izrazom lica leti na zmaju i spaljuje kuće i ljude prikazuje patrijarhalnu ideologiju koja se boji politički jakih žena. I sudbina drugih žena u seriji odgovara tim mjerilima, Daenerys uništava moć, a Arya također nestaje. Ostaje Sansa, žena kakvu današnji kapitalizam voli jer spaja žensku mekoću i razumijevanje s dobrom dozom intriga i tako u potpunosti odgovara novim odnosima moći.

"Posljedično Jon ubija iz ljubavi (spašavajući prokletu ženu od sebe same, kao što kaže starija muško-šovinistička formula) jedinog socijalnog agenta u seriji koji se borio za nešto novo, za novi svijet koji bi okončao stare nepravde", napominje Žižek.

Novi kralj je Bran, "osakaćen, sveznajući, koji ne želi ništa - s podsjećanjem na bezdušnu mudrost da su najbolji vladari oni koji ne žele moć".

Zaključuje da se ne može ne primijetiti da su oni koji su ostali vjerni Daenerys raznovrsni, jedan zapovjednik je crn, a drugi bijeli nordijac.

"Uklanja se radikalna kraljica koja je željela više slobode za svakoga bez obzira na njihov društveni položaj i rasu, stvari se vraćaju u normalu", zaključuje.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
;
Učitavanje komentara