Trudnički dnevnici: Nemoj misliti na čokoladu!

Trudnički dnevnici: Nemoj misliti na čokoladu!
Ilustracija: Index
 
'JEDI ZDRAVO!', 'Pazi na prehranu!', 'Izbaci slatko!', 'Ni ne pomišljaj na junk-food.', ' Smanji kavu ili izbaci ako možeš!', 'Ne pij gazirano!', 'Pij puno vode!' ' Puno malih obroka, idealno 5 tijekom dana. Naravno i da su svi zdravi, kuhani, povrće, piletina, bez kruha, smanjiti tjesteninu...'.  Kažeš ljudima da si trudna i odjednom svi postanu nutricionisti!!! Svi sve znaju o prehrani i dok tebi šakom i kapom dijele 'korisne' savjete za tvoje dobro,  u istom trenu žvaču ono što tebi govore da ne smiješ...
 
Vjerujem da se svaka trudnica susrela s takvim pametnjakovićima, kao da i sama ne zna i nije sposobna logički procijeniti što je zdravo a što nije, što bi u trudnoći trebalo izbaciti i smanjiti a unos kakvih namirnica povećati. Teoretski, sve je to vrlo jasno svakome od nas. Zapravo bi se svih tih savjeta trebali pridržavati svi, a ne samo trudnice, jer i ostatku populacije bi zdravlje trebalo biti na prvom mjestu. No, najčešće sprovođenje svih tih činjenica oko prehrane u praksu dođe na red tek kada 'zagusti'. U ovom slučaju kada ostanete trudni.
 
I baš za peh, kao i uvijek, ono što je 'zabranjeno' najviše te privlači. Čokolada, u mom slučaju, koju oduvijek volim ali nikada nisam bila toliko luda za njom da bi mi se jela na svakodnevnoj bazi, sada je postala predmet maštanja. Svakodnevno. Također i predmet vaganja, procjenjivanja količine i  kalorija, nešto na što se trudim ne misliti kada mi se misao sama nametne. I sigurno svaka od nas trudnica ima neku svoju zabranjenu 'poslasticu'. Kod mene su to u samom početku bile masline kojih bi pojela veliku teglicu u dan-dva.  Kažu ljudi 'Pa možeš malo.' ali ne razumiju da trudnički mozak ima drugačiju percepciju pojma 'malo' ako mu se baš to u tom trenu jede. S druge strane uvijek nađemo neko opravdanje poput 'Trudna sam, malo ću se počastiti.', 'Bar sad mogu malo pretjerati.', 'Samo danas i neću više.' ... Uostalom, pa nismo mi krive, ta čudna intenzivna želja za određenom hranom ima i svoje ime. 'Trudničke želje', eto, tako se i službeno zove. Znači ne fantaziramo, dokazano je da nismo krive i da nam ponekad (ili vrlo često) nije lako.
 
Istraživanja pokazuju da preko 70% žena ima pojačanu želju za određenom hranom tijekom trudnoće. Možda ste vi baš sretnica koja nema takve potrebe i ne mora samu sebe uvjeravati da ne  misli na nešto, a možda vam baš pašu kiseli krastavci  i sladoled u duetu. Kako god bilo, sve je to posve normalno i očekivano. Ipak ste u 'drugom stanju' (evo još jedne isprike). Na našu žalost, kod samo 10% trudnica javlja se želja za voćem i povrćem. 
 
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Što izaziva tu potrebu za određenom hranom tijekom trudnoće, još uvijek nije sasvim jasno. Teorije su razne ali niti jedna nije znanstveno dokazana. Hormoni koji u trudnoći luduju, mogu utjecati na osjet okusa i mirisa te mogu biti jedan od uzroka želje za inače nezamislivim kombinacijama. Dio stručnjaka smatra kako je potreba za određenom namirnicom zapravo odgovor organizma na manjak nekog nutrijenta pa nas organizam traži namirnicu koja taj nutrijent sadrži. Jedna od vrlo jednostavnih teorija je da je želja za određenom hranom zapravo reakcija tijela na povećanu potrebu za energijom tj. kalorijama, a uzrok trudničkih želja može biti i emotivne prirode. Na kraju, vjerujem da  uzrok leži u kombinaciji svih tih teorija. 
 
Trudničke želje, s obzirom na to da su najčešće usmjerene na visoko kaloričnu hranu, mogu biti uzrok pretjeranog debljanja u trudnoći koje za sobom povlači i razne zdravstvene  tegobe poput naglog rasta krvnog tlaka, komplikacija pri porođaju i dr.  Stoga,  koliko god želja bila intenzivna, moramo se naučiti othrvati i to doslovno, te preusmjeriti misli na nešto drugo ili pronaći neko koliko-toliko zdravije rješenje. (Znam da nije lako jer Nutella nema svoju zdravu zamjenu nažalost.)
 
Iako je trudnoća razdoblje povećane metaboličke aktivnosti i tijelo od nas traži povećan unos energije, vitamina i minerala, to ne znači da trebamo jesti za dvoje!!  Iako živimo u 21. stoljeću još uvijek je vrlo raširena ta bapska priča koliko god smiješno zvučalo. Možda zato što trudnicama dobro dođe kao opravdanje. 
 
Ono, jedeš fino koliko god ide, ako ti ponude ne moraš iz pristojnosti odbiti  i ako te tko što pita, lijepo se nasmiješ i nabaciš foru da 'jedeš za dvoje'. Svi će se nasmijati a nitko ti neće zamjeriti. Možda je smiješno jednom ili dvaput, ali za naše dobro neka to ostane isprika za 'krizne situacije'.  Nećemo se zavaravati, tek u trećem tromjesečju  dnevni unos kalorija trebao bi biti za 400-500 kalorija veći od uobičajenog. Čisto za predodžbu, 300 kalorija ima jedna šalica jogurta i jedna srednja jabuka, dvije šnite kruha i jedna banana ili jedna šalica zobene kaše s grožđicama. Znači, dupli ručak ne prolazi jer vaša mrvica iako raste kao gljiva zadovoljit će se s npr. bananom i jogurtom više.
 
Razni vitamini koje trudnice konzumiraju ne mogu zamijeniti kvalitetnu prehranu u trudnoći! Počastite se, ali u kontroliranoj količini. Priuštite si, ali ne svakodnevno. Uživajte u svakom zalogaju, iskoristite pokoju ispriku ali i dajte si truda  da se na vašem dnevnom meniju nađe čim više zdravih namirnica punih kvalitetnih nutrijenata koji su od neizmjerne važnosti za rast i razvoj vašeg nerođenog djeteta te vaše vlastito zdravlje. I zadnje ali ne manje važno, ne živcirajte se oko kojeg kilograma viška ( kažem 'kojeg', ne 20-ak) jer sve ćemo mi to potrošiti kada krene 'mama fitness 0-24'. Možda je baš  sada pravo vrijeme da ukradete malo slatkog iz ormara. Neću nikome reći!
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara