Petominutni dnevni ritual igranja koji može natjerati vašu djecu da bolje slušaju

SJEĆATE li se kako je to biti dijete? Velik dio dana u režiji je odraslih. Probudi se. Obuci se. Operi zube. Pojedi doručak. Uđi u auto. Idi u školu. Djeca ponekad slušaju naše naredbe, a ponekad ne. A kada to ne učine, to može jako frustrirati roditelje.
Kako roditelji mogu natjerati svoju djecu da ih slušaju? Možda zvuči kontraproduktivno, ali jedna strategija koju naširoko preporučuju dječji zdravstveni radnici jest uključiti svoje dijete u kratke, dnevne igre koje vodi dijete. Ovi trenuci, nazvani posebno vrijeme, daju maloj djeci priliku komunicirati s roditeljima bez stresa da moraju slijediti upute, što zauzvrat jača vezu među njima.
"Posebno vrijeme povećava prilike za bliskost između roditelja i djeteta. Kako se ta privrženost gradi, povećava se vjerojatnost da će dijete slušati ili cijeniti ono što roditelj ima za reći", objasnio je psiholog Roger Harrison.
Koncept koji je 1970-ih razvila psihologinja Sheila Eyberg prilično je jednostavan. Barem pet minuta dnevno sjednite s djetetom i pridružite mu se u nekoj aktivnosti. To uključuje crtanje, igranje lutkama, slaganje kockica - nema ispravnog ili pogrešnog načina igranja.
"Postoji samo jedno pravilo - ne postavljajte pitanja i nemojte davati naredbe. Ovo je vrijeme u danu kada dijete mora biti glavno", dodaje dječja psihologinja Kerrie Murphy.
Istraživanje je pokazalo da ovakvo vrijeme za igru može biti korisno u liječenju ometajućih ponašanja kod djece. Prema pregledu literature iz 2017., terapija interakcije roditelj-dijete, koja uključuje posebno vrijeme, dugo se smatrala učinkovitom za mnoge emocionalne i bihevioralne poteškoće. I pokazalo se da potiče pažnju i razvoj socijalnih vještina kod djece.
Slijedite akronim PRIDE kada s djetetom provodite posebno vrijeme
Istraživači su razvili akronim PRIDE (engl. ponos) kako bi pomogli roditeljima i skrbnicima da se prisjete načela igre koju vode djeca kada su uključena u posebno vrijeme. Ove radnje potiču odrasle da slijede djetetovo vodstvo, pridaju pozitivnu pažnju i ignoriraju manje neposluhe, s ciljem jačanja primjerenog ponašanja.
P - praise (engl. pohvalite)
Pohvalite svoje dijete dok se zajedno igrate.
"Umjesto da kažete dobar posao, jer djeca to slušaju cijeli dan, recite: ‘Sviđa mi se kako visoko gradiš kockice’. Usredotočite se na ponašanja koja želite vidjeti i pružite pozitivnu afirmaciju", kaže Harrison.
R - reflect (engl. odrazite)
Dok se vaše dijete igra, verbalno ponovite nešto od onoga što kaže. Ponavljanje pokazuje vašem djetetu da ga razumijete i da ga slušate. Na primjer, ako dijete kaže: "Čitam knjigu", možete ponoviti: "Čitaš knjigu".
I - imitate (engl. oponašajte)
Pridružite se djetetu u paralelnoj igri. Ako slaže kockice, slažite ih i vi. Ako oblači lutke, oblačite ih i vi. To pokazuje djetetu da se igrate s njim. A ako dijete ne želi da ga oponašate, to će vam i reći.
"Djeca ne osjećaju da imaju dovoljno moći u svijetu u kojem dominiraju zahtjevi odraslih. Možda vama malo znači kao roditelju, ali djetetu je itekako korisno da mu se pridružite na ovaj način. To je ono što posebno vrijeme čini terapeutskim", dodaje Harrison.
D - describe (engl. opišite)
Pričajte što vaše dijete radi kao da ste sportski komentator. I zapamtite da oni publici opisuju ono što vide, a ne diktiraju igračima što da rade. Dakle, kada sjedite sa svojim djetetom, opišite njegovu aktivnosti. Opet, tako pokazujete interese za njegove radnje.
E - enthusiasm (engl. entuzijazam)
Pokažite entuzijazam dok se igrate sa svojim djetetom smiješeći se, plješćući ili riječima izražavajući da se dobro zabavljate. Ako vidite da je dijete dovršilo zagonetku ili obuklo svoju lutku, mogli biste mu reći: "Obukao si svoju lutku u tako lijepe boje! Bilo mi je zabavno birati ovu odjeću s tobom!" i dajte mu peticu.
Ono što je važno, kaže Harrison, jest da "verbalno i neverbalno svom djetetu autentično komunicirate da ste zainteresirani i uzbuđeni što ste s njim".
Najbolje igračke i aktivnosti za posebno vrijeme
Harrison savjetuje da birate igračke koje potiču maštu ili kreativnost. To uključuje kockice, magnetne ploče, kamione, vlakove, kuhinju i hranu za igru, kao i bojice.
"Klonite se društvenih igara i onih koje su podložne gruboj ili neurednoj igri (mačevanje ili slikanje). Ideja je izbjegavati situacije u kojima ćete djetetu morati davati pravila ili mu govoriti da bude oprezno", nastavlja Murphy.
Posebno vrijeme preporučuje se za djecu u dobi od 2 do 7 godina, a mogu ga prakticirati mama, tata, baka, djed, ujak, bilo tko. Tako dijete dobiva priliku da osjeti pozitivnu pažnju od odraslih u svom životu. I, zapamtite, to je tretman jedan na jedan, pa ako imate dvoje djece, nemojte njihovo posebno vrijeme provoditi zajedno.
Koliko dugo provoditi posebno vrijeme i kada
Harrison preporučuje da barem pet minuta posvetite posebnom vremenu sa svojim djetetom, minimalno četiri puta tjedno. To može postati dio vaše dnevne rutine, idealno prije spavanja kako bi se dijete opustilo.
