Zoran Milanović kao James Bond
Foto: FAH, Index
U SNJEŽNOBIJELOJ ispeglanoj košulji, crnim hlačama i tamnim naočalama uđe u opasni bar pun negativaca i predstavi se: „Milanović, Zoran Milanović!“ Da, kada bi političare povezivali uz filmske junake, Zoran Milanović, onako visok, odlučan i stasit, pogleda državnički uperenog u daljinu, svakako bi mogao biti James Bond. Vjerojatno je u nekoj fazi života sebe i vidio kao Bonda – pošto mu se iz te faze stalno javljaju želje za korištenjem letećih državnih vozila svih mogućih i nemogućih tipova. O našem trošku.
Tako je predsjednik Vlade prije desetak dana išao u Osijek policijskim helikopterom. Pri tome na povratku nije došao u Zagreb, nego je snimljen kako izlazi iz helikoptera na Grobniku, Primorsko-goranska županija. Nije tamo imao zakazane državničke dužnosti.
Jučer evo Zoran-Bonda ponovno u Osijeku – ni manje ni više nego u državnom avionu. Challenger 604. Za one koji se manje bave istima, u pitanju je ponos poslovne avijacije, jedan od najboljih zrakoplova koje uopće možete kupiti. Specifičnost mu je da može „u komadu“ preletjeti Atlantik, pa ukoliko imate želju govoriti za jesenjeg zasjedanja Opće skupštine Ujedinjenih naroda, ne morate letjeti redovnom linijom ili sletjeti na Island po gorivo, što trebaju predsjednici, premijeri, kraljevi i diktatori manje bogatih država od Hrvatske.
Kako je Challenger 604 lijep, velik i udoban – i cijena leta je tu negdje u skladu. Negdje oko 3300 dolara po satu. Ovaj avion ne spada u one gdje ćete korištenjem posebnog zrakoplova čak i uštedjeti ako se vozi nekoliko osoba u odnosu na redovnu liniju – ovo je skup zrakoplov. Dostojan jednog Blake Carringtona. Makar bi naš evo opet popularni Blejk vjerojatno odabrao jeftiniji poslovni mlažnjak, Challenger 604 je skupa igračka čak i za naftaše.
Avionom do Kopačkog rita
Službeno, Milanović je jučer došao u Osijek kako bi obišao preuređeni Kopački rit. Avion je odlučio podići jer je nakon što završi s obvezama u Slavoniji planirao putovati u Brisel, na izvanredni summit lidera zemalja Europske unije na kojem se trebalo razgovarati o Grčkoj. Summit je, međutim, u zadnji čas otkazan pa su u Brisel otputovali samo lideri onih zemalja koje su članice eurozone. Milanovićevo prisustvo nije im bilo potrebno pa se hrvatski premijer u Zagreb vratio službenim automobilom.
Taj dio je istinit – no sumnjamo da je sastanak u Briselu bio tako namješten da prateća kolona koja po autocesti vozi 170-180 km/h ne bi došla na vrijeme natrag do Zračne luke Zagreb, buduće Zračne luke dr. Frano Tuđman. Premijeri Malte, Rumunjske, Bugarske i Finske trebaju do Brisela sat dulje, taman da se dođe u isto vrijeme s njima.
Prevladao je čini se – komoditet. Umjesto automobila, pa ako zatreba avion, neka se vozi Challenger 604. Što je uopće 30.000 kuna poreznog novca prema činjenici da se, za vožnju automobilom, premijer morao, o užasa, pola sata ranije ustati.
U Osijek helikopterom – ali neka dođe i automobil iz Zagreba!
Vratimo se na onaj put od prije 10-tak dana. Helikopter do Osijeka. Tamo ga je, čitamo, dočekao službeni automobil, koji je došao iz Zagreba samo da bi Milanovića provozao po Osijeku i vratio ga natrag na pistu. Super! Nema tamo gradski, županijski, neki policijski ili slični automobil? Je li shvaćate koji je to cirkus? Helić, pa onda automobil koji unaprijed dolazi iz Zagreba!
A nakon Osijeka na sportski aerodrom na Grobniku gdje ga je snimio čitatelj tportala. Tamo ga je također dočekao službeni automobil (ovo je već drugi automobil, onaj iz Osijeka nije mogao stići!) i premijer se uputio u nepoznatom pravcu.
Da li je premijer sigurnosno ugrožen?
Kada su za ovaj helić pitali glasnogovornika Vlade, dobiven je standardni odgovor (isti svim medijima): "Prema Uredbi o određivanju štićenih osoba, objekata i prostora te provođenju njihove zaštite i osiguranja, Uprava za posebne poslove sigurnosti MUP-a provodi mjere osiguranja i zaštite štićenih osoba, objekata i prostora. Za prijevoz štićenih osoba koriste se različita prijevozna sredstva, pa tako i helikopter, ovisno o protokolarnom programu štićenih osoba i sigurnosnoj prosudbi, a po odobrenju glavnog ravnatelja policije. Nismo ovlašteni komentirati podatke koji se odnose na provođenje policijskih poslova osiguranja i zaštite štićenih osoba."
Naravno, uvijek i u svakom slučaju može se pozvati na tu Uredbu. No, da malo naučimo glasnogovornika Vlade. Prema navedenoj Uredbi imamo pet razina ugroženosti:
1. Niska razina ugroženosti – ne postoje saznanja koja bi ukazivala na osnovanu sumnju za napad na štićenu osobu, objekt i prostor.
2. Umjerena razina ugroženosti – ne postoje saznanja koja bi ukazivala na osnovanu sumnju za napad na štićenu osobu, objekt i prostor, ali postoji potencijalna ugroženost s obzirom na čimbenike povezane sa štićenom osobom, objektom i prostorom.
3. Značajna razina ugroženosti – postoje određena saznanja obavještajnog ili sigurnosnog konteksta koja ukazuju na to da bi štićena osoba, objekt i prostor mogli biti prioritetne mete napada.
4. Visoka razina ugroženosti – postoje određena saznanja obavještajnog ili sigurnosnog konteksta ili nedavna teroristička aktivnost koja ukazuje na to da bi štićena osoba, objekt i prostor mogli biti visoko prioritetne mete napada.
5. Neposredna razina ugroženosti – postoje određena saznanja obavještajnog ili sigurnosnog konteksta koja ukazuju na to da će se izvršiti napad na štićenu osobu, objekt i prostor.
Ako je ovo igranje avion-automobil-helikopter-helikopter na drugu lokaciju-drugi automobil posljedica dulje vrijeme povećane razine ugroženosti premijera – onda je to ozbiljna stvar o kojoj bi mi građani trebali znati.
Dakle, gospodo iz Vlade, koja je u pitanju nacionalna ugroženost koja ovo opravdava? Koja razina, lijepo piše u Uredbi, kada se stalno na nju pozivate? I od koga? Zoran Milanović je hrvatski premijer i ako je sigurnosno ugrožen – uzmite i blindirani automobil i sve što treba – i neke specijalce te razjurite tu ugrozu. Tko prijeti premijeru (koji god da jest) prijeti svima nama, hrvatskim građanima. Apsolutno i potpuno ćemo pozdraviti svaku akciju nadležnih.
No, ako se stalno opravdavate ovom Uredbom samo iz razloga kako bi se izbjegli odgovori – onda je to bljutavo i nisko. I ne samo da je bljutavo i nisko, već je to i plašenje hrvatskih građana sigurnosnim prijetnjama koje ne postoje! Je li vam to cilj? Skrivati se iza korištenja skupih vozilica izmišljanjem sigurnosnih prijetnji? Time uznemiravati građane? Jeste li malo razmislili o tome? Niste. Znam da niste, jer da jeste smislili biste nešto pametnije.
Govorimo o našem novcu
Govorimo o našem novcu. Nas poreznih obveznika. Nas koji radimo u ovoj zemlji gdje je prosječna plaća tek koji stotinu iznad 5000 kuna, a medijan plaća niti 4500 kuna. Građani ove zemlje rade mjesecima da bi jedan jedini sat Challenger 604 bio u zraku. I kada plaćaju porez, nadaju se da barem dio tog poreza ide na djecu, na bolnice, na učitelje, na medicinske sestre.
Ne želimo da se naš teško zarađeni novac nepotrebno spaljuje u mlaznim motorima preskupog aviona, za relacije koje prateća kolona – u ovako maloj zemlji premreženoj autocestama – prođe za sat. Uredno se s tri vozila (naprijed „čistač“, pa premijer, pa pratnja, ako treba) može doći za ispod dva sata do bilo koje točke osim možda Dubrovnika.
Ne želimo davati novce da se istovremeno koristi helikopter i službeni automobil. Ni da se ide do Grobnika, do kojega se iz Zagreba može brzo i biciklom – u policijskom helikopteru.
Postoje situacije kada je korištenje službenog aviona razložno – evo sada kada je bio Croatia Summit, razumljivo da je najjednostavnije cijeli državni vrh prebaciti u Dubrovnik službenim zrakoplovom. Jasno je da ima hitnih putovanja u Brisel. Jasno je i da će avion biti koristan za neki sastanak na vrhu, tome i služi. No, nejasno je čemu ovo glumatanje James Bonda na relacijama za koje prosječan, pa i nadprosječno situiran hrvatski građanin koristi – automobil.
Krajnja bahatost
Nejasna je ova bahatost u vožnjama unutar male Hrvatske, dodatno zemlje koja je u gospodarskoj krizi. U puno bogatijim državama, čak i velikim silama, državni čelnici puno više koriste automobile, pa čak i paze kada idu na privatna putovanja da pratnja bude minimalna. Ovo što mi imamo jest glumatanje američkog predsjednika – on ide svugdje avionom, let košta 200.000 dolara na sat, ali to je Amerika i taj avion je leteći vojni stožer.
Kada govorimo o šefu SDP-a, nije loše ni spomenuti šefa HDZ-a – isti se vozi u ženinom Mercedesu ML, o čemu smo opširno pisali. Voziti u Hrvatskoj automobil cijene jednog stana govori sasvim dobro o priličnoj dozi bahatosti i socijalne neosjetljivosti. Pa ne znamo da li bi slične običaje Karamarko zadržao i da postane premijer.
Možda Hrvatska, da bi krenuli kao država naprijed, čeka nekog trećeg, nekog premijera koji će reći: „Meni je dosta Škoda Octavia, a vama gospodo ministri, župani i (grado)načelnici – može o državnom trošku samo jeftinije, a ako vam nije dosta, kupite si slobodno skuplje, ali svojim privatnim novcem!“
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati