Crnogorci slave "lažnu" 75. obljetnicu jedrenjaka Jadran koji je otet Hrvatskoj
UPRAVO u vrijeme kad su se intenzivirali napori Hrvatske za povratom školskog broda Jadran, jedrenjaka koji je star 77 godina, crnogorska mornarica započela je danas službenu proslavu 75. godina istog broda. Potencijalni razlozi zašto je Crna Gora baš danas započela proslavu obljetnice broda, te ga u tu svrhu pomladila za dvije godine, možda se kriju upravo u činjenici da je Hrvatska prije dva mjeseca pokrenula i službenu inicijativu preko predsjednika Stjepana Mesića da se brod vrati Hrvatskoj.
Najvrjedniji brod Titove mornarice
Povijest broda kaže kako je sagrađen u njemačkoj luci po narudžbi ratne mornarice tadašnje Kraljevine Jugoslavije, no kroz njegovu burnu prošlost na vrhu jarbola uspjelo se zavijoriti čak sedam zastava, koliko je vlasnika i promijenio. No, krenimo redom.
U Veneciji služio kao most
Nakon što je porinut u Hamburgu krenuo je prema Dubrovniku, gdje su ga do početka Drugog svjetskog rata koristili tadašnji polaznici Mornaričke akademije. U Drugom svjetskom ratu spušten je s njega barjak stare Jugoslavije, te zavijorila oznaka fašističke Italije. Kapitulacija Mussolinijeve Italije zatekla je brod u Veneciji, gdje je doživio svoju kalvariju.
Naime, do kraja rata sustavno je pljačkan, a jedno vrijeme jednostavno je plutao napušten u vodama ispred Venecije. Kada su Titovi partizani zatražili povrat broda, nakon pobjede 1945. godine, bijelu ljepoticu našli su u jednom venecijanskom kanalu gdje je služio kao most.
Nakon rata predstavljao pomorsku povijest Srbije
Posljednje značajnije isplovljavanje dogodilo se prije deset godina, kada je hrvatski jedrenjak Jadran u Lisabonu na izložbi EXPO predstavljao pomorsku tradiciju Srbije i Crne Gore. Posljednjih ljetnih sezona iznajmljivan je po cijeni od oko 500 eura za četverosatno krstarenje, samo po zaljevu Boke kotorske.
Vila Velebita za povrat
Pomorska udruga iz Splita Vila Velebita u kojem su i bivši kapetani Jadrana zatražila je od Crne Gore povrat pomorske imovine, odnosno brodova bivše mornarice JNA, jer prema sukcesijskom pravu Hrvatskoj bi trebalo pripadati 90 posto plovila, a među njima i školski brod Jadran kojem je Split bio luka gotovo pola stoljeća. Predsjednik Mesić prihvatio je inicijativu, dok se hrvatska Vlada još nije očitovala po istom pitanju.
Crnogorci spremaju veliko slavlje, a povodom "lažne" obljetnice, spremaju Jadran koji bi trebao u rujnu doploviti do Barcelone, kao ponos crnogorske pomorske povijesti.
I.Ćimić
Foto: Vlada Crne Gore/morskoprase
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati