Držite li se ovih pet pravila, svi će obožavati vaše poklone
POKLONITI nešto što će istinski razveseliti određenu osobu svojevrsna je umjetnost. Savršen poklon može popraviti nečije raspoloženje, pa čak i popraviti odnose između ljudi. Poklon može biti iskupljenje ili jednostavan podsjetnik da vam je do nekoga stalo.
Psiholozi su već dugo fascinirani pojmom darivanja jer je ono prozor k mnogim drugim važnim ljudskim osobinama - otkriva na koji način vidimo druge ljude, kako vrednujemo stvari, koliko smo vješti u odlučivanju i koliko razumijemo ljude oko sebe.
„Ljudi su nevjerojatno društvena bića i jedna od stvari u kojima se razlikujemo je način na koji uspostavljamo i održavamo odnose s drugim ljudima. Darivanje za rođendane, praznike, godišnjice ili vjenčanja je odlična prilika za jačanje tih odnosa“, rekao je Daniel Farrelly, psiholog na Sveučilištu u Worcesteru.
Kupovina poklona postala je i veliki financijski izazov. Ove godine procjenjuje se da će Amerikanci prosječno potrošiti 942 dolara na božićne poklone, što je više u odnosu na 885 dolara u 2018. godini. Ukupno, brojka će premašiti milijardu dolara. To je još jedan pokazatelj da pogrešan izbor poklona može skupo stajati.
Darivanje je, u svakom slučaju, društveni ritual koji zahtjeva pažljivo razmišljanje i dobru procjenu. Postoje li pravila kojih se treba pridržavati? CNN je razgovarao sa stručnjacima koji su pomogli doći do pet osnovnih pravila koja predstavljaju svojevrstan vodič svima koji žele istinski razveseliti nekoga poklonom.
1. Nemojte dodavati manje poklone velikom poklonu
U iskušenju ste dodati i kravatu skupoj košulji? Buket skupocjenoj boci šampanjca? Ne radite to. Kada primamo više poklona u paketu, nesvjesno ih obezvrjeđujemo – manji poklon bit će u sjeni onog većeg i neće postići planirani efekt.
To se naziva „paradoks prezentacije” i ovaj termin je prvi put objašnjen u studiji iz 2012. godine. Tada je sudionicima ponuđeno da biraju ili iPod bez ikakvih dodataka ili iPod s mogućnošću besplatnog preuzimanja jedne pjesme s interneta. Na pitanje koliko bi platili za jedan, a koliko za drugi, sudionici su iPod s mogućnošću preuzimanja pjesme procijenili za čak 20 posto niže od onog prvog. Nasuprot tome, u većoj mjeri su birali iPod s mogućnošću skidanja pjesme, demonstrirajući da kada dođe do darivanja, često ne uspijevamo shvatiti da je ponekad manje – zapravo više.
„Zamislite da nekome poklonite skupu bocu vina i pored nje nekoliko plastičnih čaša iz kojih će piti. To odmah umanjuje vrijednost poklona jer ljudi obično ne razmišljaju ekonomski i racionalno o takvim stvarima“, istaknuo je Farrelly.
2. Darujte doživljaj za pamćenje, a ne predmet
Potpuno nov iPhone brzo postaje star. Ali odmor iz snova ili koncert vašeg omiljenog glazbenika ostat će vam uspomena koja traje zauvijek.
„Iskustva često sadrže puno više slika koje pamtimo i zbog toga stvaraju živopisnija sjećanja. Možda se sjećamo veste koju nam je poklonio prijatelj ili voljena osoba, ali ne pamtimo je toliko kao odmor na Floridi. Sjećanja i emocije mnogo su veća uspomena nego fizička stvar“, objasnio je Farrelly.
3. Čestitke nisu loš izbor
Davanje poklona može biti uzaludno. „Potrošit ćete 100 kuna na sebe samo ako pronađete nešto čiju vrijednost procijenite na više od 100 kuna. No kod poklona vrijedi drugi pristup jer ne kupujete za sebe. Može se dogoditi da potrošite 100 kuna na poklon koji za osobu koju darujete nema tu vrijednost, ili ne vrijedi ništa“, rekao je ekonomist Joel Waldfogel.
Ono što ima jednaku vrijednost za sve je novac. Iako je poklanjanje određene svote novca u nekim prilikama prikladno i popularno, nije za svakoga i može se protumačiti kao nedostatak truda, ili čak kao nešto uvredljivo.
Čestitke su s vremenom postale dosta popularne. One nisu savršen izbor, ali su svakako bolje od poklona koji su odabrani loše ili u žurbi.
4. Stavite se u položaj osobe kojoj dajete poklon
Jednostavno rečeno: Kupite ono što mislite da bi ta osoba kupila sebi. To možda djeluje kao logičan zaključak, ali u praksi se događa rjeđe nego što bismo voljeli. Ljudi imaju običaj poklone koristiti kao šalu, način ohrabrenja za promjenu nekih navika ili ukazivanje na nešto o sebi samima, radije nego da usreće primatelja.
Najbolji način da se ovo izbjegne je da postavite jasno pitanje „Što želite?“ jer svaki razgovor na temu poklona korisniji je od slijepe kupovine.
5. Potrošite više novca na druge nego na sebe
Trošenje novca na druge ljude potiče sreću. Dobar osjećaj koji vas može ispuniti kada nekoga razveselite poklonom traje znatno duže od osjećaja zadovoljstva prilikom trošenja novca na sebe.
Ako ništa od ovoga ne pomogne, ne zaboravite zašto dajete poklone. Većina ljudi ne želi da na njih potrošite puno novca, već samo žele znati da mislite na njih, a to možete pokazati na puno jednostavnih načina.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati