Otkrivamo zašto je Mercedes toliko uvjerljiv

Otkrivamo zašto je Mercedes toliko uvjerljiv

Foto: Guliver Image/Getty Images

"SUŠTINA biznisa je znati nešto što nitko drugi ne zna." U Formuli 1 ova izreka naročito stoji.

Ponekad neki vozač zna voziti brže od drugih, a ponekad proizvođač bolida zna nešto što ne zna nitko drugi. Sad ću do detalja opisati zašto je Mercedes toliko uvjerljiv. Nije bilo potrebno niti pet utrka ove sezone da se to vidi. Prije će biti da je bilo dovoljno pet krugova. Na slobodnom treningu. Prije nekoliko mjeseci.

Kad su donesena pravila za ovu sezonu, svi su proizvođači zdušno krenuli u proizvodnju bolida i motora s turbo punjačem. U Ferrariju i Renaultu su prvo proizveli motor, pa će onda prilagoditi turbinu i sve ostale elektronske dodatke za očuvanje energije. A u Mercedesu su razmišljali kako će prvo izraditi sve ostalo, pa onda tome prilagoditi motor. Jer motore ipak proizvode već sto godina, a dodatke niti sto minuta.

Mercedes je ponovno izumio turbinu

Kao posljedica tog Mercedesovog procesa, ekipa iz Stuttgarta je ponovno izumila turbinu. Doslovno. Sa smanjenom turbo rupom i većom iskoristivošću motora u svim režimima rada i na svim mapama.

Ali, krenimo redom. Zamisli stražnji kraj bolida F1. Prije početka auspuha imaš turbinu koja zrak iz motora vrti stotinjak tisuća puta u minuti i preko kompresora ga vraća u motor koji zbog toga dobiva drastično povećanje snage. Jasno da je za taj zrak pod pritiskom od 2,5 bara moraju postojati i hladnjaci. Takozvani Intercooleri. Neki televizijski komentatori vole reći, radijatori.

Znaj da je najveća temperatura uvijek na stražnjem kraju bolida. Naravno, to je zbog auspuha. Koji je budi uzgred rečeno zavinut prema gore zato što je ispod njega mjenjačka kutija koja ne voli visoku temperaturu. Jednako kao niti turbina i kompresor ispred auspuha. To ti je konstrukcija motora kod Ferrarija i Renaulta. Kod Mercedesa nije tako.

Oni su napravili nešto što nema nitko na svijetu. Pojednostavljeno rečeno, razbili su turbo punjač na dva dijela. Turbina je ostala iza motora gdje i treba biti zbog ispušnih plinova, a kompresor su premjestili ispred motora a iza intercoolera. Na taj su način Mercedesovi genijalci dobili nekoliko genijalnih stvari:

1.   Smanjili su turbo rupu.

2.   Smanjili su temperaturu zraku i potrebom za velikim usisnicima zraka. Zato što je kompresor kod Mercedesa naprijed, mnogo zraka koji dolazi u motor je već ohlađen. Što su manji usisnici, to je manji drag, odnosno to je veća aerodinamička učinkovitost. Pogledaj usisnike kod Ferrarija. Ogromni su. Zamisli koliko to utječe na povećanje otpora zraka za Alonsa i Raikkonena, posebno na izlascima iz zavoja.

3.   Zbog premještanja kompresora naprijed, dobili su dovoljno prostora da i getribu i auspuh malo pomaknu prema idealnoj sredini. Zbog toga je bolid u startu bolje balansiran i lakši za vožnju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

4.   Zbog svega toga je i međuosovinski razmak smanjen, pa je bolid okretniji i učinkovitiji na stazama s mnogo zavoja. Vidjet ćeš kako će Hamilton i Rosberg zgaziti svu konkurenciju na sljedećoj utrci u Monte Carlu.

5.   Kompresor i turbina su preko neiskorištenog dijela motora povezani osovinom. Ne bi me čudilo niti da osovina ide kroz sam blok motora.

Mercedes uvelike koristi ono što Red Bull tek treba izmisliti

Da se izrazim pjesnički, Mercedes već uvelike koristi nešto što Adrian Newey tek treba izmisliti. Iz perspektive njega, Red Bulla ali i svih ostalih koji nemaju Mercedes, tu osovinu mogu smatrati osovinom zla. Sjećam se Neweyevog izraza lica samo kad je vidio smanjene bočne usisnike na Mercedesima. Vjerujem da mu je tad postalo jasno kako Vettel ove godine neće obraniti naslov. A ta je spoznaja došla prije nego što su odvezli i prvi metar sezone.

Mislim da nije potrebno da objašnjavam i ostale prednosti kompresora naprijed. Bonuse kao što je efikasnije korištenje benzina, veća iskoristivost stražnjih guma ili funkcionalniji ERS i ostali elektronički dodaci.

Ako se pitaš znaju li to inženjeri u ostalim momčadima, odgovor je jasno da znaju. I pokušavaju to nadomjestiti. Ali ne mogu čak niti kopirati taj dio Mercedesa, zato što je sve konstrukcijski drukčije. Dakle, potrebno je da čitav power unit (kako se sada zove motor i svi dodaci) razviju od početka. Od nule. A to se onda zove priprema bolida za sljedeću sezonu. Ova je gotova.

Jer, kako se drukčije odnositi prema godinu dana Mercedesovog iskustva budući da su oni to radili od početka, njihovih tisuću testova i milijun testnih kilometara. Sjećam se one godine kad je Schumcher već na Hungaroringu u kolovozu osigurao naslov prvaka. Ove će se godine nešto slično dogoditi i s Mercedesom. Otpor nije uzaludan nego je nemoguć.     

Iako je to čudesno komplicirano proizvesti, mislim da se u Mercedesu neće ljutiti ako kažemo da su Hamilton i Rosberg za sekundu po krugu brži samo svih ostalih zbog obične štange koja povezuje turbinu i kompresor. To jedino omogućava razdvajanje turbo punjača na dva dijela. Zbog te će ideje Mercedes ponovno biti upisan u knjige rekorda Formule 1.

I ono što je najbolje, stvarnu formu Mercedesa možeš skužiti kad gledaš bolide Williamsa i Force Indie, koji također koriste Mercedesove power unite. Brzi su kao i Ferrari ili Red Bull, a bolidi su im dizajnirani kao najobičniji kamioni. Njihova je magija „pod haubom“, a dolazi iz Njemačke. Uostalom, tako je rekao i sam sir Frank Williams.

Samo je apokalipsa ili dolazak godzile potreban da Mercedes ove godine ne bude prvak i u konstruktorskom i u vozačkom naslovu. Osobno, mislim da će to biti Lewis Hamilton. Ako zbog ničeg drugog, onda zbog love. A opet, Mercedes je iz Njemačke. Kao i Nico Rosberg. Kao i Vettel. Uostalom, kao što je bio i Schumacher. 

Deutchland über alles.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara