Dan kad je Senna rekao da se zid pomaknuo... I bio je u pravu!

Dan kad je Senna rekao da se zid pomaknuo... I bio je u pravu!
Foto: Getty Images/Guliver Image

IAKO NAM je to možda malo i žao priznati, život će ići i ide dalje i nakon završetka Svjetskog prvenstva. Tijekom mjesec dana spektakularne nogometne euforije ispod radara su prošli brojni veliki nogometni transferi, počelo je i europsko prvenstvo u vaterpolu, mladi hrvatski košarkaši su u polufinalu EP-a, a ovog vikenda nastavlja se i sezona Formule 1.

Na rasporedu je Velika nagrada Njemačke koja će se voziti na Hockenheimringu. Svakakvih je utrka bilo na toj stazi kroz povijesti od kojih najviše pamtimo onu 2000. godine kad je prvi put u karijeri pobijedio Rubens Barrichello koji je startao s 18. mjesta, a u 25. krugu je na stazu uletio navijač zbog čega je safety car bio na stazi čak šest krugova.

Bila je to samo jedna u nizu nevjerojatnih utrka u povijesti Formule 1, ali nijedna nije nadmašila onu u Dallasu 1984. godine koja je bila i ostala sigurno najblesavija koju su fanovi ovog sporta imali prilike gledati.

Bila je to deveta od 16 utrka u kalendaru te sezone, usred ljeta, 8. srpnja. McLareni su bili nauvjerljiviji, a prvo mjesto držao je Alain Prost s 35,5 bodova, ispred momčadskog kolege Nikija Laude koji je imao 24. Treći je bio Lotusov vozač Elio de Angelis, a četvrti aktualni svjetski prvak Nelson Piquet koji je dobio zadnje dvije utrke, u Montrealu i Detroitu.

Još kad je utrka bila uvrštena u kalendar, brojni vozači su protestirali zbog njezine konfiguracije. Staza je bila uglavnom ulična, postavljena unutar sajma u Dallasu s nekoliko teških zavoja pod pravim kutem okruženih betonskim ogradama. Asfaltna podloga nije bila naviknuta na moćnih 27 bolida F1, a brojni vozači, na čelu s prvakom Piquetom, žalili su se na katastrofalne uvjete pojačane strašnom vrućinom koja je pekla Texas cijelo ljeto.

"Nisam siguran što će se prvo raspasti. Mi vozači, bolidi ili staza", rekao je Piquet nakon prvog treninga i pozivao na otkazivanje utrke.

Već prvog dana kvalifikacija bilo je jasno da bi utrka mogla biti, recimo to tako - zanimljiva. Mardin Brundle zakucao je svoj Tyrell u zid i preokrenuo se te završio u bolnici s polomljenim gležnjevima. Rene Arnoux se borio sa svojim neukrotivim Ferrarijem koji je nekako dogurao do trećeg mjesta, a ljutiti Piquet bio je tek 12. U subotu, drugog dana kvalifikacija, većina vozača uopće nije izlazila na kipuću stazu nego su ostali u klimatiziranim kamperima radije nego da se bore za bolji plasman na startu.

Preostalih 20 vozača pokušavali su nešto napraviti, ali bezuspješno. Uvjeti su toliko razvukli grid da je Arrowsov vozač Marc Surer, unatoč čak dvije sekunde boljem vremenu nego dan prije, uspio s 25. skočiti tek na 22. mjesto. No, Nigel Mansell je za čak 2,5 sekunde bio brži od Rosberga i sjeo na pole position, drugi je bio Elio de Angelis ispred odličnog Dereka Warwicka i Renea Arnouxa. Sve je bilo spremno za nedjeljni spektakl.

Pasja vrućina po kojoj su vožene kvalifikacije potpuno je uništila ionako "izrauban" asfalt pa je odlučeno da će start s 14 sati biti pomaknut na 11 sati da se izbjegne najgore sunce. Zbog toga je trening zakazan za 7:45 sati. To je posebno inspiriralo Jacquesa Laffitea koji je na svoj način rekao što misli o toj odluci organizatora. Blesavi Francuz, poznat po raznim ispadima, došao je na trening u - pidžami. Umjesto u punoj opremi, Laffite je u Williams-Hondu sjeo u pidžami, ali je mogao i ostati spavati budući da je trening otkazan.

Razlog? Staza je bila potpuno raspadnuta, više nalik makadamu nego pisti za Formulu 1. Na užas svih vozača na stazu su izašli bageri i radnici i počeli krpati stazu nekoliko sati prije utrke. Rupe u asfaltu zatrpavali su posebnim betonom koji se brzo sušio i zadnji strojevi su otišli samo 30 minuta prije početka. Dok su svi drugi kukali i tražili otkazivanje, stari, dobri Keke Rosberg, tada 35-godišnjak poručio im je da se ne žale jer da svi znaju da će se utrka održati žalili se oni ili ne.

Tako je i bilo. Iako su krenuli u 11 sati, temperatura je već odavno prešla 30 stupnjeva i uvjeti su bili nemogući. Već na krugu zagrijavanja Rene Arnoux nije uspio pomaknuti svoj Ferrari. Dok su mu tehničari pomogli više nije mogao uhvatiti ostale vozače i utrku je startao iz boksa. Već u prvom krugu Hesnault se zabio u jedan od betonskih zidova i završio je utrku. 

De Angelis, koji je startao na drugom mjestu, imao je problema s Lotusom i bolid mu je radio na samo pet cilindara i polako je padao u poretku. Arnoux, koji je krenuo iz bokseva, nevjerojatnom je vožnjom u prvom krugu pretekao čak sedmoricu vozača, a sljedeći koji je izletio sa staze bio je Warwick koji je izletio u pokušaju da pretekne Mansella i također se zakucao u zid.

Arnoux je u prvih deset krugova stigao sve do 11. mjesta. Za to vrijeme su Cheever i Bellof slijedili Warwickov primjer i završili u zidu. Lauda je taman pretekao De Angelisa, no Talijanu je Lotus odjednom proradio, upalio se i šesti cilindar i vratio se u utrku. U međuvremenu je ludi Keke Rosberg, kojemu uvjeti uopće nisu smetali, divljao po stazi i već je pretekao i Prosta i debitanta Sennu, koji se mučio s nekonkurentnim bolidom, ali je nekako držao svoje šesto mjesto. Rosberg je pretekao i De Angelisa i napao Mansella te ga zakačio prednjim spojlerom. Obojica su se vrtjeli po stazi i pokušali izbjeći jedan drugoga i okolne zidove i nekako su se spasili.

Prošlo je već 14 krugova. Temperatura je skočila na 40 stupnjeva, a Goodyear je izmjerio 66 stupnjeva na površini staze, najviše od kad se vodi to mjerenje. Staza više, blago rečeno, nije postojala. Asfalt se potpuno raspao, na nekim dijelovima je ispod njega bio goli beton, a vrućina je postala ozbiljno opasna. Andrea de Cesaris i Ricardo Patrese također su bili žrtve zidova koji su opasno stajali uz rub oštrih zavoja, a Huub Rothengatter bio je prvi koji je odustao zbog nekog drugog razloga.

Nizozemac je cijeli 15. krug opasno vrludao po stazi i na kraju je morao odustati zbog isticanja goriva. No, benzinske pare, potpomognute strašnom vrućinom, totalno su omamile sirotog Huuba koji je sa staze otrčao u publiku i tražio ih vode da se može polijevati po međunožju, uvjeren da je to razlog što mu je tako vruće.

Mansell je vodio, Rosberg je bio drugi, a Prost treći. Lauda je držao četvrto, oporavljeni De Angelis peto mjesto, šesti je bio Piquet, a nevjerojatni Rene Arnoux je do 20. kruga s 26. dogurao do sedmog mjesta i polako je napadao vodeće. Već sedam vozača je odustalo. Nesretni Mansell, čija će drama tek započeti, u 35. krugu je na trenutak izgubio koncentraciju i lagano zakačio zid dopustivši Rosbergu da ga napokon pretekne. Cijeli krug Britanac je činio sve što je mogao da zadrži bolid na stazi i nekako se dovukao do bokseva. Na izmaku snaga, tražio je od mehaničara da ga zaliju ledom i vodom, što su i učinili dok su mu mijenjali spojler i gume kojih više nije ni bilo na njegovim kotačima.

U 47. krugu Ayrton Senna, mladi 24-godišnji Brazilac kojemu je to bila prva sezona u Formuli 1 nakon što je izašao iz Formule 3, u prolazu kroz jedan zavoj je također zakačio zid i morao je odustati. Bijesan se vratio u boks i tvrdio mehaničarima i ljudima iz Toleman-Harta da se zid sigurno pomaknuo jer je svaki krug tamo prolazio istom putanjom i sad je nekako udario zid. Svi su ga tješili i govorili mu da će sljedeći put biti bolje, ali Senna je uporno tvrdio da on nije kriv, no do toga ćemo još doći na kraju.

Situacija na stazi u kojoj svi jure u bokseve da zamijene još ono malo guma koje su se rastapale na stazi najviše je odgovarala Alainu Prostu koji je prvi dio utrke vozio malo rezervirano. No, sad je stisnuo gas i u 49. krugu je prešao Rosberga i pobjegao pratnji. Činilo se da će leteći Francuz bez problema dobiti utrku, ali je neshvatljivo pogriješio, oštetio kotač i morao u boks, čime je Rosberg ponovno došao na vrh. S Arnouxom daleko iza, Rosberg je samo morao zadržati hladnu glavu do kraja što je i učinio.

U 67. krugu, jedan prije kraja zbog probijene granice od dva sata, Rosberg je prošao kroz cilj s 22 sekunde prednosti ispred nevjerojatnog Arnouxa koji je utrku završio na drugom mjestu. Njih dvojica jedini su bili unutar jednog kuga. De Angelis je došao treći s krugom zaostaka. Čovjek u pidžami Jacques Laffite bio je četvrti, a Piercarlo Ghinzani šesti, no njih dvojica bili bi mjesto niže da nije bilo jadnog Nigela Mansella.

Nesretni Britanac jedva je disao. Zadnji krug vozio je otkopčanog pojasa i s dignutim vizirom na kacigi. Izmučen, istrošen i na rubu snaga držao je svoje četvrto mjesto, da bi mu na ulasku u ciljnu ravninu otišla getriba. Polumrtvi Mansell izašao je iz bolida i krenuo ga gurati do cilja. Uspio je nekoliko metara i onda se srušio od umora i onesvijestio. Laffite i Ghinzani su ga pretekli, a Mansell je službeno utrku završio kao šesti, ispred Fabija i Winkelhocka, sedmo i osmoplasiranih koji su bili zadnji koji su završili utrku.

Od 26 vozača koliko ih je izašlo na start pakla u Dallasu čak 16 nije završilo utrku. Nakon što je zadnji bolid prešao cilj, staza je doslovno izgledala kao rally utrka, a na nekim mjestima se asfalt mogao rukama dizati i pomicati.

I dok su Arnoux i De Angelis na pobjedničkom postolju izgledali poput duhova, 35-godišnji Keke Rosberg slavio je pobjedu odlično raspoložen i s kaubojskim šeširom na glavi. Ni traga nekom umoru ili isrcpljenosti. No, iskusni Rosberg je puno prije utrke nanjušio da bi moglo biti svega, pa je platio 2000 dolara da mu dizajniraju posebnu kacigu kojom je strujala hladna voda i tako mu hladila glavu. Finac je tako doslovno zadržao hladnu glavu u Texasu.

Trajala je pobjednička ceremonija, a jedan čovjek se i dalje ljutio u boksu Toleman - Harta. Ayrton Senna nije želio priznati krivnju za izlijetanje sa staze te je i dalje neumorno tvrdio da se zid pomaknuo.

"Inzistirao je da odemo pogledati zid. Nije bilo nikakve šanse da ga razuvjerimo. Mislim, kako bi se zid pomaknuo!? No, imao sam strašno puno povjerenja u tog klinca. Iako sam bio uvjeren da priča gluposti, odlučio sam provjeriti taj zid", rekao je glavni Tolemanov inženjer Pat Symonds.

"Kad je utrka završila otišli smo do zavoja da pregledamo zid čisto da udovoljimo Ayrtonu. Nismo mogli vjerovati. Čovjek je bio u pravu. Nekoliko krugova ranije netko je udario u taj zidić na njegovom početku i zaista ga pomaknuo. No, tu govorimo o pet, možda deset milimetara. Zamislite s kolikom je Senna preciznošću vozio kad mu je nekoliko milimetara toliko značilo. A to mu je bila prva sezona u F1", prisjetio se Symonds ludnice u Dallasu.

Ako ste sumnjali, Formula 1 više se nije vozila u Dallasu, barem ne usred ljeta po nemogućim vrućinama. Rosberg je napravio veliki rezultat, no utrka je osim po kaotičnim uvjetima ostala zapamćena po nevjerojatnom Reneu Arnouxu koji je s 26. mjesta na kraju stigao do drugog. Iako su mu na ruku išla brojna odustajanja, Arnouxova luda vožnja bila je za povijest. Cirkus je zaokružila Mansellova osobna drama, a utrka je bila definitivno najzanimljivija u sezoni.

Prvak je na kraju bio Niki Lauda s pola boda više od momčadskog kolege Alaina Prosta. De Angelis je bio treći s čak 37 bodova manje. 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara