FORMULA 1

Ferrari je naredbama svojim vozačima samo stvorio probleme

Ferrari je naredbama svojim vozačima samo stvorio probleme
Foto: Getty Images / Guliver Image

"ŠTO SAD?" pitao je Charles Leclerc svoj tim putem radioveze tijekom Velike nagrade Kine. Bilo je to vrlo konkretno pitanje u vrlo konkretnoj situaciji, koje obuhvaća neugodnu poziciju u kojoj se Ferrari našao u trećoj utrci zaredom, nametnuvši momčadske naredbe svojim vozačima. Neizbježno, Ferrarijeva je naredba Leclercu da prepusti treće mjesto svome momčadskom kolegi Sebastianu Vettelu nakon samo 10 krugova u Šangaju zasjenila dominantnu pobjedu Lewisa Hamiltona, pobjedu koja je Mercedesu donijela prva dva mjesta u sve tri utrke ove sezone, piše BBC.

Podjednako neizbježno, Ferrari, a posebice Vettel, nije uživao u pozornosti nad ovom uvijek spornom temom. A ona bi, ne budu li pažljivi, mogla zasjeniti njihovu sezonu. Kako su se odvijali prvi krugovi u Šangaju, Hamilton je vodio ispred svog momčadskog kolege Valtterija Bottasa, dok je Leclerc bio treći, a Vettel četvrti.

Vettel je mislio da može brže

Leclerc se mučio da bi zadržao korak za Bottasom, ali i na kraju osmog kruga zaostajao je 2,8 sekundi. Otprilike u to vrijeme, Ferrarijev momčadski radio zapitao je Vettela koliko brže se može kretati. Vettel je, čini se, odgovorio da osjeća kako bi mogao biti brži. Od Leclerca se tražilo da ubrza, ali razmak između njega i Bottasa je rastao. Ne zato što je Leclerc vozio sporije, nego zato što je Bottas bio sve brži. Uskoro su od Leclerca zatražili da propusti Vettela, što je i učinio, odmah nakon što je startnu liniju na kraju 10. kruga prošao s 3,7 sekundi zaostatka za Bottasom.

Sada se razmak između najboljeg Ferrarija i drugoplasiranog Mercedesa povećao na 4,8 sekundi i nastavljao je rasti. Ovaj put ne zato što je Bottas bio sve brži, nego zato što je Vettel bio sve sporiji. Sad kad je bio ispred Leclerca, Vettel nije mogao držati ritam svoga momčadskoga kolege. Uglavnom mu je za jedan krug trebalo nešto više od minute i 39 sekundi, dok je Leclerc bio otprilike sekundu brži. No Leclerc je sada bio na četvrtom mjestu te je vozio s malo više razmaka nego dok je na tom mjestu bio Vettel.

Vettel je pokušavao i na trenutke je izgledalo kao da će smanjiti zaostatak za Bottasom, no istodobno je i griješio i gubio sve što bi eventualno postigao. Zaostatak u odnosu na Bottasa porastao je za 1,4 sekunde u prva dva kruga u kojima je Vettel držao treće mjesto te za 4,8 sekundi nakon pet krugova.

U međuvremenu je Red Bull Maxa Verstappena počeo sustizati Ferrarije i došao je na samo dvije sekunde zaostatka. U 17. krugu pošao je u boks, dobio nove gume te dobio prednost u odnosu na Ferrarijeve bolide, koji su i dalje bili na istrošenim gumama. Leclerc je izgubio četvrto mjesto, a Vettel je gotovo ostao bez trećeg, iako se u sljedećem krugu i on uputio i boks.

Do kraja utrke Ferrari se borio s Verstappenom. Njihova je strategija bila reaktivna, a ne proaktivna. Uspjeli su sačuvati Vettelovo treće mjesto, ali Leclerc je bio žrtvovan tako što je dvaput ostavljen sa starim gumama pa je završio na petom mjestu.

"Vettel ima veću šansu napasti naslov"

Leclercu je moralo biti utoliko teže što je u drugom slučaju ostavljen kao blokada protiv Bottasa, u uzaludnom pokušaju da se Vettelu pomogne da se približi Mercedesu. Ferrarijev pristup utrci nije bio iznenađenje. Momčadski šef Mattia Binotto jasno je dao do znanja da će Vettel imati prioritet u "50-50 situacijama", zato što momčad vjeruje da je "on vozač koji ima veću vjerojatnost napasti naslov prvaka".

To je, dakle, Ferrarijeva argumentacija. Vettel je četverostruki prvak, a Leclerc vozi svoju drugu sezonu. Zato momčad ima osjećaj da Vettel može pružiti bolju sezonu te je zbog toga Ferrarijeva najbolja šansa za pobjedu protiv Mercedesa. U Kini je Ferrari gledao kako Mercedes bježi, a njihov glavni vozač rekao je kako vjeruje da bi mogao biti brži. Stoga su vjerovali da ima smisla dati mu priliku da pokuša uloviti srebrne bolide. Bila je to njihova jedina mogućnost da pobijede u utrci.

"Jednostavno smo pokušali dati Sebastianu priliku da vidimo može li držati Mercedesov tempo, što je u toj fazi utrke bilo ključno. Nismo dali prednost jednom vozaču nauštrb drugog, nego smo kao momčad pokušali učiniti sve što možemo. Rana faza je bila važan trenutak utrke", objasnio je Binotto.

U tom trenutku bila je to razumljiva odluka, s obzirom na informacije koje su imali. No ubrzo se pokazalo da Vettel ne može voziti brže.

"Nije to bila jednostavna situacija. Imao sam problema s gumama, obojica smo imali, te se činilo da je u tom trenutku Seb brži. No to što je bio iza mene u nekim krugovima očito je potrošilo njegove gume", rekao je Leclerc.

"Teško je davati momčadske zapovijedi zato što razumijemo potrebu vozača da budu ispred koliko god mogu. To nije bila jednostavna odluka. Moram zahvaliti Charlesu na njegovu ponašanju. Ponovno je pokazao da je dobar momčadski igrač, no doći će vrijeme kad će situacija možda biti obrnuta. Mislim da moramo maksimizirati momčadske bodove i mislim da smo u skladu s time donijeli dobru odluku", rekao je Binotto.

Međutim, Ferrari zapravo nije maksimizirao momčadske bodove, nego je neke bodove odnio Red Bull. Ne samo time što je Leclerc prepustio poziciju Verstappenu nego i zato što mu nisu dopustili da na kraju utrke pokuša osvojiti bod za najbrži krug. Vettel je dugo držao taj bod, ali Red Bull je pozvao Pierrea Gaslyja u boks i on se provukao. Ferrari je mogao pozvati Leclerca u boks i to bez posljedica po njegovu poziciju. Leclerc bi sigurno bio brži od Gaslyja, koji je imao problema cijelog vikenda. Ali momčad to nije učinila.

Na sve tri utrke su izdavali naredbe

Ferrarijeva politika postoji još od početka sezone. Odlučili su da je to najbolji način u borbi protiv Hamiltona i Mercedesa, a nakon dva ponižavajuća poraza 2017. i 2018. godine, sada se drže te politike kao da uživaju u njoj. Ovo je treći put u tri utrke da momčad izdaje naredbe.

U Australiji je Leclercu rečeno da drži poziciju iza Vettela u završnoj fazi, iako je bilo jasno da ga je sustigao, djelomice i zbog bolje strategije s gumama. Leclerc je poslušao. U Bahreinu je Leclerc dobio zapovijed da ostane iza Vettela dva kruga nakon što ga je sustigao. Ignorirao je momčad, zaobišao Vettela i jurio prema svojoj prvoj pobjedi kad je zapao u probleme s motorom i pao na treće mjesto. Svejedno je završio ispred Vettela, koji se borio s Hamiltonom.

Nakon utrke u Kini, Vettela su na Ferrarijevoj konferenciji za novinare pitali slaže li se da je to najbolji način borbe za naslov.

"Ne znam. Pitajte Lewisa. Mercedes je bio u drukčijoj situaciji, ali nije ovo prvi put da smo vidjeli ovakvo nešto. Trudimo se učiniti sve što možemo kao momčad. Prije dva tjedna Charles je bio brži i bilo je prilično jednostavno i možda lakše proći u Bahreinu. No nakon utrke uznemirujuće je da nismo uspjeli završiti na trećem i četvrtom mjestu. Ja želim biti ispred Charlesa, on želi biti ispred mene. Takva je igra. Ne želim ovo šire objašnjavati, posebice imajući na umu što vi činite s odgovorima", rekao je Vettel.

Na dvije konferencije za novinare Vettel je dvaput spominjao način na koji, vjeruje, mediji tretiraju njegove odgovore u ovakvim situacijama. Ranije, na službenoj konferenciji za novinare Formule 1, pitali su ga smatra li momčadsku zapovijed poštenom: "Poštena je kad se sagleda cijela utrka. Onog trenutka kad se to dogodilo, znao sam da ću se suočavati s ovakvim pitanjima. Nisam siguran želim li odgovoriti, zato što se ne slažem s načinom na koji svi vi radite. Uzimate dijelove mojih odgovora i stavljate ih na pogrešno svjetlo. Dakle, budete li me to pitali ponovno za pola sata na drugom mjestu, možda ću vam dati izravan odgovor, a vi ga nećete zapisati ili snimiti. Čini se da je to način na koji, možda ne svi, ali neki od nas rade."

Da nije pokušao uzeti što više bodova, Ferrari bi imao više bodova

Vettelova osjetljivost je razumljiva, zato što postoji i širi kontekst, kojim se preispituje njegova pozicija u momčadi. Treba li Ferrari podržati Vettela ovoliko rano u sezoni? Ferrarijev je problem to što Leclerca tretira kao vozača broj dva, a očito je da je on mnogo više od toga. Mnogi su smatrali da će se Leclerc ove godine pokazati kao izazov za Vettela, što se upravo i događa.

Trenutačno je Hamilton već 31 bod ispred Vettela nakon samo tri utrke, u jednoj od kojih je Vettel napravio istu pogrešku koja ga je prošle godine koštala utrke za naslov. Leclerc je jedan bod iza Vettela. Da je Ferrari jednostavno pustio svoje vozače da se utrkuju, slika je mogla biti malo drukčija. Na temelju ritma kojim ga je sustigao na svježim gumama u Melbourneu, čini se da bi Leclerc prestigao Vettela na četvrtom mjestu.

Da su im dopustili da se natječu u Kini te dali prednost vodećem vozaču u boksu, kao što je uobičajena praksa u Formuli 1, Leclerc bi završio na trećem mjestu, a ne Vettel. Leclerc bi tako imao sedam bodova više nego što ima danas i bio bi 25 bodova iza Hamiltona, kao i ispred Verstappena u ukupnom redoslijedu. Dakle, Ferrari bi potencijalno bio u boljoj poziciji u prvenstvu samo da nije vodio politiku maksimiziranja svoje pozicije u prvenstvu.

Ti su bodovi zauvijek izgubljeni. No ne bi li to trebalo nagnati Ferrari na ozbiljno razmišljanje?

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara