Hasta luego, campeon

Hasta luego, campeon
Foto: EPA-EFE

NE SJEĆAM se precizno kako sam počeo pratiti Formulu 1. Vjerojatno, povremeno, još 2001., kada sam kao klinac bio na ljetnim praznicima kod djeda koji je gledao svaku utrku. Bez iznimke. Volio je brzinu i utrkivanje.

Pita li me netko zašto sam zavolio Formulu 1, mogao bih mu odgovoriti iste sekunde, koristeći samo dvije riječi. Godine 2003. bio sam već opasno navučen na F1, što podrazumijeva i ustajanje u 4 ujutro kako bi se gledale kvalifikacije za VN Australije, natrpavanje nedjeljnog ručka u sebe kako ne bih propustio start neke popodnevne utrke i nestrpljivo iščekivanje kasnih, praktički večernjih utrka u Kanadi i Brazilu. Dvije riječi. Ime i prezime. Fernando Alonso.

Dvostruki prvak

Lišen tereta instantnog uspjeha, Fernando Alonso je u Minardiju imao sezonu privikavanja koja je mnoge jače ekipe zainteresirala za usluge dvadesetogodišnjeg Španjolca. Prvu sezonu u Renaultu kod, kako sam voli reći, drugog oca Flavija Briatorea proveo je kao testni vozač, pripremajući se za vožnju u sezoni 2003. koja ga je označila kao budućeg svjetskog prvaka. U drugoj utrci sezone osvojio je pole position, a u susjednoj Mađarskoj dominirao je od početka do kraja utrke i upisao prvu pobjedu u karijeri.

Cijelu 2005. vodila se borba Alonsa i Kimija Raikkonena u McLarenu koji je često bio brži, ali i nepouzdaniji. Tri odustajanja i sudar u Nürburgringu preskupo su koštali Finca, koji usprkos sedam pobjeda nije imao konstantu koju je posjedovao Španjolac. Fantastična obrana prvog mjesta pred bržim Schumacherom u Imoli, dominantne pobjede u Maleziji i Bahreinu te nevjerojatno pretjecanje upravo Michaela Schumachera s vanjske strane u Suzuki samo su potvrdili zaslužen naslov prvaka.

Potvrdu njegove vozačke kvalitete dobili smo godinu kasnije. Ima li boljeg načina za osvojiti naslov svjetskog prvaka od pobjede u izravnoj borbi s Michaelom Schumacherom, sedmerostrukim svjetskim prvakom? Ta 2006. bila je jedna od neizvjesnijih sezona, a pitanje naslova prvaka odlučeno je tek u pretposljednjoj utrci u Suzuki, gdje je Michael osvojio dva naslova u karijeri. Sam kraj sezone donio je nekoliko promjena koje su trebale ozbiljno protresti čvrste temelje F1 sporta. Michael Schumacher otišao je u vozačku mirovinu, njegovo mjesto u Ferrariju zauzeo je Kimi Raikkonen, dok je u McLaren prešao dvostruki svjetski prvak.

Malo tko je vjerovao ili uopće pomislio kako Fernando Alonso, u tom trenutku najmlađi dvostruki svjetski prvak u povijesti Formule 1, nikada više neće osvojiti naslov prvaka.

Godine konkurentnosti

Dvostruki svjetski prvak i rookie u istoj ekipi. Rijetki su pomislili kako će Lewis Hamilton stvarati probleme Alonsu, koji je u sezonu ušao kao glavni favorit za novi naslov, ispred Ferrarijevog dvojca. Od samoga starta sezone bilo je jasno kako je Lewis jako brz i da se Alonso ne osjeća samouvjereno u britanskoj ekipi. Međusobne borbe i podmetanja poput usporavanja kroz boksove otvorili su put Kimiju da ukrade naslov na kraju sezone. Na koncu turbulentne sezone, Fernando je prvi put u karijeri pogriješio.

Povratak u Renaultovo prijateljsko okruženje na početku je djelovao kao filmska priča. Razmetni sin vraća se u obitelj koju je napustio u potrazi za boljim uvjetima. Na početku sezone neuvjerljiv, od njezine sredine do posljednje utrke u Brazilu vozač koji je osvojio najviše bodova bio je upravo Fernando. Gledati ga kako konačno uživa voziti bolid te kako educira dvojac Massa-Hamilton koji se borio za naslov, vratio je smiješak na lice ljubitelja Formule 1. Fernando se vratio, spreman za novi naslov.

Osvojite li naslov prvaka, ulazite u povijest. Osvojite li ga vozeći za Ferrari, idete u besmrtne. Netko je davno rekao da je Formula 1 = Ferrari, ne idu jedno bez drugoga. ''Nil satis nisi optimum.'' Samo najbolje je dovoljno dobro. Pogotovo ako pitate navijače Ferrarija. Treći najbrži bolid na gridu uspio je nekako držati uz bok dva Red Bulla cijelu sezonu, sve do posljednje utrke, koja je imala neočekivan rasplet. Pokrivanje ranog ulaska u boks Marka Webbera zakopalo je Alonsa na dugih 37 krugova iza Vitalyja Petrova u Renaultu. Legenda kaže da bi se, da je kojim slučajem na čelu Renaulta bio Flavio Briatore, Petrov maknuo u stranu. Ovako je 200 kilometara usporavao dvostrukog svjetskog prvaka, koji je u očaju mogao samo promatrati kako Sebastian Vettel uzima prvi naslov u karijeri.

Drugu šansu za osvetu sada dvostrukom prvaku Vettelu dobio je dvije godine kasnije. U četvrtom najbržem bolidu te sezone (Red Bullu i McLarenu pridružio se i Mercedes ispred Ferrarija), Alonso je pametnom vožnjom skupljao bodove i držao se na vrhu. Tri situacije su Alonsu na kraju sezone izbile naslov iz ruku. Prvo u Španjolskoj nije uspio prestići Pastora Maldonada u Williamsu, čime je izgubio pobjedu i sedam bodova. U Belgiji mu je Romain Grosjean promašio glavu za nekoliko centimetara, usput ga izbacivši iz utrke, dok je mjesec dana kasnije u Japanu sličnu stvar napravio Kimi Raikkonen.

U petoj utrci sezone 2013. u rodnoj Španjolskoj Fernando Alonso upisao je posljednju pobjedu u karijeri. Dvije godine kasnije, pogriješio je drugi put u karijeri.

Kralj team radija

Kada s 13 godina svjedočite pogibelji vlastitog idola, neke stvari vam ostanu urezane u sjećanje. Da, Fernando je ovaj sport poput mnogih zavolio zbog brazilskog maestra koji je život izgubio tragične nedjelje u svibnju 1994. u Imoli. Ayrton je svoja tri naslova uzeo vozeći McLaren Hondu, ekipu koja je od 2015. oživjela svoje partnerstvo. Ljudi bliski Alonsu rekli su kako je iz Ferrarija otišao jer je bio svjestan kako se ne može boriti za naslov. Želja za oživljavanjem povijesti, pa makar i ne toliko uspješne, previše je privlačila Fernanda.

Četiri godine, četiri sezone borbe s vjetrenjačama. Ništa na Hondi nije valjalo. Od bolida koji nije uspijevao izvući maksimalnu brzinu do motora koji je zakazao više puta od Fićeka na -20. Tako da nam je bilo jedino preostalo uživati u sarkastičnim komentarima i svađama s ekipom na zidu.  

''Fernando, molim te, pokušaj tri puta!'' - ''Pokušao sam već, pokušaj ti!''

''Moramo sačuvati gorivo, promijeni postavke.'' - ''Ne želim.'' - ''Imat ćemo problema u kasnijoj fazi utrke.'' - ''Već sad imam velike probleme vozeći ovaj auto, izgledamo kao amateri.''

''GP2 motor, GP2 motor!''

''Motor je odličan, puno sporiji nego prije. Nevjerojatno.''

''Imam problema s punjenjem baterije.'' - ''Fernando, na računalu vidimo kako se baterija puni'' - ''Onda očito imaš virus na računalu jer se baterija ne puni.''

Posljednja, 314. utrka u karijeri Fernanda Alonsa od samoga početka bila je usmjerena u odavanje počasti Španjolcu. Cijeli tjedan prethodili su joj razni događaji koji su odavali počast svemu što je Fernando napravio u karijeri. Svi su htjeli reći zbogom, svi su tražili što ljepše riječi i prije i poslije utrke. Na koncu je karijeru završio s 1899 bodova, 97 postolja i 32 pobjede. Dva naslova svjetskog prvaka svrstala su ga u legende ovoga sporta. Kažu kako je bilo bržih vozača u jednom krugu, ali malo tko je brži od Fernanda u cijeloj utrci.

Možda je ovo zbogom Formuli 1, ali nije zbogom utrkivanju. Čovjek s misijom odlazi u lov na trostruku krunu, nešto što je do sada uspjelo jedino Grahamu Hillu. Osvojio je VN Monaka i Le Mans. Prestaje samo Indy 500, utrka na kojoj se natjecao prošle sezone i bio konkurentan za pobjedu do odustajanja zbog motora. Pokušat će opet, a siguran sam da će voziti dok ne osvoji. A osvojit će jer je jednostavno takav.

Nadali smo se kako će izdržati motor u Abu Dhabiju. Kako će imati čast prijeći ciljnu liniju, odvoziti počasni krug uz bok Sebastianu Vettelu i Lewisu Hamiltonu. Tri prvaka, tri legende ovoga sporta, tri velika rivala na stazi i izvan nje zajedno pale gume na ciljnoj ravnini. To je najljepši prizor koji smo vidjeli ove sezone. Na koncu je Alonso izabran za vozača utrke. Fanovi su prepoznali trenutak i nagradili karijeru velikoga vozača koji možda još uvijek nije rekao svoje konačno zbogom Formuli 1.

Njegov štićenik Carlos Sainz Jr. poručio je kako je njegova vožnja inspirirala i privukla mnoštvo mladih Španjolaca da počnu pratiti F1. Ne, Carlose, ne samo Španjolaca. Uzmemo li u obzir u kakvu je  Formulu 1 došao, i kakvu ostavlja za sobom, Fernando je napravio maestralan posao. Ostavlja je kao bolje mjesto. A to je odlika najvećih.

Hasta luego, campeon.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara