HNL žele kupiti Srbi, Slovenci, Blažičko i HT. Stigle ponude iz Švicarske i Švedske
DAVOR ŠUKER i pobočnici u HNS-u pozvali su predstavnike klubova u sjedište Saveza i pokazali im zatvorene kuverte s ponudama za sudjelovanje u licitaciji za kupovinu medijskih i drugih ekonomskih prava HNL-a.
Podsjetimo, HNS je nedavno objavio međunarodni poziv tvrtkama i agencijama za dostavu ponuda za početak pregovora o prodaji televizijskih i svih povezanih medijskih prava za natjecanja i utakmice kojima je vlasnik HNS, u periodu od sedam plus moguće tri godine. Proteklo desetljeće HNL je prodan u bescjenje, klubovi dijele svega 12 milijuna kuna na temelju ugovora za prodaju TV prava koje nikada nisu vidjeli. Poznato je samo da su u preprodaji sudjelovali Hrvatski Telekom i tvrtka VOX-nogomet, kao i da HNL ukupno godišnje vrijedi 20 milijuna kuna.
Ključni posao za HNL
Damir Mišković posljednjih godinu dana bavi se potragom za novim ulagačima. U HNS-u više ne kriju da se proteklih deset godina događa štetan posao, ali o njemu detaljno ne žele ni govoriti. Ono što rado puštaju u medije otkriva da su voljni i ranije ponuditi raskid ugovora s postojećim vlasnicima koji traje do 2022. godine. S obzirom na cifre koje puštaju i na koje računaju u novom ugovoru - i do deset milijuna eura - jasno je da se radi o egzistencijalnom poslu za HNL.
Na poziv za početak pregovora pristiglo je sedam ponuda. Šuker je za gledanje u kuverte osnovao i posebno povjerenstvo.
Sve je tajno, a sve curi
HNS su predstavljali Marijan Kustić, izvršni direktor, Vladimir Iveta, tajnik, i Jurica Bodrožić, tajnik Povjerenstva za otvaranje ponuda.
Iako se tvrdi da sve mora biti tajno, a sudionici sastanka morali su potpisali i ugovor o tajnosti podataka premda su navodno gledali zatvorene kuverte, do medija se probijaju informacije da su među ponuđačima dosadašnji preprodavači Hrvatski Telekom, zatim Ivica Blažičko s tvrtkom VOX-nogomet, srpska platforma Arena Sport i jaki regionalni igrač Sportklub te navodno agencije iz Slovenije, Švedske i Švicarske.
S domaćeg tržišta reagirao je samo Hrvatski Telekom, a Miškovića je to iznenadilo. HRT-u je prevelik iznos od desetak milijuna eura, koliko su neslužbeno ljudi iz Saveza bacili u medijski opticaj, no spremni su otkupiti dio sadržaja od budućeg nositelja TV prava.
Jedini hrvatski ponuđač, Hrvatski Telekom je u priči bio i dosad, ali uz Blažička i VOX-nogomet samo kao jedan od posrednika koji je dalje preprodavao HNL do tvrtke HD-WIN sa sjedištem u Beogradu.
U njihovom vlasništvu je kanal Arena Sport koji u Hrvatskoj ekskluzivno ide preko platforme Max TV u vlasništvu Hrvatskog telekoma.
Zainteresirani su iz tvrtke Sportklub, navode pojedini izvori, no oni nam o tome nisu mogli ništa kazati. Sportklub, koji u vlasništvu drži i Novu TV, nudio bi HNL kao "premier" sadržaj, mimo postojećih kanala i paketa.
Godinu dana kotrlja se priča, Mišković ne krije da su bili na sastancima u Engleskoj i Italiji i da su ugostili nekoliko mogućih partnera na razgovoru u Zagrebu. Na kritike da prodaje ligu na deset godina u trenutku pandemije i krize za koju nitko ne zna kako će i kada završiti, Mišković odgovara da su to - takvi poslovi.
"Talijani prodaju na šest godina, Nizozemci na 12. To je jamstvo, tko će tako nešto kupiti na period u kojem neće zaraditi dovoljno", kaže Mišković.
U HNS-u također ističu kako su se na sastanku svi složili da se ponude otvore tek po okončanju postupka, no logično bi bilo da su upoznati s tim i tijekom budućih pregovora.
Upitno je hoće li dobiti onoliko koliko očekuju
Prema postojećem ugovoru, posljednje desetljeće prvak HNL-a dobije oko 20 posto od ukupnog ugovora, a on vrijedi 20 milijuna kuna. Postotak se smanjuje prema nižeplasiranim klubovima i novim članovima lige, poput Varaždina koji je dobio oko 400 tisuća kuna za sezonu. Potpuno zanemariv novac dok klubovi u ozbiljnim ligama imaju i ozbiljnu stavku u budžetu od TV prava.
Od 20 milijuna kuna, koliko košta HNL za jednu godinu, klubovi kao glavni akteri dobiju osam milijuna manje za proizvod koji prodaju i nemaju uvid u papir na osnovu kojeg se taj posao odvija preko posrednika. Osam milijuna se izgubio u pregovorima i posredovanju. Rijeka je primjerice u 2019. uzela tri milijuna kuna na ime TV prava, u prijevodu je to svega oko tri posto prihoda kluba koji se za proteklu godinu kreću oko iznosa od 90 milijuna kuna. Lige sličnog profila HNL-u, poput Izraela i Danske, inkasiraju 11 odnosno čak 27 puta više na ime TV prava.
Mišković i kompanija koja se šlepa iza njegovih poznanstava računaju na 5-6 puta više novca od novog ugovora, no pitanje je hoće li dobiti toliko, prognoze nisu baš sigurne jer neki govore i o upola manjim iznosima. HNS-ov paket sastoji se od 36 prvoligaških kola, što je 180 utakmica, a nude ukupno 200 utakmica, s uključenim Kupom i pokojom domaćom prijateljskom utakmicom Hrvatske za šminku - tu se ne radi o ozbiljnim, najunosnijim utakmicama reprezentacije, već se paket tako složi da ima veću marketinšku vrijednost s viceprvacima svijeta u njoj.
Tek za mjesec dana saznat će se tko će od ponuđača koji su se javili na poziv ući u licitaciju, hoće li HNS biti zadovoljan inicijalnim ponudama, hoće li zadržati sve ponuđače do kraja ili će raspisati novi natječaj.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati