Povijesna promjena: Evo kako će zvučati TV prijenosi s umjetnim navijanjem
GLEDATELJI i dalje ne mogu na tribine, ali u prijenosu čujemo navijanje, uzdahe i negodovanje.
Nogomet se širom svijeta polako vraća na travnjake, ali gledatelji zbog pandemijskih restrikcija uglavnom i dalje ne mogu na tribine. Suočavamo se s problemom atmosfere na utakmicama na svim razinama, od navijača do organizatora koji stvaraju nove načine za stvaranje akustične kulise. Kreatori nove aplikacije misle da imaju odgovor na ovaj problem, a on je u Japanu u multinacionalki Yamaha.
Njihov sustav "Daljinski navijač koji pogoni Sound UD" preko interneta na stadionu može emitirati navijanje, zvižduke i druge zvukove koje korisnici ispuštaju gledajući utakmice kod kuće, piše CNN. Kad navijač kod kuće pritisne tipku na aplikaciji, njegove emocije se emitiraju preko zvučnika na stadionu i zamjenjuju uobičajenu zvučnu kulisu publike.
Korisnici mogu odabrati s kojeg dijela stadiona će njihov zvuk biti emitiran, no postoje posebne zone za svaku momčad kako bi ozračje bilo što je moguće realističnije. Yamaha je 13. svibnja testirala ovaj sustav na stadionu ECOPA u Shizuoki, koji je s 50.000 mjesta na tribinama jedan od najvećih u Japanu i na njemu igraju prvoligaši Júbilo Iwata i Shimizu S-Pulse. Tijekom ovog testa "Daljinski navijač" je prvi put isproban na stadionu i Yamaha kaže kako će ga nastaviti razvijati.
"S obzirom na to da bi utakmice bez gledatelja mogle biti realnost još neko vrijeme, mislim da će ovaj sustav potaknuti igrače da se osjećaju kao da su njihovi navijači u blizini", rekao je Hiromi Yanagihara iz uprave kluba Júbilo Iwate.
Japanski klubovi pripremaju se za povratak u akciju nakon što je premijer Shinzo Abe u ponedjeljak ukinuo izvanredno stanje, tjedan dana prije nego je planirano. Tako će japanska profesionalna bejzbolska liga započeti s utakmicama 19. srpnja, dok nogometna J.League planira početak sezone nekoliko tjedana kasnije, piše CNN.
Postavili seksualne lutke, savez ih kaznio
Bilo je i drugih pokušaja da se kreira stadionska atmosfera bez navijača, ali naišli su na probleme. Južnokorejski nogometni klub FC Seoul kažnjen je globom od oko 81.000 dolara zato što je u želji da potakne atmosferu na utakmici bez gledatelja na tribine postavio seksualne lutke. Neke lutke u rukama su imale transparente kompanije koja ih proizvodi. FC Seoul se ispričao navijačima i rekao kako ponizno prihvaća kaznu.
U Engleskoj su, pak, isti problem pokušali riješiti drukčije. Fanovi njemačkog nogometa koji su nedavni derbi Borussije Dortmund i Bayerna pratili u izravnom prijenosu na BT Sportu čuli su igrače kako govore, kao i svaki udarac lopte. No gledatelji koji su kasnije na BT Sportsu pratili najbolje trenutke s utakmice čuli su puno više - slavlje nakon gola, pljesak za dobre poteze, uzdahe i negodovanje. O tome smo nakon derbija proveli anketu i većini gledatelja više se svidio prijenos sa zvučnim efektima.
Sve je to dodano nakon utakmice, ali ta se mogućnost već koristi širom svijeta, čak i za vrijeme izravnog prijenosa. U Njemačkoj je Sky ponudio mogućnost gledanja s dodanim zvučnim efektima. U Americi se tijekom prijenosa spomenute utakmice na Fox Sportsu 1 mogla čuti dodana buka publike.
N neka pitanja ipak traže odgovor. Mogu li igrači čuti isto što i televizijski gledatelji. Hoće li se ista zvučna kulisa koristiti za svaku utakmicu? Hoće li se ta funkcija koristiti i u Premier ligi? Kakva je bila reakcija gledatelja na proizvedeni zvuk?
Na blogu navijača Borussije „Fear The Wall“ nova je funkcija nazvana „glupom“, ali neki su pratitelji bloga naglasili da se ne slažu s tom ocjenom. Bivši američki reprezentativac, a danas komentator Alexi Lalas na Twitteru je napisao da je „majstor zvuka danas bio najbolji na terenu“.
Majstor zvuka najvažniji igrač na terenu, bira se pjesma navijanja za svaku situaciju
I zaista, studijski tehničari vode računa da zvuk bude autentičan i da na gol gostujuće momčadi ne puštaju pjesmu domaćih navijača. Tako u sjedištu Sky Deutschlanda tonski inženjeri prate utakmicu i pažljivo odabiru zvukove za svaku situaciju na terenu. Slavlje za pogodak ili uzdah za promašaj. I ne, ne postoji tonski zapis sa psovkom na račun suca.
Daily Mail piše kako će se za svaku premierligašku utakmicu koristiti tonski zapisi navijača klubova koji igraju. Tako će se, primjerice, za vrijeme utakmice Liverpoola i Crystal Palacea čuti zvukovi koji su svojedobno zaista snimljeni na Anfieldu kad su spomenute momčadi igrale pred gledateljima. To znači da će televizijski gledatelji potkraj utakmice čuti i "You Never Walk Alone".
Za razliku od Yamahine aplikacije, koja istu zvučnu kulisu omogućava u japanskim domovima i na stadionima, igrači na europskim stadionima neće moći čuti isto što i televizijski gledatelji. Dok se navijači ne vrate, tijekom utakmica na licu mjesta čut će se samo njihovo dovikivanje.
U Njemačkoj mogućnost izbora, Španjolci unaprijed snimili zvukove publike
Međutim, ova funkcija zasad je dostupna samo Skyevim gledateljima u Njemačkoj. Britanska televizijska publika zasad utakmice mora pratiti u tišini, baš kao što je pratila utakmicu Lige nacija između Hrvatske i Engleske, koja se igrala bez gledatelja u Rijeci (0:0). Da bi se zvučna kulisa i aplikacija slična Yamahinoj, koju razvija münchenska kompanija hack-CARE, primijenile i u Premiershipu, potreban je pristanak 14 od 20 klubova. Čak i ako prijedlog ne prođe, poneki klub mogao bi se možda odlučiti na ovu mogućnost samo za svoje domaće utakmice.
Španjolska La Liga već je otišla korak dalje pa će sve utakmice biti emitirane s unaprijed snimljenim zvukovima publike. Nakon tromjesečne stanke La Liga će se ponovno igrati od 11. srpnja, ali povratak navijača na stadione ne očekuje se prije sredine sljedeće godine.
Na stadionima će, dakle, biti samo momčadi i neophodno osoblje, ali televizijski gledatelji moći će čuti zvučnu kulisu iz prijašnjih utakmica. Predsjednik La Lige Javier Trebas očekuje da će derbi Betisa i Seville 11. srpnja biti prvi u kojem će se koristiti nova zvučna funkcija.
Daily Mail piše kako je bundesligaška utakmica Mainza i Red Bull Leipziga prošle subote bila prva u Europi u kojoj su se televizijske kuće odlučile koristiti zvučne efekte. Tako su gledatelji u svojim domovima čuli kako publika slavi hat-trick Tima Wernera.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati