Djelatnici blokirali Zračnu luku Zagreb: Štrajk na Plesu! Nema letova!
Foto: zagreb-airport.hr
U ZAGREBAČKOJ Zračnoj luci u 10 sati je počeo štrajk u organizaciji koordinacije četiriju sindikata zaposlenih u Zračnoj luci zbog, kako tvrde, nepoštivanja odredaba Zakona o radu i Kolektivnog ugovora koji utvrđuju obveze poslodavca prije i nakon predaje poduzeća francuskom koncesionaru ZAIC.
Sindikalci, naime, tvrde da će nakon ZAIC-ova preuzimanja Zračne luke nova tvrtka Međunarodna zračna luka Zagreb osnovati šest tvrtki kćeri u vlasništvu koncesionara "s minimalnim kapitalom i sumnjivim izvorima financiranja", pa bi radnici, po već viđenim obrascima, mogli ostati bez posla.
"Svaki pokušaj da dobijemo jamstva koncesionara ZAIC-a i države da će ta poduzeća biti u stanju preuzeti radnike i ispunjavati financijske obveze nije uspio", kaže predstavnik koordinacije četiriju sindikata Ante Dujić.
Prva faza štrajka trajat će od danas u 10 sati do sutra u ponoć, a ako se u međuvremenu ne postigne dogovor druga faza štrajka uslijedit će u utorak, 26. studenog.
Zbog štrajka će danas biti obustavljeni svi komercijalni letovi, što znači da će biti otkazano ukupno 60 letova. To je vidljivo i na aerodromskom displeju koji pokazuje red letenja, kao i prazni šalteri za tzv. checkiranje putnika.
U Zračnoj luci nema uobičajne gužve, tek poneki putnik pokušava dobiti informaciju o alternativnoj mogućnosti prijevoza. U podne je predviđeno okupljanje radnika, a u 14 sati podjela sindikalnog graha.
Uprava Zračne luke tvrdi da je štrajk neutemeljen i nezakonit te je najavila da će to dokazati sudskim putem.
Predsjednik Uprave Miroslav Drljača kaže da radnici Zračne luke imaju ugovore o radu koji su među 6 ili 7 najboljih u Hrvatskoj i daleko veća prava od velike većine hrvatskih radnika. Po koncesijskom ugovoru, radnici će zadržati posao još najmanje pet godina nakon prelaska u novu tvrtku, uz zadržavanje svih stečenih prava.
Mladen Mesić iz koordinacije sindikata izvjestio je novinare da su jučer dobili obavijest da se njihov odvjetnik mora pojaviti u podne na Županijskom sudu budući je Uprava pokrenula sudski postupak za zabranu štrajka.
Zahtjevi sindikata:
Uprava Zračne luke Zagreb zbog štrajka radnika traži pravdu na sudu
Radnici Zračne luke Zagreb su u štrajku, zbog čega je danas otkazano 60-tak letova. Kakva je trenutna situacija na Plesu, imaju li radnici razloga za štrajk i koliko će to koštati, otkrio je u razgovoru za Media servis predsjednik Uprave Zračne luke Zagreb Miroslav Drljača.
Svi komercijalni letovi obustavljeni su u 10 sati zbog štrajka radnika Zračne luke Zagreb. Uprava smatra da za štrajk nema nikakve osnove, a potvrdu su tražili na za to nadležnom sudu, otkrio je Media servisu predsjednik Uprave Miroslav Drljača.
"Sukladno tome je podnijela pravne radnje i na Županijskom sudu u Velikoj Gorici je u tijeku rasprava i ročište na temelju tužbe Uprave za utvrđivanje zakonitosti štrajka. U tijeku dana očekujemo odgovor suda", kaže Drljača.
I dok radnici tvrde da će im prava biti ugrožena kada novi koncesionar preuzme upravljanje Zračnom lukom, Drljača odgovara: "Nema straha".
"Radnici nemaju osnove biti u strahu da netko sutra neće poštivati njihova prava. Smatram da ovog trenutka sve što se na tu temu priča je na razini spekulacija".
Koncesionar se ugovorom obvezao, podsjeća naš sugovornik, da preuzima sva postojeća prava radnika iz Ugovora o radu i Kolektivnog ugovora Zračne luke Zagreb na rok ne manji od pet godina.
"Treba reći da se taj Kolektivni ugovor konzumira već dvije godine, i ako tome dodamo još ovih pet godina unaprijed, ova prava će radnici konzumirati najmanje sedam godina", ističe Drljača.
Uprava tijekom jučerašnjeg i današnjeg dana nije započela nove pregovore s radnicima koji su u štrajku. No, razgovora je bilo prethodnih dana, poručuje Drljača i procjenjuje moguću štetu od štrajka.
"Direktna šteta za Zračnu luku Zagreb je na razini 800.000 do 900.000 dnevno, međutim, to nije sve jer i zrakoplovne kompanije trpe određenu štetu, koju će sigurno fakturirati Zračnoj luci Zagreb kad sve ovo prođe".
Iako su radovi na obnovi terminala Zračne luke Zagreb trebali započeti u listopadu, Drljača poručuje da sve ide po planu.
"Nije nigdje zapelo. Čekali su se dokumenti kao što su građevinska i lokacijska dozvola. Završen je jedan dio radova, koji se odnose na arheološka istraživanja. Sada treba započeti s pripremom gradilišta za uvođenje teške mehanizacije i tome slično. Stvarni radovi trebali bi početi kako je i planirano na proljeće, kada se stvore meteorološki uvjeti".
Štrajkom se stoga, zaključuje Drljača, osim financijskih gubitaka, šalje loša poruka stranim investitorima da nisu poželjni u Hrvatskoj.
Hajdaš Dončić: Prava radnika zračne luke neće se smanjivati
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić pozvao je danas štrajkače u Zračnoj luci Zagreb (ZLZ) da se vrate na posao, zajamčivši da im se prava neće smanjivati.
"Sukladno članku 133. koncesijskog ugovora ZLZ ostaje neovisno poduzeće koje kontrolira provođenje koncesije i nema nikakve brige da se radnicima prava neće poštivati kao i dosad", rekao je Dončić novinarima u Banskim dvorima.
Istaknuo je da koncesionar, francuski ZAIC, poštuje svoje obveze te nema nikakvih protuargumenata konzumiranju cijelog koncesijskog ugovora uz punu zaštitu radnika.
Štrajk u ZLZ-u je po Hajdašu Dončiću "vrlo čudan" jer djelatnici ZLZ-a imaju jedan od pet najboljih kolektivnih ugovora u državi.
Prosječna plaća zaposlenih je 8.000 kuna neto, isplaćuju se božićnice, regres i svi dodaci na plaće, naveo je. "Malo tko u državi ima takva prava i imat će ih i u narednih pet godina, sukladno koncesijskom ugovoru", naglasio je Hajdaš Dončić pozvavši radnike na razumijevanje.
Prava su im zaštićena, 40 posto su bolja nego u drugim poduzećima u Hrvatskoj, i mi ta prava poštujemo, dodao je.
Odbacio je tvrdnje organizatora štrajka da će koncesijski ugovor ZAIC-u omogućiti osnivanje tvrtki kćeri u koje će potom prebaciti radnike ZLZ-a, u kojima onda neće imati jednaka prava kao dosad, ponovivši kako je to regulirano koncesijskim ugovorom kroz članak 133.
Dodao je kako bi Uprava ZLZ-a, i da nije došlo do potpisivanja koncesijskog ugovora, morala osnovati tvrtke kćeri zbog zakonskih propisa koji nalažu izdvajanje pojedinih sektora, poput ugostiteljstva, osiguranja zračne luke i dr. "Dakle, koncesionar ne radi ništa što ne bi radila i ZLZ da se nije dogodila koncesija", rekao je.
Nije opravdan strah da se projekt dogradnje zračne luke neće realizirati, poručio je Hajdaš Dončić. "Koncesionar ima spremne ugovore i Vlada će u idućih desetak dana verificirati sve ugovore - o koncesiji te izravnom ugovoru koncesionara i banaka", rekao je.
Odbacio je i ocjene da je riječ o "čudnim banaka", pokazavši novinarima draft ugovora. Pročitao je kako se radi o Europskoj investicijskoj banci, Svjetskoj banci, Unicredit banci Austrija, Zagrebačkoj banci te Deutschebank Luksemburg.
Koncesionar je preuzeo svoje obveze i korektno ih ispunio, rekao je ministar navevši da su završeni arheološki radovi te je u tijeku preseljenje pristupne ceste, što je tražio MORH.
A iza štrajka, ocijenio je, kao i iza svakog drugog, skrivaju se neki drugi interesi. "Skrivaju se dodatne beneficije, neki novci koji su možda ljudima obećani, a to je protuzakonito", naglasio je Hajdaš Dončić te ponovio poziv radnicima da se vrate na posao.
U Rijeci razočarani što letovi iz Zagreba ne idu u njihovu zračnu luku
"Iznenađeni nismo, ali razočarani jesmo", rekao je zamjenik župana primorsko-goranskog Marko Boras Mandić komentirajući odluku da za vrijeme trajanja štrajka radnika Zračne luke Zagreb avioni nacionalnog avioprijevoznika Croatia Airlinesa, kao zamjenski aerodrom, neće koristiti Zračnu luku Rijeka, već od Zagreba tri puta udaljeniji Split.
Tvrdi da obrazloženja za ovu odluku, koju je dao Croatia Airlines ne stoje, odnosno da Zračna luka Rijeka ima sve što je potrebno za prihvat aviona i putnika. Stoji da Rijeka nema mehaničare, kaže Boras Mandić.
"To što u Splitu imaju ekipu mehaničara koji mogu reagirati i otkloniti kvar na aerodromu, mi izrazito cijenimo, ali držimo da je racionalnije da se četiri osobe transferiraju u Rijeku, a ne da 10.000 putnika radi tri puta veći put".
"Ne smije se tako olako nacionalni avioprijevoznik razbacivati s novcima poreznih obveznika i ovo će sigurno biti tema jedne od saborskih sjednica", kaže Boras Mandić. Ova je situacija pokazala još jedan veliki problem, a to je da Zračna luka Zagreb nema alternativni aerodrom.
"Ovakve situacije mogu imati budući koncesionari. To mogu biti vremenske prilike, neka treća izvanredna okolnost. Ako želimo imati nacionalnu zračnu luku, kakva vjerujemo da će Zagreb biti, onda Zagreb mora imati alternativni aerodrom, a taj alternativni aerodrom može biti samo Rijeka", poručuje Boras Mandić.
Koncesionara Zračne luke Zagreb iznenadio štrajk!
"Koncesionar je vrlo iznenađen činjenicom da je donesena odluka o pokretanju štrajka u situaciji u kojoj su zajamčeni sigurnost radnih mjesta i kontinuitet stečenih prava za sve zaposlenike, a cijeli se proces preuzimanja i prelaska zaposlenika provodi u skladu s koncesijskim ugovorom i zakonom. Štrajk je već prvi dan uzrokovao značajnu osobnu štetu i neugodnosti putnicima, svaki dan stvara milijunske gubitke u zrakoplovnoj industriji te na kraju utječe i na predviđeni datum preuzimanja Zračne luke Zagreb.
S obzirom na to da još uvijek nije zakonski poslodavac, Koncesionar prema zakonu ne smije izravno i pojedinačno komunicirati sa svakim zaposlenikom Zračne luke Zagreb, pa je svu komunikaciju morao voditi isključivo putem za to ovlaštenih radničkih organizacija. Ovim putem Koncesionar želi istaknuti kako mu je žao što predstavnici sindikata nisu bili konstruktivniji, već su od samog početka koncesije u svojim istupima u javnosti bili nekonzistentni, iznosili su mnoge netočne ili selektivne informacije o Koncesionaru i projektu te čak zagovarali model prelaska radnika uz prethodno davanje otkaza, što je nezakonito i u suprotnosti s Koncesijskim ugovorom.
Primjenom koncesijskog ugovora zajamčena je sigurnost radnih mjesta i svih prava iz kolektivnog ugovora (poput regresa, božićnica, novčanog bona za Uskrs, isplate svih prekovremenih sati, neto iznosa četiriju prosječnih plaća prilikom odlaska u mirovinu, isplate jubilarnih nagrada, usklađivanja vrijednosti boda s porastom troškova života na godišnjoj razini i drugih pogodnosti koje se ostvaruju temeljem Kolektivnog ugovora), najmanje pet godina od dana preuzimanja. Ugovori o radu svih zaposlenika bit će automatski preneseni novom poslodavcu, Koncesionaru, temeljem čl. 133. ZOR-a, što jamči kontinuitet stečenih prava za sve zaposlenike. Svi će zaposlenici kod novog poslodavca biti zaposleni na istom ili čak boljem radnom mjestu, a u potpunosti će im biti prenesen i radni staž koji se odnosi na rad u ZLZ-u. Koncesionar naglašava da će svi radnici imati jednaka prava u tvrtki MZLZ kao i u svakoj od tvrtki-kćeri koje je MZLZ osnovao i podsjeća da je tako komunicirano od samog početka procesa preuzimanja Zračne luke Zagreb.
Organizacijska struktura radničkom vijeću već je predstavljena sredinom ove godine i o njoj se konzultiralo početkom studenog. Tvrtke Zračna luka Zagreb ugostiteljstvo d.o.o. (ZLZ-UGO) i Zračna luka Zagreb trgovina d.o.o. (ZLZ-TRG) i dosad su poslovale kao izdvojene tvrtke i na taj način će i nastaviti poslovati – kao tvrtke Catering Food & Beverages i Retail Press & Convenience. Tvrtka Security, zadužena za sigurnost, izdvojena je kao tvrtka-kći sukladno odredbama Zakona o zračnom prometu (NN 69/09 i 84/11), dok je tvrtka Ground Handling, zadužena za usluge vezane uz putnike, prtljagu, teret, prihvat i otpremu zrakoplova, izdvojena u skladu s odredbama direktive EU 96/67, na koju se Hrvatska poput svih ostalih članica obvezala ulaskom u Europsku uniju. Izdvojena je i tvrtka Operator koja je vezana uz regulaciju prema odredbama Organizacije međunarodnog civilnog zrakoplovstva (ICAO Anex 14) i Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost (EASA). Međunarodna zračna luka Zagreb zadužena je za koordinaciju aerodromskih aktivnosti, s odjelom za ljudske resurse, odjelom za financije itd. MZLZ je nadležna za sve tvrtke-kćeri, a Zakon o radu, članak 133., kaže da ako se statusnom promjenom ili pravnim poslom na novog poslodavca prenese poduzeće, dio poduzeća, gospodarska djelatnost ili dio gospodarske djelatnosti, a koji zadržava svoju gospodarsku cjelovitost, na novog se poslodavca prenose svi ugovori o radu radnika koji rade u poduzeću ili dijelu poduzeća koji je predmet prenošenja, odnosno koji su vezani za obavljanje gospodarske djelatnosti ili dijela gospodarske djelatnosti koja je predmet prenošenja.
Svi zaposlenici Zračne luke Zagreb bit će zaposleni u 6 tvrtki. Oko stotinu će ih svakako ostati u tvrtki MZLZ, a ostali će slijedom svojih trenutnih radnih mjesta biti zaposleni u odgovarajućoj tvrtki-kćeri. Njihov prelazak proizlazi iz čl. 133. Zakona o radu, kako je već navedeno. Koncesionar je svakom radniku koji prelazi u tvrtku-kćer čak ponudio mogućnost dodatka ugovoru kao dodatno pisano jamstvo za njegova prava (npr. da će biti zaposlen najmanje narednih pet godina). To nije obveza Koncesionara, jer je to već definirano zakonom i Koncesijskim ugovorom, ali je Koncesionar spreman i na taj način pokazati kako će svi zaposlenici Zračne luke Zagreb ubuduće biti zaštićeni svim stečenim pravima, bez obzira na to hoće li biti zaposleni u tvrtki MZLZ ili tvrtkama-kćerima.
Financijska konstrukcija za projekt je zatvorena. Vlasnički kapital u iznosu oko 100 milijuna eura su osigurale tvrtke BBI (20% udjela), ADPM (20% udjela), TAV (15% udjela), IFC (20% udjela), Viadukt (5% udjela) i novi partner u projektu, equity fond Marguerite (20% udjela). U projektu su partneri četiri banke koje su osigurale kredite u ukupnom iznosu od oko 200 milijuna eura – EIB (Europska investicijska banka), IFC (Međunarodna financijska korporacija koja je dio Svjetske banke), UniCredit/ZABA i Deutsche Bank. Od prvog su dana dioničari Koncesionara uložili velike količine vlastitog novca u projekt Zračne luke Zagreb, pokazujući tako snažan interes za razvoj ove ključne investicije u Republici Hrvatskoj. Do današnjeg dana Koncesionar je već platio 3 milijuna eura za troškove razvoja projekta. Ti se troškovi odnose na izradu građevinskih studija, poslove koje su uglavnom izvodili hrvatski dizajneri i tehnički konzultanti, kao i na usluge pravnih i financijskih savjetnika u cilju zatvaranja financijske konstrukcije od 300 milijuna eura potrebnih za financiranje izgradnje novog putničkog terminala. Uz to, ZAIC je osigurao bankovnu garanciju na 20 milijuna eura u korist Vlade Republike Hrvatske. Garanciju je izdala jedna od najbolje rangiranih francuskih banaka, BNP Paribas. Osim nje, Koncesionar ima i garanciju na 75 milijuna eura koju su izdali dioničari Koncesionara kako bi osigurali temeljni kapital koji će biti investiran u MZLZ, čime su ponovno dokazali svoju snažnu uključenost i predanost ovom projektu.
Koncesionar posjeduje građevinsku i lokacijsku dozvolu. Završena su obvezna arheološka istraživanja, što mu omogućuje da napravi potrebne pripremne radove na lokaciji. Veliki građevinski radovi će započeti odmah nakon zimskog razdoblja, odnosno u prvom kvartalu 2014. godine, ovisno o vremenskim uvjetima, a prije toga potrebno je izgraditi pristupne ceste, postaviti cijevi, platforme i zaštitnu ogradu te pripremiti područje. Novi putnički terminal primit će prve putnike 2016. godine, ali prije toga će Koncesionar napraviti različita unapređenja u postojećem terminalu, koja će se odnositi na obnavljanje, modernizaciju i daljnje investicije u prostor za domaće i međunarodne letove", priopćeno je iz ZAIC-a.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati