Nema dogovora! Piloti i stjuardese nastavljaju štrajk!

Foto: Bruno Konjević/Cropix

NI NAKON dva dana pregovora nema dogovora u Croatia Airlinesu: piloti i stjuardese i dalje su u štrajku. Najavljuju da će štrajk trajati sve dok Uprava ne ispuni njihove zahtjeve. A zahtjevi dva sindikata koji i dalje štrajkaju vrlo su jednostavni: traže zadržavanje prava iz prošlogodišnjeg kolektivnog ugovora.

Mario Iveković, predsjednik Novog sindikata, pozvao je i ostale sindikate da se solidariziraju s kolegama iz Croatia Airlinesa, te da također uđu u štrajk. "Ovo je borba za radnička prava", poručuje Iveković. Čini se da će se stjuardesama i pilotima u štrajku pridružiti i pojedini zaposlenici Zagrebačkog holdinga.

Pregovori zapeli na plaćama

Pregovori su, prema neslužbenim informacijama, zapeli na plaćama. Uprava drastično želi smanjiti plaće kabinskog osoblja. Ako pristanu na zahtjeve uprave, članovi kabinskog osoblja imat će manje plaće nego što su ih imali prije korekcija koeficijenata iz 2011. godine.

Iz dva "pobunjena" sindikata stižu poruke da su spremni na kompromise. No, nisu spremni pristati na to da se uštede prelome isključivo na njihovim leđima. Uvjereni su da uprava na samo 200 zaposlenika, od ukupno 1080 zaposlenih, pokušava uštedjeti sedam milijuna kuna.

Međunarodni i domaći letovi i dalje će se odvijati prema prema izmijenjenom redu letenja. Očekuje se djelomičan poremećaj prometa. Za sutrašnje letove ukupno je predbilježeno oko 5500 putnika, a određene poremećaje u planiranom putovanju može osjetiti oko 900 putnika, dakle oko 16 posto svih predbilježenih putnika, tvrde iz hrvatske aviokompanije.

Sindikati traže zaštitu Kolektivnog ugovora

"Da u Kolektivni ugovor uđe odredba koja će nas štititi da se plaće radnika ne mogu dodatno smanjivati, da se razmotri odluka Uprave o broju radnika koje namjerava otpustiti. Mi smatramo da je ta brojka trenutno prevelika, znači 27 posto se namjerava u dijelu koji zastupa Samostalni sindikat zaposlenih u zrakoplovstvu otpustiti. Smatramo da bi sve iznad 15 posto bilo štetno", iznio je Tomislav Rajković, predsjednik Samostalnog sindikata zaposlenih u zrakoplovstvu, stav sindikata.

"Nije nama namjera ovdje nikoga slomiti, a nadamo se i da njima nije namjera slomiti nas", kaže članica štrajkaškog odbora Ivana Lojo. Dodaje kako bi se novim Kolektivnim ugovorom samo stjuardese morale odreći sedam milijuna kuna, a piloti tri, dok su preostala četiri sindikata koja su se dogovorila i potpisala, pristala na ukupne zajedničke uštede od milijun kuna. To je nedopustivo, smatra.

"Ako znamo da je zaposlenika u preostala četiri sindikata 70 posto, a 30 posto su piloti i stjuardese onda je svakome jasno da milijun od 70 posto zaposlenika i 10 milijuna od ostalih 30 posto zaposlenih je ogroman nesrazmjer", kaže Lojo.

"Naši piloti rade manje od konkurencije, a imaju veće plaće"

Na štrajkaše se danas žestoko okomio predsjednik Uprave Croatia Airlinesa Krešimir Kučko. "Naši piloti rade manje od konkurencije, a imaju veće plaće. Produktivnost kabinsko osoblja i pilota je 15 posto niža od ostalih u Europi", tvrdi Kučko.

Šef Croatia Airlinesa tvrdi da su razlog nižoj produktivnosti veći broj slobodnih dana, kao i dana koje zaposlenici provode na godišnjem odmoru, te na ljetnom odmoru u trajanju od dva tjedna. Kučko tvrdi da je prosječna plaća pilota u Croatia Airlinesu 23.237 kuna. Dodaje da je kabinskom osoblju plaća u zadnje dvije godine porasla za 44 posto.

Prosječna neto plaća kabinskog osoblja u kolovozu prošle godine iznosila je 10,5 tisuća kuna od čega radnik ima i pravo na dnevnicu, paušal i topli obrok te besplatan prijevoz do posla - kažu u Upravi. Novim se ugovorom predviđa smanjenje plaće od 22 posto, kaže Kučko, te upozorava kako su troškovi danas upola veći, a plaće se nisu dirale od 2010.

"Mogu otvoreno reći da je to bilo radi kupovine socijalnog mira i te su metode neprihvatljive", kaže Kučko. Plan restrukturiranja mora se provesti pa su i uštede nužne- jasan je Kučko koji je odbacio optužbe sindikata da se one mogu postići i na druge načine ili kako su piloti najjeftinija radna snaga u avioindustriji.

Uprava neće udovoljiti zahtjevima štrajkaša

Iz Uprave CA poručili su da nisu spremni udovoljiti zahtjevima sindikata. S druge strane štrajk su spremno dočekali jer je tzv. minimumom rada propisano da tijekom štrajka radi 37% kapaciteta domaćeg avioprijevoznika.

"Procjenjujem da će oko 20 posto putnika biti pogođeno ovim poremećajima, međutim svi će oni biti zbrinuti i prevezeni do svojih odredišta bilo našim zrakoplovima bilo zrakoplovima partnerskih kompanija ili ovih zrakoplova koje smo unajmili", istaknuo je član Uprave CA Zlatko Širac.

Za današnje letove predbilježeno je ukupno 4600 putnika, a očekuje se da će poremećaje u planiranom putovanju osjetiti njih oko 900, odnosno petina svih predbilježenih putnika. 24 leta su otkazana, a 22 leta obavit će se zrakoplovima drugih aviokompanija. Detalje putnici mogu saznati na internetskoj stranici croatiaairlines.hr.

Ispred upravne zgrade Croatia Airlinesa u Buzinu jutros se okupilo stotinjak pilota i stjuardesa. Kažu da će štrajkati dok se ne ispune sindikalni zahtjevi. Traži se zadržavanje svih stečenih prava prema kolektivnom ugovoru iz prošle godine. Ne dođe li do dogovora sindikata u štrajku s upravom Croatie Airlinesa, navodno će se i kontrola leta pridružiti štrajku. HRT neslužbeno doznaje da bi u štrajk mogli stupiti već u četvrtak jer im uprava Croatia Airlinesa namjerava uvesti radnu obvezu.

Još jedan sindikat odustao od štrajka

Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu potpisao je novi kolektivni ugovor s Upravom Croatia Airlinesa te odustao od najavljenog štrajka upozorenja koji se trebao održati između 11 i 12 sati. Tako još samo dva sindikata nisu potpisali kolektivni ugovor. Pregovori se nastavljaju u srijedu.

Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu je sindikat s najbrojnijim članstvom u hrvatskom nacionalnom avioprijevozniku. Prema priopćenju pristiglom iz Croatia Airlinesa, Uprava i SHSZUZ su postigli kompromisno rješenje, koje se odnosi na plaće, zadržavanje dijela materijalnih prava vezanih za otpremnine te smanjenje broja radnika koji će biti zbrinuti u programu restrukturiranja.

"Sindikat SHSZUZ četvrti je od ukupno šest sindikata koji djeluju u Croatia Airlinesu s kojim je kompanija postigla oko novoga kolektivnog ugovora, čime je dosad postignut dogovor s ukupno dvije trećine svih zaposlenika Croatia Airlinesa", priopćili su iz Uprave hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika.

Hajdaš Dončić: Pozivam na odricanje dijela osoblja CA koje štrajka

U procesu restruktuiranja štrajkovi su normalna stvar, biti će ih još, ali tu situaciju moraju riješiti zaposlenici i Uprave rekao je ministar prometa i veza Siniša Hajdaš Dončić komentirajući danas započet štrajk u Croatia Airlinesu.

"Reću ću onako sad pomalo i heretički, ponekad je normalno da bude u štrajk. Nema restrukturiranja bez određenih poremećaja u ekonomskom poslovanju. Ne bi onda bilo restrukturiranja. Naravno da se određeni dionici bune – bunit će se i u drugim kompanijama. Naglasit ću još jednom – pravi efekti restrukturiranja koje je počelo prošle godine biti će tek vidljivi od lipnja pa do kraja godine. To je normalno, to je takav postupak"

Ministar Dončić ipak upozorava kako do 2017. godine stiže liberalizacija tržišta, te kako nisko budžetne kompanije samo čekaju propast državnih tvrtki kako bi preuzele svoj dio kolača.

"Kod predavanja plana i restrukturiranja, kod dokapitalizacije Croatia Airlinesa od strane države, onih 1,1 milijardi kuna, već je stiglo nekoliko prijava od strane niskobudžetnih aviokompanija Europskoj komisiji. To znači da niskobudžetne aviokompanije 'jedva čekaju' da se to dogodi nacionalnim prijevoznicima. Zato još jednom apeliram na razum jer drugog rješenja nema. Drugo rješenje su veliki penali i bankrot kompanije, jednostavno ga nema. To je by the book."

Dodao je kako bi se i danas trebao održati sastanak Uprave CA i sindikata, a obje strane poziva na razum.

"Još jednom pozivam na razum, pozivam na odricanje od dijela prihoda određenog osoblja koje štrajka jer je to jedina mogućnost da Croatia Airlines opstane. Ona svakako ima, kao jedna od rijetkih kompanija u ovom dijelu Europe, potencijala da opstane. Pozivam i Upravu i sindikate na daljnji nastavak razgovora"

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara