"Privatizacija autocesta - početak druge privatizacijske pljačke"; Ministar: A koja je alternativa?

Foto: Media servis

INICIJATIVA "Ne damo naše autoceste" najavila je danas početak prikupljanja potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju za subotu 11. listopada i trajat će do 25. listopada te pozvala građane da im daju potporu.

Postavljeno pitanje će biti: "Jeste li da se referendumom donese sljedeći zakon o izmjenama zakona o cestama prema kojem su izgrađene autoceste strateški interes Republike Hrvatske i zabranjeno ih je davati pod koncesiju za javne usluge", rekao je predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić na konferenciji za novinare.

Dodao je kako su se na to odučili nakon što su iscrpljene sve mogućnosti kako bi se Vladu uvjerilo da odustane od koncesioniraja autocesta. U incijativu su se uključili sindikati, udruge civilnog društva.

Autoceste su razvojni projekt i građene su da bi povezale područja i pridonijele razvoju gospodarstva, napose turizma, a koncesioniranjem se taj projekt pretvara u komercijalni i to nam je neprihvatljivo, istaknuo je Stanić. Naglasio je kako nikako u privatne ruke ne smije doći dostupnost autocesta svim naseljenim mjestima i daljnju razvoj, odnosno da u rukama države mora ostati mogućnost da se u slučaju potrebe da se na bilo kojem mjestu sagradi novo čvorište, izlaz ili eventualno na nekom dijelu odustane od naplate cestarine.

Također država mora imati utjecaj na cijenu cestarine, jer su dosadašnji koncesionari podizanjem cijene preusmjerili promet na državne ceste pa danas zarađuju više novca s manjim prometom, a država mora pojačano ulagati u lokalne ceste i ima sve probleme kao i prije izgradnje autocesta.

Ako se autoceste isplati uzeti u koncesiju privatnim koncesionarima nije jasno zašto ne i državi, smatra Stanić i upozorava da će se koncesionaru u slučaju smanjenog prometa morati razlika namiriti iz proračuna.

Po njegovim riječima postoje dva rješenja - reprogram duga dugoročnim povoljnijim kreditima i izdavanje državnih obveznica građanima, mirovinskim fondovima i ostalim zainteresiranim investitorima, dok je zaduživanje kod koncesionara najskuplji kredit.

Privatizacija autocesta - početak druge privatizacijske pljačke

Teodor Celakoski iz Udruge "Pravo na grad" rekao je kako je okupljen najširi savez sindikata i udruga - pet središnjica, dva cestarska sindikata i sedam organizacija civilnog društva. "Očekujemo da privatizacija autocesta bude početak druge privatizacijske pljačke, a nakon toga slijede šume i vode", upozorio je.

Ustvrdio je kako će politika krpajući nesposobnost za upravljanje javnim resursima krenuti u njihovu rasprodaju i tome zajedno žele stati na kraj i žele odgovornu vlast koja ne manipulira činjenicama nudeći tezu da je privatizacija jedino rješenje.

Referendumom vlast želimo natjerati da postane odgovornom i služi građanima, suprotstavit ćemo se svim odlukama koje štete budućim generacijama i jednokratnim rješavanjem problema stvaraju situaciju dugoročne neodrživosti života u Hrvatskoj.

"Ne mogu se kockati s budućnošću građana"

Predsjednik Hrvatske udruge radničkih sindikata i kooordinator sindikalnih središnjica Ozren Matijašević kazao je kako nemaju političke konotacije, no da ne žele gledati kako se benevolentno kocka s nacionalnom interesima sebično gledajući kratokrajni rezultat ne mareći za budućnost građana.

"Nema nikakve analize koja bi opravdala taj suludi potez, a iskustva INA-e pokazuju što vladajuće nesposobne politike čine s nacionalnim resursima i stoga im ne vjerujemo. Želimo da narod kaže što misli, a vladajuća politika onemogućava iskazivanje volje i građanske inicijative želi maknuti s ulica te neposrednu demokraciju", drži Matijašević.

Predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever rekao je da žele spriječiti da bilo koja vlast donosi strateške odluke u ime naroda, a da ga se ne pita i da se prikazuje kao autentični tumač njegove volje. Očito je da se većina dobivenog novca od koncesije neće utrošiti za otplatu kredita za njihovu izgradnju nego za očuvanje vlasti do redovitih izbora, smatra Sever.

Upitan je li prekasno za održavanje referenduma Stanić je odgovorio kako nije, jer bi Vlada trebala zaustaviti sve aktivnosti oko koncesioniranja autocesta dok ne budu poznati rezultati referenduma.

Celakoski je dodao kako njihove aktivnosti neće stati prikupljanjem potpisa te da će svaki pokušaj onemogućavanja referenduma smatrati manipulacijom te najavio prosvjede dok se ne raspiše kao i ustavnosudsku zaštitu.

Ribić: Vlada mora mijenjati ili sebe, ili ekonomsku politiku

Vilim Ribić u ime Matice hrvatskih sindikata rekao je kako referendumom žele poručiti Vladi da mijenja sebe ili ekonomsku politiku.

Hajdaš Dončić se pita koja je alternativa monetizaciji

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić izjavio je danas kako je zahtjev za referendumom o monetizaciji autocesta legitimno pravo organizatora, ali i upitao koja je alternativa tom postupku.

S obzirom da je monetizacija zapravo koncesioniranje autocesta, koja je alternativa tom postupku, kazao je Hajdaš Dončić, kojega su u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb novinari upitali za komentar zahtjeva za referendumom protiv monetizacije autocesta.

Hajdaš Dončić pita i što bi sad trebali; prestati davati koncesije i za sve drugo, u cijeloj Europi?

Ministar se osvrnuo i na neke, kako je rekao, iskrivljene teze da potencijalni budući koncesionirani autocesta imaju neku lošu ulogu u smanjivanju hrvatskog javnog duga, naglašavajući kako to nije točno.

Savjetnici su analizirali tri opcije kako da Hrvatska najbolje riješi dug. Taj dug sada je, vidljivo je, oko četiri milijarde eura. I čak da ga možemo refinancirati, a ne možemo, do 2036. ili 2038. iznosit će oko osam milijardi eura, ističe Hajdaš Dončić.

Pa, ako možemo dobiti jedan dio prihoda odmah i zatvoriti nepovoljne kredite, zašto to ne učiniti, pita ministar i dodaje da je sve ostalo stvar emocija.

Naglasio je da je koncesija za autoceste stoga ozbiljna poslovna odluka, da bi bilo dobro da krene i da se ne zadužuju dodatno buduće generacije.

Na upit hoće li dati ostavku ako monetizacija ne krene, kako su objavili neki mediji, Hajdaš Dončić je kazao kako je to izvučeno iz konteksta i da naslovnice ne odgovaraju tekstu.

Kolinda Grabar-Kitarović: Nisam za monetizaciju

Kandidatkinja HDZ-a za predsjednicu Republike Kolinda Grabar-Kitarović rekla je danas u Zadru da je protiv monetizacije autocesta, ali se kao predsjednička kandidatkinja neće miješati u građansku inicijativu za referendum o monetizaciji.

Kolindu Grabar-Kitarović, koja je danas u Zadar došla u povodu 23. obljetnice obrane grada, novinari su pitali je li za monetizaciju hrvatskih autocesta. "Ja sam protiv monetizacije autocesta, a što se tiče najnovije inicijative za prikupljanje potpisa za referendum o monetizaciji, kao predsjednička kandidatkinja nemam namjeru miješati se u građanske inicijative, pa ni tu", rekla je.

Karamarko: Ne autoceste u koncesiju, nego koncesije za nove autoceste

Predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko izjavio je večeras u Sisku da njegova stranka nije za davanje autoceste u koncesiju, nego za davanje koncesije za neizgrađene autoceste te je istaknuo da Hrvatska svoje bogatstvo mora kapitalizirati na bolji način.

"Mi nismo za davanje autoceste u koncesiju, već za davanje koncesije za neizgrađene autoceste. U svjetlu jadransko-jonske autoceste, očito će naše autoceste biti bolje iskorištene pa će biti isplativije. Ne isplati se dati nešto u koncesiju na 40–50 godina i uzeti oko tri milijarde eura i potrošiti za nekoliko mjeseci, kako to namjerava ova Vlada. Naše bogatstvo moramo kapitalizirati na bolji način", rekao je Karamarko u izjavi novinarima prije proširene sjednice sisačko-moslavačkoga Županijskog odbora HDZ-a, koja je održana kao motivacijski skup uoči prijevremenih nedjeljnih izbora za sisačko-moslavačkog župana.

U vezi sa stanjem u Ini i prijedlogom zatvaranja Rafinerije u Sisku, poručio je da Vlada mora zaštititi interese Hrvatske.

"Već tri godine, otkad je ova Vlada, mi smo u jednom vakuumu. Morala bi zaštititi interese Hrvatske, pa i interese ljudi u Sisku, kojima su upitna radna mjesta zbog njihova šlamperaja, jer 800 radnih mjesta u Sisku je mnogo", rekao je Karamarko.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara