Propast Konstruktora: Radnici blokirali gradilišta, ne žele da im partneri preuzmu posao!

Propast Konstruktora: Radnici blokirali gradilišta, ne žele da im partneri preuzmu posao!

Ilustracija: split.hr

KONSTRUKTOR, nekad moćno splitsko građevinsko poduzeće, broji, čini se, svoje posljednje dane. Dok se rješava predstečajna nagodba i više od milijarde kuna duga, na nekoliko gradilišta traje prava drama.

Žderić radnicima duguje sedam plaća

Premda su zbog neispunjavanja obaveza potjerani s gradilišta, radnici se ne daju. Ostavili su straže i strojeve i zbog toga se investitori žale kako ne mogu nastaviti s realizacijom projekata unatoč osiguranim sredstvima.

Radnici Konstruktora drže se za slamku. Firma im duguje sedam plaća, no unatoč tome žele i dalje raditi. Znaju da će teško pronaći drugi posao.

HAC i HC: Ništa ne dugujemo Konstruktoru

Budući da se direktor Željko Žderić na nedavnom suđenju za kriminalnu privatizaciju Konstruktora žalio kako im državne tvrtke duguju pola milijarde kuna, Index se raspitao u HAC-u, HC-u i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, kakva je situacija s potraživanjem Konstruktora. Pitali smo ih i o situaciji na gradilištima te navodnim pritiscima da će ih isplatiti ako prepuste radove Viaduktu.

Odgovor se vjerojatno neće svidjeti ni radnicima Konstruktora, a ni direktoru Žderiću. U HAC-u i HC-u tvrde da zbog neispunjavanja ugovornih obaveza Konstruktoru zapravo ne duguju ni lipe pa da priče o pritiscima oko prepuštanja posla jednostavno ne stoje. U Ministarstvu nisu tome imali tome ništa za dodati, a ni oduzeti, dok su nam iz Viadukta odgovorili da oni ne odgovaraju na takve upite te da se obratimo investitorima, tj. HAC-u i HC-u.

Blokada vijadukta Križišće

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zbog neizvršavanja govornih obaveza, unatoč višestrukim upozorenjima investitora, na temelju odluka Uprave Hrvatskih cesta i ugovornih odredbi, tvrtka Konstruktor inženjering d.d. više nije angažirana na gradilištima Kaštel Stari - Plano, na izgradnji brze ceste Solin - Klis - Sinj, poddionica Majdan - Jamani i Jamani - Grlo (Klis) i na gradilištu ceste Sv. Kuzam - Križišće, na vijaduktu Križišće na kojem su radovi zastali zbog blokade radnika Konstruktora. Hrvatske ceste dale su 11. rujna 2012. godine nalog tvrtki Viadukt kao vodećem partneru da preuzme radove partnera tvrtke Konstruktor koja zbog financijskih poteškoća nije bila u mogućnosti nastaviti izvođenje radova. Hrvatske ceste poduzele su sve pravne aktivnosti kako bi se što prije nastavili radovi na vijaduktu Križišće te kako se ne bi produljio očekivani rok dovršetka projekta, kraj lipnja 2013. godine. Tvrtka Konstruktor otežava radove i na ostala dva navedena gradilišta što Hrvatskim cestama prouzrokuje dodatne troškove te se nadamo da će se sve poteškoće što prije riješiti kako bi se ispoštovali rokovi te projekti prema planu i dovršili", stoji u odgovoru HC-a.  

Spaladium Arena i splitska zaobilaznica

Inače, ova milijarda duga iz predstečajne nagodbe, bit će samo kap u moru Žderićevih dugova. Splićani i dalje moraju gledati ruglo od Spaladium Arene koja je državu i Grad Split obavezala na milijunske mjesečne izdatke idućih 30 godina. Konstruktor je uz Dalekovod i IGH bio dio konzorcija koji je nakon arene trebao sagraditi i ostatak centra kojim se jamčila komercijalna isplativost posla. Od toga, nažalost, neće biti ništa. Grad je pokrenuo proceduru za raskid ugovora, no drugi partner, država, i dalje ne zna što će. Sportski grad, tvrtka u vlasništvu konzorcija koja je trebala upravljati Arenom, zatražila je stečaj.  

Problem je, kažu nam poznavatelji, i ono što je Konstruktoru već plaćeno za radove na izgradnji splitske zaobilaznice. Plaćeno je 80 posto, a realizirano 65 posto, u prosjeku. Radovi koji su preostali pod ovakvim uvjetima ne jamče isplativost drugim građevinskim tvrtkama.

Propao Ivo, propao i Konstruktor

Propast Konstruktora poklopila se sa sudbinom Ive Sanadera. Dok je Ivo bio na vrhuncu moći, gradilo se i plaćalo. Kada je nestalo para, nestalo je i Ive i Konstruktora. Stručnjaci su već prije upozoravali da se Konstruktor previše vezao za državne projekte u cestogradnji. Inozemne akvizicije Željka Žderića redom su neslavno propale. Ništa nije bilo od posla u Crnoj Gori, skandal sa krivotvorenjem dopisa libijskog veleposlanstva donio je Žderiću i nepravomoćnu uvjetnu presudu, a afera sa izdavanjem čekova bez pokrića u Kataru nikada nije rasvjetljena, osim što se pisalo da je i tamo ostavljena slična situacija kao i na hrvatskim gradilištima. 

Žderić i Konstruktor, nije tajna, uvijek su bili čvrsto vezani uz HDZ pa možda i nije čudo što se događa. Vjerojatno nije nikakvo iznenađenje da je jedan od osuđenika za privatizaciju Konstruktora i dugogodišnji HDZ-ov ravnatelj Porezne uprave Ivica Mladineo. Isti Mladineo je privatizirao, a onda desetljeće kasnije spremno pomagao Žderiću i Konstruktoru da apliciraju za poslove unatoč višemilijunskim dugovima prema državnom proračunu.

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara