Sutra dan D: Ima li kompromisa ili se traži novi koncesionar zagrebačkog aerodroma?
Foto: Arhiva
VODITELJI projekta izgradnje Zračne luke Zagreb iz francuskog konzorcija ZAIC sutra u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture moraju položiti karte na stol. Imaju li zatvoreno financiranje projekta i zabijaju li lopate najesen? Resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić spreman je saslušati sve njihove probleme i tražiti kompromise, no bude li većih odstupanja od prije punih godinu dana potpisanog ugovora, raspisat će novi natječaj i Francuzima reći Au revoir.
Dogovor je bio da koncesionar do kraja srpnja predstavi kompletan financijski plan, no kako nam objašnjavaju u Ministarstvu prometa, ministar Siniša Hajdaš Dončić odlučio ih je pozvati sutra da na internom sastanku prođu sve detalje i vide ima li mjesta za kompromis. Situacija za sada ne izgleda bajno. Naime, Francuzi imaju problema s osiguranjem kredita koji im je za projekt odobrila Europska investicijska banka u iznosu od 120 milijuna eura.
Do problema je došlo jer više nitko nije siguran da su ambiciozne projekcije o povećanju broja putnika na Plesu baš tako realne. Naime, brojke su ovoj godini manje od projiciranih, pa je banka povukla kočnicu, a koncesionar traži način da smanji vrijednost investicije - bilo smanjenjem opsega gradnje ili povećanjem taksi. U Ministarstvu kažu da će sutra sve na vagu. Naravno, nikome nije u interesu da se ugovor raskine jer će se trakavica oko gradnje Zračne luke, koja već ionako predugo traje, još samo produljiti.
Kada je riječ o smanjenom prometu, podsjećaju na štrajk pilota i stjuardesa Croatia Airlinesa koji je trajao veći dio svibnja, a koji je i Zračnoj luci nanio gubitke i drastično smanjio promet budući da je Croatia Airlines glavni nositelj prometa na Plesu. Štrajk je, kažu, nešto što vam se može dogoditi opet sutra, a možda se ne dogodi idućih deset godina, no u ovim vremenima krute brojke jedino su što banke gleadje. Ono što u startu Hajdaš - Dončić odbacuje su bilo kakve subvencije i jamstva Francuzima. Sve će se staviti na papir, no ministar ne odbacuje raskid ugovora ako to bude jedina opcija.
Francuski konzorcij ZAIC, čine građevinska tvrtka Bouygues i Aéroports de Paris, operater zračnih luka, čijih je 10-ak posto udjela vlasnik - francuska država nedavno stavila na prodaju. Ugovor o gradnji terminala na Plesu potpisan je, sada već davnog 11. travnja 2012., prošlo je nešto više od godinu dana bez ikakvih pomaka, a rok je bio ukupno tri godine za izgradnju čitavog projekta. Još u ožujku ove godine svi su tvrdili da je sve u redu - izgradnja novog terminala kreće u rujnu i završava također u rujnu 2016. godine. Financijska konstrukcija 'teška' 236 milijuna eura je pred zatvaranjem, najavili su tada predstavnici koncesionara, a ministar Hajdaš Dončić bio je optimist.
"Nadam se i vjerujem da će koncesionar u narednih dvije do tri godine završiti novi terminal, sukladno koncesijskom ugovoru. To ne počiva na nikakvoj dobroj mjeri, nema tu nikakvih penala, sve je usuglašeno s koncesionarom i davateljem koncesija. Postoji rok od tri godine, a ja sam rekao da vjerujem da će biti završen i brže, između dvije i tri godine. Što se tiče EIB-a, država naravno da nije dala nikakve garancije jer je to vidljivo. To nije dano", istaknuo je tada resorni ministar.
"Bili su jako strogi u pregovorima, posebno oko traženih jamstava i ispunjenja obveza, no bili su u vrlo profesionalni i pružili podršku", naglasio je predstavnik ZAIC-a Charles Petit govoreći o pregovorima s Vladom.
Hoće li Vlada nastaviti biti stroga u pregovorima i hoće li kompromis na kraju biti postignut znat će se sutra. Vidjet ćemo omda je li premijer Zoran Milanović s razlogom bio optimist na potpisivanju ugovora.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati