A što nakon Stevea Jobsa?

A što nakon Stevea Jobsa?

Foto: AFP

APPLE je ovog ljeta postao najvrjednija svjetska kompanija. U banci imaju 76 milijardi dolara. Svaki proizvod koji izbace postaje hit: iPod, iPhone i iPad ne samo da dominiraju svojim tržištima, već su postali i statusni simbol. Ista je stvar i s Mac Bookovima, u koje se zaklinju obožavatelji Applea kada obećavaju da više nikada u ruke neće primiti niti jedno drugo računalo.

S druge strane, cijelo poslovno carstvo Applea izgrađeno je oko Stevea Jobsa. Jednom su ga izgurali iz kompanije, samo da bi ga par godina kasnije pozivali u pomoć. Kada je Jobs 24. kolovoza objavio da zbog bolesti prepušta mjesto Appleovog direktora Timu Cooku, vrijednost kompanije na burzi drastično je pala.

Lešinari počinju kružiti

Sličan scenarij ponavlja se i nakon Jobsove smrti: dionice Applea na burzi u Frankfurtu dan su završile s minusom od čak 5,3 posto. Inače vrlo stabilna Appleova dionica turbulencije proživljava i na Wall Streetu. Po otvorenju dnevnog trgovanja zaronila je u crveno, da bi se zatim oporavila, te je u vrijeme objave ovog teksta u plusu za oko 1 posto. No, padova će u narednim danima zasigurno biti još.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Šefovi konkurentnih kompanija, iako u javnosti tuguju za Jobsom, u privatnosti svoja četiri zida zasigurno se zdušno nadaju da Apple više neće biti što je bio do sada. Lista giganata kojima je Appleova popularnost zadnjih godina trn u oku je pozamašna: Google, Microsoft, Netflix, Samsung, Facebook... Njihovi lideri učinit će sve što mogu da Jobsov prerani odlazak označi i kraj Appleove dominacije.

Jobs je pripremio Apple za svoju smrt

Nema poricanja da je Jobs bio najveći kreativac kojeg je informatička tehnologija ikad upoznala. No, je li on doista bio Apple? Poznato je da je Jobs svojom kompanijom upravljao čeličnom rukom, da je u maniri pravog perfekcionista nadzirao svaki, pa i najmanji detalj planiranja, dizajniranja i proizvodnje.

Na kraju krajeva, i proizvodi koje će Apple izbacivati u bliskoj budućnosti imat će Jobsov prepoznatljiv dodir. Šef Applea je, kao što je poznato, nakon svog povlačenja ostavio planove za razvoj kompanije u narednih nekoliko godina. Jobs nije bježao od svoje važnosti u svakodnevnom poslovanju Applea: zbog toga je unutar firme i osnovao poseban odjel čija je svrha da nove kadrove uči "Appleovom načinu razmišljanja". Odnosno njegovom načinu razmišljanja.

Religija mora postati kompanija

Jobs je, to je sasvim jasno, dobro pripremio Apple za svoj odlazak. Ali usprkos svom njegovom trudu, prvo pitanje koje američki mediji danas postavljaju glasi: "Ima li Apple budućnost bez Jobsa?". Očito je da se dio magije izgubio, da Jobsov nasljednik Cook ne posjeduje njegovu karizmu. Mnogi su skloni reći da bi novi iPhone 4S, koji je predstavljen ovog tjedna, zasigurno bio dočekan s mnogo više entuzijazma da ga je umjesto Cooka predstavio Jobs.

Stoga je jasno da Apple čeka transformacija. Cooka bije glas da nije ništa manji perfekcionist od Jobsa, ali je puno manje intenzivan i skloniji timskom radu. Dok je Jobs stalno visio na leđima svojim podređenima, vrištao na njih i zbog najmanjih grešaka i dijelio otkaze u izljevima bijesa, Cook je smireniji, organiziraniji i voljan ući u kompromise kad procjeni da je to potrebno.

Koliko će uspjeha imati Cookov pristup vođenju kompanije, tek treba vidjeti. Ali već sada se sa sigurnošću može zaključiti da Apple neće propasti zbog smrti Stevea Jobsa. Niti će postati išta manje bitan igrač na informatičkom tržištu. Jedina je razlika da će morati naučiti funkcionirati kao kompanija, umjesto kao religija s "mesijom" Jobsom u ulozi Isusa.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara