Amsterdam propada već godinama, sada stvari polako dolaze na naplatu
PUKOTINE i vrtače pojavljuju se duž vodenih puteva u Amsterdamu. Bicikli završavaju u vrtlozima vode, dok zidovi kanala nestaju pod njihovih kotačima. Zidovi kanala se urušavaju na brodove-kuće. Mostovi su problematični. Iako su nedavno ograničenja zbog covida-19 olakšala površinske probleme s pretjeranih turizmom u nizozemskoj prijestolnici, čini se da je grad upao u egzistencijalnu krizu. Amsterdam je u opasnosti da se uruši u vodu na kojoj je sagrađen. I samo ga obnova ogromnih razmjera može spasiti, piše CNN Travel.
Srećom, nitko još nije ozlijeđen, ali ako se milijuni dolara ne ulože u popravke, neke od prekrasnih srednjovjekovnih infrastrukturnih građevina koje čine Amsterdam popularnom destinacijom mogle bi biti izgubljene.
Ali to nikoga ne bi trebalo iznenaditi. Gradska djeca odrastala su uz pjesmicu: "Amsterdam, die grote stad / Die is gebouwd op palen / Als die stad eens ommeviel / Wie zou dat dan betalen?" (Amsterdam, veliki grad / Leži na stupovima / Ako se grad uruši / Tko će to platiti?).
I grad se sada urušava, a Nizozemci plaćaju.
Podizan na drvenim stupovima
Od 12. do 16. stoljeća, kad je Amsterdam počeo rasti, zgrade su podizane na drvenim stupovima - kasnije su došli betonski - koji su osiguravali stabilnost na močvarnom i nestabilnom zemljištu oko rijeke Amstel. U mekanom su tlu prokopani kanali i uređeni zidovi. S obzirom na to da su mnoge od ovih struktura danas stare više od 500 godina, neizbježno je da mnogima trebaju česte kontrole. No, s godinama su lokalne vlasti zanemarile neke od svojih najistaknutijih građevina.
Danas značajan broj od 1600 mostova i 200 kilometara kanala treba provjeriti i po potrebi zamijeniti, odnosno obnoviti. Iako se u posljednje vrijeme često isticao rizik, čini se da je do 2020. godine glavna metoda u Amsterdamu bila zadržati dah i nadati se najboljem.
U siječnju je lokalni informativni kanal AT5 ukazao na to da je prošlo pet godina otkako su stručnjaci ukazali na opasno stanje nekih plovnih puteva, što su gradski dužnosnici uglavnom zanemarivali sve do ove godine. AT5 je prenio zabrinutost jednog od ronilaca koji je odbio provesti inspekciju pod jednim od starijih amsterdamskih mostova zato što se bojao urušavanja. Lokalne vlasti su rekle da se popravci obavljaju kad je nužno, ali i da se sigurnost ne može zajamčiti kad su u pitanju zidovi gradskih kanala i mostovi.
"Rizici se ne mogu potpuno isključiti", rekao je glasnogovornik.
Urušavanje kanala i mostova
Nakon toga stvari su se pokrenule i Amsterdam se danas suočava s jednim od najvećih infrastrukturnih izazova u povijesti. Na čelu projekta je gradska vijećnica Sharon Dijksma, u čijoj je nadležnosti promet. Nakon nekoliko incidenata u kojima su se urušavali zidovi kanala, zatražila je neovisno izvješće koje je zaključilo da je najmanje pet posto od 200 kilometara gradskih zidova od cigle uz kanale loše održavano i da postoji povećani rizik od propadanja. Izvješće je također dalo određene preporuke, koje bi u sljedećih nekoliko godina mogle promijeniti način na koji moderni grad koegzistira s drevnom infrastrukturom na kojoj je izgrađen.
Ponegdje je potrebno srušiti drveće, ukloniti parkirna mjesta i zatvoriti ceste za vozila teža od 3,5 tone. A od danas će biti potrebno 22,5 milijuna eura godišnje za održavanje. Zidovi kanala u najgorem su stanju i na vrhu su popisa prioriteta za zamjenu. Treba dobro paziti i na ključne kritične točke, a ako se utvrdi da više nisu sigurne, treba odmah poduzeti mjere.
Šest mostova već je djelomično ili potpuno zatvoreno, piše CNN, a hitne mjere poduzete su na nekim osjetljivim mjestima duž kanala. Među njima je i Rozengracht, prometna arterijska cesta kroz četvrt Jordaan i preko kanala Lijnbaansgracht, koja je zatvorena za teška vozila.
Još jedan most na spoju kanala Lauriergracht i Lijnbaansgracht otvoren je samo za bicikliste i pješake. Do 4. rujna potpuno je zatvoren Entrepotdoksluis na Hoogte Kadijku. Do kraja 2023. godine bit će obnovljeno 27 mostova i 800 metara kanala, a oko 3800 metara kanala bit će pripremljeno za zamjenu. Ukupni troškovi procjenjuju se na 450 milijuna eura.
"Upravljanje zidovima kanala i mostovima zaostaje posljednjih desetljeća zato što nije dobilo politički prioritet koji zaslužuje i to nije seksi tema. Postavljanje održavanja građevina na novu razinu složen je, velik i hitan zadatak", rekla je Dijksma za CNN te dodala da je trenutačno oko 20 lokacija širom Amsterdama zatvoreno za teška vozila, a bit će ih još.
"Sigurnost je uvijek na prvom mjestu, ali zahtjevno je i složeno održati grad dostupnim i životnim", naglasila je Dijksma.
"Grad je građen za konje i kočije"
Da bi provjerile stanje mostova i kanala, općinske vlasti koriste tradicionalne mjerne trake koje prate pomake u strukturi, ali i inovativnije metode kao što su satelitski podaci, sonar i 3D skeniranje. Postupak zamjene zidova i mostova postaje složeniji zbog ograničenog radnog prostora na tlu i vodi koja je zagušena brodicama za stanovanje. U prošlosti je to usporavalo čak i male popravke, ali vrijeme istječe i dužnosnici sada ubrzavaju projekte.
"Ako je potrebna hitna akcija, nećemo čekati rezultate opsežnog istraživanja", rekao je za CNN Albert Jongsma, voditelj projekta za zidove kanala i mostove u Amsterdamu.
Jongsma kaže da će takve procjene donijeti analizom konstrukcijskih planova i detalja iz prethodnih inspekcija. Nakon pregleda drvenih temelja ili zidova odlučit će se je li potrebna hitna akcija. Pregledima ronilaca i skeniranjem okoliša utvrdit će se treba li strukture zatvoriti i zamijeniti postavljanjem čeličnih potpornih konstrukcija.
"Stanje konstrukcije procijenit će se temeljem dostupnih podataka i ronilačkih pregleda. Skeniranje okoliša provedeno je kako bi se utvrdio utjecaj barijera i pojačanja sigurnosnih konstrukcija", rekao je Jongsma.
Popravci su jedno, smatra Dikjsma, ali treba preispitati i način na koji Amsterdam živi svoju svakodnevicu: "Grad je građen za konje i kočije, a sada po istim zidovima i mostovima voze teški kamioni. Moramo to promijeniti kako bismo spriječili štetu u budućnosti. To znači da moramo preispitati gradsku logistiku i poboljšati je, primjerice, stvaranjem čvorišta na periferiji grada, odakle bi se roba u centar grada dovozila lakšim i čišćim oblicima prijevoza", govori Dijksma.
Čak i kad se to provede, ističe Dijksma, malo je vjerojatno da će posao ikad prestati, jer grad pokušava produžiti život starih struktura za još jedno stoljeće: "Na temelju 100-godišnjeg životnog vijeka svake godine trebat će obnoviti osam do devet mostova i oko dva kilometra obale kanala. Nadamo se da će se to u budućnosti smanjiti. Budemo li pažljivo postupali s mostovima i kanalima, trajat će i više od 100 godina."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati