Crnogorci slave "lažnu" 75. obljetnicu jedrenjaka Jadran koji je otet Hrvatskoj

Crnogorci slave "lažnu" 75. obljetnicu jedrenjaka Jadran koji je otet Hrvatskoj

UPRAVO u vrijeme kad su se intenzivirali napori Hrvatske za povratom školskog broda Jadran, jedrenjaka koji je star 77 godina, crnogorska mornarica započela je danas službenu proslavu 75. godina istog broda. Potencijalni razlozi zašto je Crna Gora baš danas započela proslavu obljetnice broda, te ga u tu svrhu pomladila za dvije godine, možda se kriju upravo u činjenici da je Hrvatska prije dva mjeseca pokrenula i službenu inicijativu preko predsjednika Stjepana Mesića da se brod vrati Hrvatskoj.

Najvrjedniji brod Titove mornarice

Naime, brod je otet iz Hrvatske 1991. godine, a velebnom jedrenjaku Jadran koji predstavlja najvrjedniju ostavštinu bivše Ratne mornarice SFRJ, Split je bio matična luka. Prema službenim podacima brod je izgrađen 1931. godine u Hamburgu, a riječ je o prelijepom jedrenjaku dužine 53 metra koji je u svom dugom vijeku uplovio u gotovo sve europske luke.

Povijest broda kaže kako je sagrađen u njemačkoj luci po narudžbi ratne mornarice tadašnje Kraljevine Jugoslavije, no kroz njegovu burnu prošlost na vrhu jarbola uspjelo se zavijoriti čak sedam zastava, koliko je vlasnika i promijenio. No, krenimo redom.

U Veneciji služio kao most

Nakon što je porinut u Hamburgu krenuo je prema Dubrovniku, gdje su ga do početka Drugog svjetskog rata koristili tadašnji polaznici Mornaričke akademije. U Drugom svjetskom ratu spušten je s njega barjak stare Jugoslavije, te zavijorila oznaka fašističke Italije. Kapitulacija Mussolinijeve Italije zatekla je brod u Veneciji, gdje je doživio svoju kalvariju.

Naime, do kraja rata sustavno je pljačkan, a jedno vrijeme jednostavno je plutao napušten u vodama ispred Venecije. Kada su Titovi partizani zatražili povrat broda, nakon pobjede 1945. godine, bijelu ljepoticu našli su u jednom venecijanskom kanalu gdje je služio kao most.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon rata predstavljao pomorsku povijest Srbije

Dotegljen je u Tivat, gdje je započela njegova obnova, koja je dovršena tri godine kasnije, odnosno 1948. godine. Tada je prebačen u Split koji postaje njegova matična luka, a Jadran postaje školski brod, ponos tadašnje Jugoslavije, koji je obišao gotovo sve prijateljske luke svijeta i Europe. Početkom agresije Srbije i Crne Gore na Hrvatsku, brod je otplovio iz Splita u Tivat gdje se nalazi do danas. Vijesti o Jadranu uglavnom su govorile o tome da je brod prilično propao, a u medijima se nekoliko puta mogla naći i neslužbena vijest kako je spreman za prodaju ruskim tajkunima.

Posljednje značajnije isplovljavanje dogodilo se prije deset godina, kada je hrvatski jedrenjak Jadran u Lisabonu na izložbi EXPO predstavljao pomorsku tradiciju Srbije i Crne Gore. Posljednjih ljetnih sezona iznajmljivan je po cijeni od oko 500 eura za četverosatno krstarenje, samo po zaljevu Boke kotorske.

Vila Velebita za povrat

Pomorska udruga iz Splita Vila Velebita u kojem su i bivši kapetani Jadrana zatražila je od Crne Gore povrat pomorske imovine, odnosno brodova bivše mornarice JNA, jer prema sukcesijskom pravu Hrvatskoj bi trebalo pripadati 90 posto plovila, a među njima i školski brod Jadran kojem je Split bio luka gotovo pola stoljeća. Predsjednik Mesić prihvatio je inicijativu, dok se hrvatska Vlada još nije očitovala po istom pitanju.

Crnogorci spremaju veliko slavlje, a povodom "lažne" obljetnice, spremaju Jadran koji bi trebao u rujnu doploviti do Barcelone, kao ponos crnogorske pomorske povijesti.

I.Ćimić
Foto: Vlada Crne Gore/morskoprase

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara