PARLAMENTARNI IZBORI

Donosimo najgore izjave desničara o silovanim ženama i pravu na pobačaj

Donosimo najgore izjave desničara o silovanim ženama i pravu na pobačaj
Foto: FaH / Marko Lukunic/PIXSELL / Goran Stanzl/PIXSELL / 123rf

PRAVO na pobačaj i odnos prema silovanim ženama su pomalo iznenađujuće postali jedna od centralnih tema aktualne predizborne kampanje.

Iako je Ustavni sud u ožujku 2017. donio odluku po kojoj se pobačaj u Republici Hrvatskoj ne može zakonski zabraniti, iako u skoro nijednom europskom ustavu ne postoji pravo na zaštitu prije rođenja, istaknuti političari s desnice proteklih dana javno ispoljavaju stavove koji su de facto protuustavni te naročito okrutni i bešćutni kada je riječ o ženama koje su zatrudnjele uslijed silovanja.

Raspudić: Pobačaj je ubojstvo

Sezonu lova na stečena prava žena da odlučuju o vlastitom tijelu i žele li roditi dijete otvorio je "kapitalac" s Mostove izborne liste Nino Raspudić, bivši desničarski kolumnist Večernjeg lista koji se kandidirao kao nositelj liste u drugoj izbornoj jedinici.

Raspudić se teme pobačaja naširoko dohvatio u televizijskom duelu s SDP-ovom Sabinom Glasovac na N1.

>> Raspudić za zabranu pobačaja i silovanim ženama: "Imamo svjedočanstva djece iz BiH"

Na pitanje bi li zabranio pobačaj, Raspudić je rekao: "Pobačaj je ubojstvo. Taj nasilni prekid života je ubojstvo jer je jasno i po struci da život počinje začećem i život treba braniti. Ne znači to samo zabrana, mislim da treba ići proaktivno, da treba pomoći ženama."

Raspudić naveo u ratu silovane žene u BiH kao primjer zašto silovanim ženama treba ukinuti pravo na pobačaj

Voditeljica ga je onda pitala znači li to i zabranu pobačaja, a Raspudić je odgovorio: "Budući da je bjelodano jasno, kakav bih ja bio čovjek –  ako prihvaćam mišljenje struke da život počinje začećem –  ako ne bih učinio sve da spasim makar jedan od tih života koji se svakodnevno prekidaju?"

"Što je sa silovanim ženama?" pitala je novinarka N1.

"Život je život. Mi imamo, recimo, svjedočanstva djece koja su danas sretni, razvijeni, ispunjeni ljudi koji su začeti u silovanju u Bosni i Hercegovini, dakle koji su imali, ne nultu šansu u životu, nego su bili u debelom minusu pa su se uspjeli realizirati kao sretne osobe i svjedoče danas o tim životima. Sa životom nema kalkulacije, ne mogu ja određivati tko ima pravo živjeti, a tko nema pravo živjeti", rekao je Raspudić i onda još jednom ponovio: "Ne mogu ja kalkulirati sa životom."

Iz konteksta je potpuno i neupitno jasno da je Raspudićev stav da ni silovanim ženama ne smije biti dozvoljen pobačaj, od čega se dotični u međuvremenu javno ogradio i, naravno, optužio medije za manipulacije. 

Sada tvrdi da je sve "jedna odvratna manipulacija"

U emisiji Otvoreno na HTV-u Raspudić je rekao sljedeće: "Radi se o jednoj odvratnoj manipulaciji. Dakle, ja to nisam izgovorio. Ja sam vrlo jasno zauzeo pro life stajalište, da se ja zalažem za život. Nisam govorio ni o kakvim zabranama. To je jedan vrlo složen problem društveni, imamo različita stajališta gdje se treba razgovarati, gdje se treba educirati i pojačavati svijest. Dakle, ja uopće nisam izgovorio nešto što mi mediji već tjednima lijepe."

>> Svađa u Otvorenom, HDZ-ovac: Iz Hrvatske se ne bježi, bježalo se iz Jugoslavije

Raspudić sada, dakle, tvrdi da njegove riječi nemaju nikakav podtekst ili implikacije, da nemaju nikakvo dublje značenje osim onoga površinskog te da, ako on nije ovim redoslijedom izgovorio riječi "zalažem", "se", "za", "zabranu", "pobačaja", "silovanim" i "ženama", to znači da se on za to ne zalaže, iako se baš za to zalaže. Najpoznatiji docent Filozofskog fakulteta u Zagrebu zapravo poziva javnost da prestane čitati s razumijevanjem i da svaku javno izrečenu riječ shvaća doslovno. Kada bi komunikacija doista tako funkcionirala, onda bismo, primjerice, kada netko nekakvu glupost komentira s "Ranit ću se" trebali shvatiti tako da zaključimo kako će si ta osoba uskoro nanijeti tjelesne ozljede.

Bilo kako bilo, Raspudićeve okrutne izjave o silovanim ženama kao da su pokrenule natjecanje na desnici u tome tko može otići dalje u verbalnom napadu na postojeća prava žena u Hrvatskoj.

Esih o silovanim ženama: Ne vidim razloga da dijete nema pravo na život

Ubrzo se oglasila i predsjednica stranke Neovisni za Hrvatsku (NHR) Bruna Esih, koja na izbore izlazi kao dio koalicije Desna liga, koja je izjavila kako je stav njezine stranke o abortusu da je riječ o ubojstvu i da ga zakonski treba zabraniti jer, kako kaže, sve ostalo je njegovanje kulture smrti. 

>> Esih govorila o abortusu, gnjusnom transparentu, Crkvi, Škori...

Na pitanje može li silovana žena pobaciti, rekla je: "Ne vidim razloga da dijete nema pravo na život. Uvijek se pozivamo na pravo žene na izbor, a što je s pravom djeteta na život? Zaštitila bih i dijete i majku. Protivim se pobačaju, abortus je ubojstvo."

Dakle, na pitanje o silovanim ženama i njihovim traumama Esih je odgovorila floskulama o "pravu djeteta na život", uopće se ne osvrćući na silovane žene, osim spominjanja kako bi "zaštitila majku". Ali ako silovana žena ne želi biti majka, onda na zaštitu Brune Esih očito ne može računati, već protiv svoje volje mora roditi dijete koje je plod najgore traume koju je doživjela.

Škoro: Ako žena zatrudni nakon silovanja, onda se mora dogovoriti s obitelji što će učiniti

Ipak, to je bila kamilica u odnosu na stavove lidera Domovinskog pokreta Miroslava Škore o ovoj tematici.

Na duelu s nositeljem liste HDZ-a u drugoj izbornoj jedinici Gordanom Jandrokovićem Škoro je rekao: “Što se tiče pobačaja, osobno i kao čelnik Domovinskog pokreta zalažem se da se život štiti do kraja. Država, ako drži do sebe, ima bezbroj mehanizama kako da pomogne svakoj obitelji, ženi, majci koja se odlučuje na takav čin. Nismo mi primitivna zajednica, ne zabrana, ali učiniti sve da se sačuva život.”

>> Škoro: Ako silovana žena zatrudni, mora se o pobačaju dogovoriti s obitelji

Upitan je onda što je sa ženama koje zatrudne tijekom silovanja te je odgovorio: "Onda se ta gospođa, ženska osoba, mora odlučiti, opet u dogovoru sa svojom obitelj, što će napraviti." 

Sada tvrdi da su mu riječi izvadili iz konteksta

Škoro je tom izjavom (silovanim) ženama oduzeo bilo kakvu autonomiju, a pritom mu uopće nije palo na pamet da je silovatelj možda baš dio te obitelji s kojom se žena, po Škori, treba prvo dogovoriti smije li pobaciti plod nastao silovanjem. Iz njegove izjave slijedi da izostanak dogovora podrazumijeva i izostanak pobačaja.

>> Škoro komentirao svoju skandaloznu izjavu o silovanim ženama

Naravno, i Škoro se kasnije pravio da nije rekao što je rekao pa je danas izjavio da “nije korektno i nije u redu izvrtati iz konteksta nečije riječi”. 

“Mislim da nije u redu da se na nečijoj patnji gradi predizborna kampanja”, nastavio je Škoro, koji samo dan prije nije imao problem na patnji silovanih žena graditi svoju kampanju za ukidanja postojećih prava žena. 

“Nisam rekao da bi to trebalo biti zakonsko rješenje, mislim da je prirodno da se žena posavjetuje s obitelji"; rekao je danas Škoro.

Zabrana pobačaja je antiustavna

Ostaje, naravno, nejasno zašto bi to bilo prirodno. Škoro zapravo pokazuje da je nedorastao kompleksnoj tematici pa se oslanja na svoje ruralne horizonte i palanačko iskustvo u kojem je "prirodno" da o tome može li silovana žena pobaciti odlučuje ne samo ona nego i cijela njena obitelj. Takav mentalitet podrazumijeva i da obitelj odlučuje o npr. tome za koga će se njihova kći udati, a sve to nas vraća u 19. stoljeće ili, u najboljem slučaju, prvu polovicu 20. stoljeća kada je riječ o pravima žena.

Hrvatska je u proteklih 30 godina vidjela raznih, pa i vrlo prljavih predizbornih kampanja, ali nikad nismo imali kampanju u kojoj toliko prostora zauzimaju retrogradni, primitivni i, najvažnije, antiustavni stavovi o pravima žena. No, Raspudić je ponudio rješenje i za to - on bi ukinuo Ustavni sud ako bi isti bio brana namjerama da se ženama, uključujući i silovane žene, onemogući pravo na pobačaj.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara