Majka djevojčice s teškoćama za Index: Zagrebačka škola se mog djeteta želi riješiti
OSNOVNA škola Sveta Klara ove godine upisala je jednu djevojčicu s teškoćama u razvoju u prvi razred osnovne škole uz prilagodbu sadržaja, odnosno rad s pomoćnicom u nastavi.
Majka djevojčice M.J. (podaci poznati redakciji) obratila se Indexu jer smatra kako je njeno dijete u školi diskriminirano, ali i da zbog teškoća u razvoju doživljava segregaciju. Po tom pitanju, govori, ništa se ne rješava od strane djelatnika škole.
Majka djevojčice: Proglasili su me napetom
"Moja kćer je polaznica prvog razreda Osnovne škole Sveta Klara, koja joj je pripadajuća škola po mjestu stanovanja i koju pohađa njezin stariji brat. Od početka imamo problema sa školom. Oni su krenuli pri samome upisu, gdje nas je na provjeri psihofizičkog stanja dočekala logopedinja škole, koja je samoinicijativno predložila da se L. ne upisuje u redovnu školu radi njezinih teškoća jer, citiram, "ona to neće moći", iako je preporuka struke i vrtića da se dijete uključi u redovno razredno odjeljenje uz pomoćnika u nastavi", riječi su majke.
Dodaje da se nije složila s takvom ocjenom stanja, objasnivši kako ju se onda proglasilo onom koja je napeta i ne razumije što je dobro za njezino dijete.
Prijavljuju me Centru za socijalnu skrb, Grad Zagreb donosi rješenje koje ide djevojčici u prilog
"Nakon moje žalbe okupilo se novo Povjerenstvo škole, uostalom ono prvi put nije smjelo biti niti održano jer je brojilo samo jednog člana. Utvrđeno je da L. ima niz izazova i teškoća, a u skladu s primarnom dijagnozom šalju je na timsku obradu u Psihijatrijsku bolnicu za djecu i mladež u Kukuljevićevoj iako je L. u sustavu socijalne skrbi, kao i u sustavu vještačenja. Dijete biva naručeno u polikliniku, čekamo prvo termin, postoji tu i redoslijed dobivanja nalaza, no iz OŠ Sveta Klara mene prijavljuju nadležnom Centru za socijalnu skrb jer kao majka na podnosim medicinsku dokumentaciju iako je nisam dobila", pojasnila je.
Obratila se Uredu za pravobraniteljicu za osobe s invaliditetom.
"Ured pravobraniteljice je poslao dopis s preporukama uz koje se pokušava potaknuti miroljubiv pristup škole spram djeteta kao i inkluziju djeteta koja je propisana važećim zakonima i pravilnicima Republike Hrvatske, a tako i mnogobrojnim konvencijama", rekla je.
Dobila je i rješenje Grada Zagreba.
"Dobila sam rješenje Gradskog ureda za obrazovanje Grada Zagreba u kojem se kazuje da L. treba pohađati redovan program uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke u redovnom razredu i pomoćnika u nastavi", riječi su M.J.
Bez pomoćnice u nastavi dva tjedna
No, nakon što je L. napokon upisana u školu, nije dobila pomoćnicu u nastavi prva dva tjedna.
"Moje dijete je u razredu sjedilo dva tjedna samo. Bez ikakve podrške u razredu, bez podrške pomoćnika ili stručne službe, to je dijete koje treba pomoć i podršku pri vještinama kao što su vađenje udžbenika i priprema za nastavni proces. To je zločin. Nazvala sam Ministarstvo znanosti i obrazovanja, konkretno načelnika Sektora za darovite i djecu s teškoćama Darka Tota i upitala zašto moje dijete nema pomoćnika u nastavi. On je rekao da je Ministarstvo odobrilo sredstva, ali je dodao i iduće. "Jebote, nije prvi razred toliko težak, pa što ako je dijete u školi samo dva tjedna." To su riječi nekoga iz Ministarstva", govori nam majka.
"Pomoćnicu u nastavi je dakle dobila nakon dva tjedna, a, recimo, dogodilo se dva puta da je ona nije ispratila iz škole, iako se škola nalazi na brzoj cesti, a L. ima teškoće zbog kojih je podložna vršnjačkom nasilju. To se promijenilo nakon što sam slala mailove ravnateljici Tajani Babić. Na mailove nije odgovorila, ali barem se situacija promijenila", rekla je mama.
Prema mišljenju pomoćnice u nastavi, ništa ne valja
"Htjela sam razgovarati s pomoćnicom u nastavi, ali učiteljica mi je rekla da to nije moguće jer je ona u razredu. Ipak, došla sam do nje, a logopedinja škole mi je rekla da nemam što razgovarati s njom i zabranila mi je razgovor", navodi ona.
Dodaje da stoga s pomoćnicom u nastavi komunicira putem komunikacijske bilježnice, za koju navodi da nije propisana pravilnikom o pomoćnicima u nastavi, no ona je zamolila da se ista koristi budući da komunikaciju nije mogla ostvariti usmenim putem.
"Sve što piše je negacijski. Recimo, da L. nema radni listić, da zatvara i otvara knjigu, ne želi prepisati sadržaj s ploče. Jednom riječju, ništa ne valja", govori majka.
"S druge strane, učiteljica mi govori da je revaluacija na polugodištu nakon koje bi bilo najbolje da L. krene na nastavu po posebnom programu, iako postoji nalaz prema kojem je doneseno da ona treba ići u školu po redovnom programu uz pomoćnicu u nastavi", navodi.
Logopedinja je rekla da je mogla vikati na L. , ali to, eto, ne radi
Dodaje da je jučer bila na sastanku u školi.
"Logopedinja je jučer meni izjavila da je ona mogla vikati na L., ali nije. Da se mogla neprimjereno ponašati, ali, eto, nije jer je bila dobre volje. Isto tako, rekla je da me mogla tužiti. A za što? Nemam pojma. Što se tiče načina komunikacije preko komunikacijske bilježnice, rečeno mi je da se trenutno s njom radi prema visokim kriterijima kako bi vidjeli koliko može dati. Ali ona već ima rješenje koje govori da je na primjerenom obliku školovanja, to znači prilagodbu sadržaja uz individualizirane postupke i pomoćnika u nastavi", kazala je majka.
"Nazvala me i socijalna radnica budući da sam Centru za socijalnu skrb prijavila OŠ Sveta Klara, ali ona mi je rekla da po dojavi roditelja ne smije reagirati, dok je prema prijavi škole dužna reagirati", objasnila je.
Inače, o slučaju je pisala i Gradu Zagrebu, ali oni su je uputili na Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Agenciju za odgoj i obrazovanje. Pisala je i Prosvjetnoj inspekciji.
Segregiraju je i diskriminiraju
Zaključuje kako su joj u školi rekli da ovakav slučaj nisu imali zadnjih 20 godina.
"Nisu ga imali jer očito rade sve da djecu s posebnim potrebama ne upišu u školu. No, ja sam bila uporna i svoje dijete sam upisala, ali nakon toga čine sve da se ona u školi ne osjeća dobrodošlo. Trebam napomenuti i da je njihov ton drugačiji kad je tu službeni zapisnik i kad neformalno razgovaraju sa mnom. U prvom slučaju su puno ljubazniji, nego kad govorim neformalno i kad mi poručuju da sam ja napeta i da L. to ne može. U svakom slučaju, nakon što je L. upisana u školu, segregiraju je i diskriminiraju s namjerom da je se riješe", riječi su M.J.
Ravnateljica kaže da svi ovi navodi nisu istiniti
Poslali smo upit ravnateljici škole Tajani Babić, ali i logopedinji Ivani Marković.
Odgovore nismo dobili, no školu smo nazvali i uspjeli popričati s Babić. Ona je rekla kako mail nije dobila te nam je ustupila privatni mail.
Ovo je njezin odgovor:
Ministarstvo bez komentara oko navodnih riječi njihova zaposlenika
Također, upit smo poslali i Ministarstvu znanosti i obrazovanja zbog riječi načelnika Tota koji, prema tvrdnjama majke, smatra da nije problem biti dva tjedna bez pomoćnika u nastavi.
Oni su nam odgovorili kako "mole gospođu da se pismeno obrati Ministarstvu na e-mail pisarnica@mzo.hr" kako bi mogli poduzeti odgovarajuće korake, a sam slučaj za potrebe ovog napisa nisu komentirali. Odgovorili smo im da će se gospođa obratiti Ministarstvu ako to bude smatrala shodnim, no naznačili da nas zanima njihovo mišljenje, dakle komentar oko navoda majke, kao i komentar Tota ako ga je moguće dobiti.
"Nakon što zaprimimo i podnesak, moći ćemo reći nešto više", stigao je odgovor Ministarstva.
Inače, riječi Ministarstva smo prenijeli majci, a ona nam je rekla da se obratila Ministarstvu i da ono zna sve o njenom slučaju.
Ministarstvo zatražilo posjet savjetnika Agencije za odgoj i obrazovanje
Pitali smo Ministarstvo da se očituje o slučaju, uz napomenu kako Agencija za odgoj i obrazovanje još nije reagirala po slučaju iako je to zatražila Pravobraniteljica za djecu.
"Ministarstvo znanosti i obrazovanja uključeno je u rješavanje konkretne situacije te je, utvrdivši opravdanost postupanja, zatražilo stručno-savjetodavni posjet savjetnika Agencije za odgoj i obrazovanje kako bi se osiguralo pravo učenice s teškoćama u razvoju na primjeren program i oblik potpore tijekom školovanja te izgradila suradnja između stručnih djelatnika Škole i roditelja učenice.
Pomoćnici u nastavi su oblik neposredne potpore učenicima s teškoćama u razvoju koji se uključuju u pružanje potpore učeniku u trenutku kada se ostvare svi uvjeti propisani Pravilnikom o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima.
Navedenim Pravilnikom propisana je razina suradnje pomoćnika u nastavi s roditeljima učenika s teškoćama u razvoju, odnosno poslovi koordinatora zaduženog za praćenje rada pomoćnika u nastavi", navodi se u odgovoru.
Dakle, može se zaključiti kako je Ministarstvo zatražilo posjet savjetnika Agencije tek nakon što je Index pitao što se učinilo po tom planu. Također, majka djevojčice nam je rekla da joj se jutro nakon Indexovog upita javilo Ministarstvo poručivši joj da je Agencija zatražila posjet školi.
Centar za socijalnu skrb: Nemamo ingerenciju kontrolirati drugi resor
Pisali smo i Centru za socijalnu skrb, koji smo pitali zbog čega je socijalna radnica, kako to tvrdi mama M.J., rekla da Centar nije dužan reagirati po prijavi roditelja, odnosno da nam objasne tu odredbu.
"Vezano uz Vaš upit za dijete L.J. ova Podružnica Novi Zagreb Centra za soc. skrb Zagreb postupala je po obavijesti (dopisu) roditelja M.J. koju je ista dostavila e-mailom dana 22. i 27.9.2021. vezano uz pritužbu na rad ravnateljice i stručnog tima (logopedinje, razrednice) OŠ Sv. Klara spram njezinog mlt. djeteta s razvojnim teškoćama L.J. Djevojčica se školuje po primjerenom obliku školovanja, uz podršku pomoćnika u nastavi.
Sa majkom M.J. dana 29.9.2021. obavljen je posredni razgovor (putem telefona) i savjetodavni rad od strane nadležne soc. radnice. Majka M.J. navodi teškoće u komunikaciji sa ravnateljicom i stručnim timom škole zbog čega se obratila istima i nadležnim institucijama (Pravobraniteljici za osobe s invaliditetom i Pravobraniteljici za djecu), a koje su vezane uz školovanje djeteta i pomoćnicu u nastavi.
Majka je upoznata da ovaj Centar za soc. skrb nema ingerenciju kontrolirati drugi resor, odnosno stručne djelatnike sustava prosvjete, što spada u nadležnost drugog resora i institucija iz sustava školstva (Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Gradski ured za obrazovanje, Agencija za obrazovanje).
Vezano uz primjereni oblik školovanja i eventualno promjenu istog navedeno je u nadležnosti institucija iz domene prosvjete i potrebno je vezano uz navedeno voditi se mišljenjem specijalista koji prate djevojčicu, sa čime je majka upoznata. Majka M.J. savjetovana je na ostvarenje primjerene komunikacije sa stručnim djelatnicima Osnovne škole Sv. Klara, a radi zajedničke dobrobiti djeteta L.J.
Ova Podružnica dana 29.9.2021. odgovorila je majci i pismeno, e-mail porukom", njihove su riječi.
Suzana Rešetar (Udruga Sjena): Radi se o teškoj povredi djetetovih prava
Kontaktirali smo Suzanu Rešetar, dopredsjednicu Udruge Sjena, koja je podrška obiteljima djece s teškoćama u razvoju/osoba s invaliditetom. S njom smo popričali o ovom slučaju, ali i cijeloj problematici u globalu.
Rešetar je sa slučajem upoznata budući da joj se obratila M.J..
"Mi u Udruzi mislimo da se radi o teškoj povredi djetetovih prava. Majka ima puno pravo posumnjati na eklatantan primjer diskriminacije, stigmatizacije tog djeteta na osnovi njegovih teškoća, kao i na ružan pokušaj segregacije. Škola je inertna, ne poduzima ono što bi trebala poduzimati. To je dijete koje ima rješenje o primjerenom obliku školovanja, sve je jasno istaknuto. Od strane roditelja je školi više puta napomenuto da će ako treba angažirati mobilni tim koji bi pojasnio djelatnicima kako raditi s djecom s teškoćama. I mi smo ti koji možemo pomoći roditeljima, biti im podrška u pronalasku mobilnih timova, koje inače ima Agencija za odgoj i obrazovanje. No, oni ne žele pokrenuti vid podrške prema tom djetetu kako bi se ono integriralo, nego produžuju agoniju", rekla je Rešetar.
Dodaje da je upoznata s porukama pomoćnice u nastavi u komunikacijskoj bilježnici.
"Tom djetetu se mora sadržajno prilagođavati nastavni plan i program. Ako će se s njom raditi po tim visokim kriterijima, doći će do neželjenog ponašanja jer će se dijete uplašiti, a onda ćemo imati ogroman problem, dijete će izluditi psihički", kazuje.
Manipulacije oko Centra za socijalnu skrb
Kaže i da je problem reakcija socijalne radnice koja, prema navodima majke, kaže da na prijavu roditelja ne smije reagirati.
"Dakle, logopedinja može reći da je mogla vikati na djevojčicu i biti gruba? Mi ne znamo što se događa u toj školi. Kako to da Centar ne može reagirati ako roditelj sumnja na "bullying", bilo od strane nekog djelatnika škole ili drugog učenika, a istovremeno reagira kad škola prijavi majku jer nije donijela medicinsku dokumentaciju. Tu se radi o manipulaciji", pojašnjava.
"To nije prvi takav slučaj da se roditelj zastrašuje. Kad roditelj pokušava upisati dijete s teškoćama u školu, događa se da škola ili osnivač prijete Centrom za socijalni rad, kojega se roditelji prirodno plaše. To je klasični alat. Pokušavaju roditelja zastrašiti. Imamo slučajeve kad se roditelji uplaše i odustaju, a djeca završavaju po kojekakvim centrima. Sve to bude popraćeno uz onu klasičnu rečenicu koja se uvijek nekako provuče: "Vodite ih među svoje"", poručila je.
Problem s pomoćnicima u nastavi
Dotaknula se cijelog sustava oko ove problematike, poglavito oko pomoćnika u nastavi.
"Pomoćnik je osoba koja pruža neposrednu potporu učeniku tijekom odgojno-obrazovnog procesa i to u zadacima koji zahtijevaju komunikacijsku, senzornu i motoričku aktivnost učenika. Pomoć to nije samo pri učenju, već i pri kretanju, uzimanju hrane i pića, obavljanju higijenskih potreba. No, u nas ih škole ili ne traže ili kasno zatraže, nisu kvalitetno educirani, uvjet je da imaju četverogodišnje obrazovanje i da nisu kažnjavani. Nisu u mnogim slučajevima educirani, Ministarstvo tu ne poduzima ništa tako da imamo pomoćnike koji nikad prije nisu sjedili s djecom s teškoćama, mnogi od njih to obavljaju kao prijelazni posao. Onda imamo slučaj kao u OŠ Sveta Klara gdje je pomoćnica u nastavi kao neki oficir roditeljima i samom djetetu", pojašnjava.
"Mnogi taj posao obavljaju kao prijelazni posao, neko rješenje dok ne nađu bolje plaćen posao ili onaj za koji su se školovali. Imamo slučajeve gdje se pomoćnik u nastavi prestane pojavljivati na svom poslu, onda oni koji ne predaju dijete roditelja jer za to nije plaćen. Ministarstvo obrazovanja i osnivači kao takvi nisu se usuglasili u rješavanju tog pitanja, a djeca trpe", rekla je.
Žalosno je da roditelji posežu za podrškom medija
Zaključuje da je Udruga od početka kalendarske godine zaprimila pedesetak prijava roditelja zbog sumnje na diskriminaciju djeteta, pokušaje segregacije i bilo kakav oblik povrede prava djeteta.
"Obavještavali smo nadležno Ministarstvo, urede pravobranitelja. Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom Anka Slonjšak prva odgovori i u okviru mogućnosti pošalje preporuke, ali onda nitko ne mrda. Svakim nepoduzimanjem institucija nakon prijava roditelja se produžuje agonija djeteta koje treba podršku i pomoć. Krivo je nadležno ministarstvo i Agencija za odgoj i obrazovanje koji reagiraju nikako ili vrlo kasno", pojasnila je.
"Žalosno je da mi roditelji moramo posezati za podrškom medija, ogoljavati živote, imena nas i naše djece kako bi potaknuli institucije da rade svoj posao, ali osim toga i skupo plaćati odvjetnike kako bi zatražili poštivanje prava, a sve zato što sustav ne funkcionira, a osobe koje odlučuju o tome ne rade apsolutno ništa", zaključila je Rešetar.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati