Facebook - novi način nadzora društva?

BRZORASTUĆI servis Facebook prikazuje sliku društva koja se sve više miri sa narušavanjem privatnosti, a kada je pokrenut kao jedan od najvećih nadzornih sistema u Americi u gradu Palo Altu, prouzrokovao je nacionalni metež. Naime, novi je sistem pratio oko 9 milijuna Amerikanaca te je njihove osobne informacije učinio dostupnim putem interneta što je rezultiralo online protestom oko 700.000 mladih ljudi u samo nekoliko dana.

New York Times te je proteste nazvao "prvom velikom revolucijom Y generacije", dok su drugi mediji pohvalili mladež radi uzdizanja aktivizma vezanog za privatnost od masovnih razmjera.

"Revolucija" Y generacije dijelom nije uspjela jer su mladi ljudi dobili točno ono za što su se prijavili, naime, svi su bili članovi Facebooka koja je stvorila "news feed" kojim je širila osobne informacije sa web profila članova. Sve što je bilo objavljeno od strane korisnika Facebooka, slike, stanje u vezi, religioznost i ostalo, bilo je poslano tisućama drugih korisnika za vrijeme tempiranih updatea.

Iako su se ljudi žalili kako ovaj sistem narušava njihovu privatnost, Facebook je uzvratio kako je to samo distribucija informacija koje su sami korisnici već otkrili.

Nedavno, u studenome, predstavljen je Beacon, društveni reklamni program koji je širio slike korisničkih profila i privatne aktivnosti u smislu reklamnih biltena. Naprimjer, kada bi Facebook korisnik obavio kupnju nekog proizvoda na nekoj drugoj stranici, ta je informacija slana u Facebook te je potom proširena u mrežu Facebooka kao "osobna" reklama.

Time su slike i aktivnosti mnogih korisnika bili uključeni u reklame bez njihovog pristanka, pretvarajući osobnu kupnju pojedinca u javnu ovjeru. Još jedna opica Facebooka, "javne pretrage", uvelike narušava privatnost time što su korisnički profili dostupni na pretraživačima poput Yahooa ili Googlea.

Može se zaključiti kako se time mijenja sama svrha stanice od, donekle, zatvorene društvene mreže prema nekoj vrsti javnog direktorija. No, problem svakako leži u tome što je online igranje sa stvarnošću puno riskantnije nego igranje igrica ili chat sa anonimnim nickom.

Dok korisnici bilježe svoje osobne podatke i život u detalje, omogućavaju korisna i manje korisna iskustva koja će nadživjeti njihovu mladost, a savjet budućim korisnicima je da se detaljno upute u ono u što se upuštaju te da pogledaju često zanemarene "Terms of Use" i "Privacy policy".

V.M.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara