Francuski parlament odobrio reformu željeznice, sindikati nastavljaju štrajk
FRANCUSKI parlament je danas velikom većinom odobrio mjeru kojom se reformira dugom opterećena državna željeznička tvrtka SNCF, što predstavlja veliku pobjedu za predsjednika Emmanuela Macrona koji vodi bitku protiv sindikata oko transformacije francuskog gospodarstva.
Glasovanje u Narodnoj skupštini koje je završilo s 452 glasa "za" i 80 "protiv" bilo je samo formalnost u tom tijelu u kojem Macronova stranka Republika u pokretu drži apsolutnu većinu. Donji dom i senat su se u ponedjeljak dogovorili oko zajedničkih amandmana na tu mjeru, a gornji dom će je potvrditi sutra.
Najtemeljitija reforma državne željeznice
To je najtemeljitija reforma SNCF-a, tvrtke sa 150 tisuća zaposlenih, otkad su tridesetih godina prošlog stoljeća nacionalizirane željeznice. Macron je u tome nadišao svoje prethodnike koji nisu uspjeli u tom izazovu. Konzervativni premijer Alain Juppe morao je 1995. povući reforme socijalne države nakon tjedana štrajkova i društvenih nemira koje su predvodili zaposlenici željeznice.
Novi zakon će pretvoriti SNCF u dioničko društvo, čime će uprava dobiti veću korporativnu odgovornost. Mjerom će se od 2020. postupno odbaciti monopol tvrtke kod domaćih putnika te će se ukinuti velikodušne beneficije i mirovine za buduće zaposlenike.
Vlada se u isto vrijeme obvezala da neće prodati nijednu dionicu, a taj potez bi trebao umiriti sindikate koji strahuju od privatizacije. "Vlada se posvetila našoj željezničkoj industriji kao nitko prije nas", istaknula je u utorak ministrica prometa Elisabeth Borne na radiju FranceInfo. "Sad pozivam sindikate da preuzmu dio svoje odgovornosti."
Vlada je objavila i kako će otpisati 35 od sveukupno 47 milijardi eura SNCF-ovog duga, dajući tvrtki više prostora za manevar i pripremu za dolazak konkurencije drugih europskih operatera.
Sindikati se preračunali
Francuski željeznički sindikati žestoko se protive reformi. U travnju su započeli tri mjeseca štrajkova, zatvorivši lokalne, regionalne i međunarodne usluge na dva dana, svakih pet dana. Ti će zastoji trajati do kraja lipnja.
Javnost je u početku pokazivala dozu naklonosti. Ankete su pokazivale da više od polovice ispitanika štrajk smatra opravdanim, no ta je podrška s vremenom pala. Putnicima su dosadili poremećaji u prometnim rasporedima te su pronašli nove načine - aplikacije za zajedničku vožnju, rad od kuće ili bicikliranje.
Mimoilaženja u stavovima sindikata iskorištena su za donošenje mjere. Macron je istu taktiku imao i prošle godine kako bi dobio podršku najvećeg sindikata CFDT-a za reformu zakona o radu kojim je olakšano zapošljavanje i otpuštanje. CFDT je najumjereniji, ali i najveći sindikat. Signalizirao je da će prihvatiti mjeru o SNCF-u kad postane zakon. Očekuje se da će se radnici 28. lipnja, kad završi štrajk, vratiti na posao.
Sindikati postupno odustaju od štrajka
Militantniji sindikat CGT i dalje se strogo protivi. Oko 95 posto njegovih članova je prošlog mjeseca glasalo protiv zakona, a zaposlenici koje predstavlja taj sindikat najavili su da će od srpnja štrajkati i bez potpore nadređenih u udruženju. No njihova sposobnost da poremete promet ili dobiju potporu javnosti čini se ograničena. Mnogi sindikalisti CGT-a su među onima koji su postupno odustali od štrajka.
"Mislim da su se sindikati ovaj put preračunali", smatra Bob Hancke, profesor europske političke ekonomije s London School of Economics, opisujući SNCF kao "jedno od zadnjih uporišta sindikalne moći u Francuskoj". Promjena javnog mnijenja o radničkom udruživanju je dio većih društvenih promjena koje donose mladi, sve više okrenuti prema novim vrstama ekonomije i poslovima u visokim tehnologijama, zbog čega su sindikati izgubili dodir s vremenom.
No Hancke upozorava da iako ova mjera predstavlja važnu simboličku pobjedu za Macrona, ona će malo pomoći poboljšanju poslovne klime u Francuskoj ili stimulirati prijeko potreban gospodarski rast.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati