Hrvatska sprema novi sustav naplate cestarine, po satu će proći i do 3000 vozila

Hrvatska sprema novi sustav naplate cestarine, po satu će proći i do 3000 vozila
Foto: Marin Tironi/PIXSELL

HRVATSKA će 2022. godine dobiti novi sustav naplate cestarine kojim dosadašnji način naplate odlazi u povijest.

Prema informacijama Hrvatskih autocesta, time će se znatno povećati protočnost i smanjiti štetne emisije uzrokovane zastojima. Naime, dok ručna naplata cestarine ima kapacitet oko 200 vozila po satu, novi sustav omogućio bi prolaz i do 3000 vozila.

Kombinacija dviju tehnologija

Novi sustav temeljit će se na kombinaciji dviju suvremenih i provjerenih tehnologija - naplati putem unaprijeđene verzije ENC uređaja ugrađenog u vozilo (DSRC) i automatskog sustava očitavanja registarskih oznaka (ALPR), koje spadaju u provjerene tehnologije koje se primjenjuju u EU. Tako će upotreba ENC-a biti obavezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora.

Priređivači studije nisu zanemarili ni visoku sezonalnost i činjenicu da gotovo 85% svih turista u RH dolazi cestovnim putom pa je ponuđeno rješenje za korisnike koji nemaju potrebu nabavke ENC-a, odnosno nisu česti korisnici autocesta.

Sustav će istodobno biti interoperabilan s postojećim elektroničkim sustavima naplate u EU, a nakon početne implementacije na dionicama HAC-a i ARZ-a očekuje se uvođenje i na dionicama ostalih koncesionara u RH.

Uzevši u obzir tehnološke izazove, Hrvatska neće primijeniti tehnologiju satelitskog praćenja (GNSS) koja zahtijeva znatno veća ulaganja, naročito za korisnika, a ta tehnologija i zbog dvojbi o pitanjima privatnosti korisnika još ni nije uvedena ni u jednoj europskoj zemlji za prvu skupinu vozila.

Procjena je da će novi sustav funkcionirati najmanje 15 godina

Procjenjuje se da će novi sustav, bez potrebe za većim nadogradnjama, učinkovito funkcionirati najmanje 15 godina, dok bi na mjesečnoj bazi uštede mogle iznositi oko 13 milijuna kuna u odnosu na trenutačni sustav koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transporta gotovog novca i slično.

Planirane uštede odrazit će na daljnje smanjenje cestarskog duga, na kojem već sada, nakon provedenog refinanciranja, država na kamatama godišnje štedi oko 50 milijuna eura.

Novi sustav naplate omogućit će jednostavnije i brže formiranje cijena, primjerice viših cijena u vremenu najvećih zagušenja i nižih cijena (tarifa) u razdobljima manje gustog prometa.

U skladu s trendovima u EU i cjenovnom politikom dodatno će se favorizirati električna i hibridna vozila, ali i sankcionirati zagađivači, odnosno vozila s visokim emisijama štetnih tvari. Česti će korisnici kao i do sada popuste moći ostvarivati putem ENC uređaja.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara