HZZO KAŽNJAVA "Doktorica iz Slavonije morala je platiti 8000 kuna jer je pacijentu dala lijek"
Foto: Davor Puklavec/Pixsell, Index
OBITELJSKI liječnici nalaze se u nezavidnom položaju, a za takvu situaciju krive HZZO. Tvrde kako ih se pokušava pretvoriti u administratore i računalne operatere HZZO-a.
Dr. Vikica Krolo, predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM), za Index je rekla da ih HZZO kažnjava zbog stvari za koje, kako kaže, oni nisu krivi.
Navela je primjer liječnice iz Slavonije koja je kažnjena novčanom kaznom od 8000 kuna zato što je, po prosudbi HZZO-a, krivo propisala lijek.
"Slavonija je najsiromašnije područje u državi. Upravo iz tog razloga je novčana kazna bila itekako veliki udarac za kolegicu čije ime ne želim navoditi. Ostala je bez cijele plaće samo zato što je propisala sporni lijek, odnosno napisala recept za lijek kojeg je pacijentu propisao bolnički liječnik", rekla je dr. Krolo.
"Obiteljski doktor sveden je na administratora i policajca"
Također navodi kako je to samo jedan od razloga zbog kojeg traže da se hitno zaustave kaznene ekspedicije HZZO-a u ordinacijama obiteljske medicine u kojima se kontroliraju isključivo lijekovi propisani po preporuci bolničkog specijaliste.
Brojni lijekovi s liste lijekova HZZO-a, objašnjava, imaju klauzulu kojom je utvrđeno da se mogu propisati isključivo po preporuci bolničkog specijaliste, ali uz zadovoljenje uvjeta osiguravatelja.
Time je, smatra dr. Krolo, obiteljski doktor sveden na administratora bolničkih doktora i HZZO-a, ali i na svojevrsnog policajca sustava od kojeg se očekuje da pacijentu uskrati lijek, ako istog nije preporučio bolnički doktor u skladu s klauzulama HZZO-a.
Obiteljski doktori zahtijevaju od HZZO-a ili da ukine klauzule uz lijekove ili da omogući da bolnički doktori sami pišu recepte za lijekove koji se mogu propisati isključivo po preporuci bolničkog specijaliste.
"Zbog HZZO-a se sukobljavamo s pacijentima"
Osim problema s lijekovima, navodi i problem s bolovanjima te s najavom ukidanja započetih poboljšanja u primarnoj zdravstvenoj zaštiti. To su problemi koji su obiteljske liječnike doveli do granice izdržljivosti, pa sukladno tome direktno utječu na kvalitetu liječenja naših pacijenata.
"HZZO već duže vrijeme stavlja obiteljske doktore u situaciju u kojoj se sukobljavaju sa svojim pacijentima oko bolovanja. Nedopustivo je da stopa bolovanja predstavlja jedan od ključnih pokazatelja uspješnosti obiteljskog doktora, budući da doktor ne može utjecati na to hoće li imati jako bolesne ili manje bolesne pacijente. Isto tako, odgovorni liječnik ne može i ne želi bolesne pacijente slati na posao ako im tim postupkom šteti. Ipak, kada je riječ o mjerilima HZZO-a, trebao bi tako postupati, s obzirom na to da su doktori koji omogućuju pacijentima manji broj dana provedenih na bolovanju ujedno i uspješniji.
"Posljednji nejasni napuci oko načina vođenja bolovanja kap su koja prelijeva čašu. Tražimo od HZZO-a da stopu bolovanja ne uzima kao ključan pokazatelj uspješnosti. Također, zahtijevamo da obiteljski doktor utvrđuje je li njegov pacijent privremeno radno nesposoban ili nije, a da se o statistici brine HZZO, čiji je to i posao", rekla je dr. Krolo u ime KoHOM-a.
Ukidanje dodatnih sestara
Ova udruga obiteljskih liječnika razočarana je najavom ukidanja započetih poboljšanja u primarnoj zdravstvenoj zaštiti.
Dodala je kako je najsvježiji primjer najava ukidanja dodatnih medicinskih sestara u skupnoj praksi, čime se dovodi u pitanje provedba europskog projekta ulaganja u opremu ordinacija obiteljske medicine.
"Zbog ovakvih poteza aktualne administracije naši pacijenti će, nažalost, morati i dalje odlaziti u bolnice, umjesto da im se omogući obavljanje usluge u ordinacijama obiteljskih doktora. KoHOM će se, unatoč nedovoljnoj suradnji sa zdravstvenom administracijom, i dalje ustrajno boriti da svi pacijenti imaju pristojne uvjete liječenja te dobre, rasterećene i motivirane obiteljske liječnike koji će ih uvijek dočekati i liječiti kao pacijente i ravnopravne sugrađane, a ne kao slučajeve na tvorničkoj traci.
Nadalje, važno je naglasiti da nećemo ni jednoj politici ili osiguravajućoj kući dopustiti da nas pretvori u svoje administratore. Pacijent nam prvenstveno predstavlja čovjeka u nevolji te ga gledamo kao dio cijele obitelji o kojoj skrbimo, a tek naposljetku kao osiguranika HZZO-a. Ako se zdravstvena administracija i ovoga puta ogluši na upozorenja i molbe obiteljskih doktora, KoHOM će, u skladu sa zakonima, biti prisiljen poduzeti daljnje akcije", rekla je dr. Krolo.
"Trebali bi imati barem 15 minuta za svakog pacijenta, a imamo jedva tri"
Svrha obiteljskih liječnika trebala bi biti da liječe svoje pacijente, da razgovaraju s njima i posvete im se duže od tri minute, koliko trenutno imaju na raspolaganju.
"Svaki liječnik obiteljske medicine trebao bi se posvetiti pojedinom pacijentu barem 15 minuta, ali takav scenarij nije moguć, budući da dnevno primimo i do 100 pacijenata. Pritom moramo paziti na bolovanja, na lijekove te uz sve to moramo obavljati i niz administrativnih poslova. Trenutno nam je jedina olakotna okolnost to što smo s Ministarstvom obrazovanja uspjeli riješiti problem ispričnica. Konkretno, ne moramo ih izdavati ako dijete radi viroze ne dođe tri dana u školu. Taj problem smo uspjeli srediti, a sad planiramo i ova tri goruća problema. Dosta je bilo kažnjavanja liječnika koji nisu krivi za svoje postupke. Sve bi bilo drugačije kada bi bolnički liječnici preuzeli odgovornost za lijekove koje propišu", zaključila je dr. Krolo.
Pitali smo HZZO hoće li ispuniti zahtjeve KoHOM-a i tražili ih da nam odgovore koliko je obiteljskih liječnika prethodne godine HZZO kaznio zbog lijekova s klauzulom ili pak zbog ispisivanja bolovanja.
HZZO: Prerano je za odgovore
Pitali smo i koliko su točno novčanih kazni naplatili, no ni na jedno pitanje nismo dobili konkretan odgovor.
Umjesto toga, HZZO je odgovorio da je 24. veljače završeno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o "prijedlozima promjene Odluke o osnovama za sklapanje ugovora o provođenju zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja".
Zaprimili su oko 300 primjedbi koje se trenutno obrađuju, a nakon njihovog razmatranja bit će poznato kako će u konačnici izgledati sporna odluka.
"Nakon toga će odluku o ugovaranju usvojiti Upravno vijeće HZZO-a, a s njom se mora usuglasiti i ministar zdravstva.
Primjedbe će biti objavljene i na web stranici HZZO-a. Prije same obrade svih primjedbi, HZZO ne može znati koje od njih će biti usvojene ni kako će u konačnici izgledati konačna odluka. Stoga je prerano za odgovoranje na sva Vaša postavljena pitanja", stoji u odgovoru HZZO-a za Index.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati