Iran povećao cijene goriva. Zadnje poskupljenje izazvalo je smrtonosne prosvjede
IRAN je danas uveo novu cjenovnu razinu za nacionalno subvencionirani benzin. Posljednje poskupljenje 2019. godine izazvalo je masovne prosvjede diljem zemlje i represiju u kojoj je, prema izvješćima, ubijeno više od 300 ljudi.
Jeftin benzin u Iranu generacijama se smatra gotovo pravom stečenim rođenjem. Masovni prosvjedi zbog rasta cijena izbili su još 1964., kada je tadašnji šah zbog štrajka taksista bio prisiljen poslati vojna vozila na ulice.
Situacija je jutros mirna
No iranska teokracija danas je pod sve većim pritiskom zbog rapidnog slabljenja riala i ekonomskih sankcija uvedenih zbog iranskog nuklearnog programa. Stoga državi postaje sve skuplje održavati jednu od najnižih cijena benzina na svijetu, koji se prodaje za tek nekoliko centi po galonu.
Oprezan potez vlasti prema povećanju cijena sugerira da Teheran želi izbjeći bilo kakav sukob s iscrpljenom javnošću, osobito nakon što je Izrael u lipnju pokrenuo 12-dnevni rat protiv Irana. "Naše nezadovoljstvo nema nikakav učinak. Vlada radi što god želi. Ne pita ljude slažu li se s tim ili ne", rekao je Saeed Mohammadi, učitelj koji u slobodno vrijeme vozi taksi kako bi preživio.
Na četiri benzinske postaje u sjevernom Teheranu situacija je jutros bila mirna. Vozači su točili gorivo po vedrom i hladnom vremenu, povremeno su se u blizini nalazila policijska vozila, ali nije bilo gužvi ni vidljivih problema.
Gorivo i dalje među najjeftinijim u svijetu
Nova cjenovna struktura uvodi treću razinu u dugogodišnji sustav subvencija. Vozači i dalje mogu mjesečno kupiti 60 litara po subvencioniranoj cijeni od 15.000 riala po litri, odnosno oko 1,25 američkih centi. Sljedećih 100 litara ostaje po cijeni od 30.000 riala po litri, oko 2,5 američkih centa.
Sve iznad toga sada se plaća po novoj cijeni od 50.000 riala po litri, odnosno oko 4 američka centa. Iran je uveo racionalizaciju goriva još 2007., no to dosad nije smanjilo potražnju za iznimno jeftinim benzinom. I po novoj cijeni, gorivo u Iranu ostaje među najjeftinijima u svijetu.
Razliku između stvarnih troškova proizvodnje i distribucije te cijene na benzinskoj postaji pokriva država kroz subvencije. Međunarodna agencija za energiju (IEA) sa sjedištem u Parizu rangirala je Iran 2022. kao drugu zemlju u svijetu po visini energetskih subvencija, odmah iza Rusije.
Teheranski ekonomist Hossein Raghfar rekao je da je cijena benzina od 2009. porasla 15 puta te je iznio pesimističnu ocjenu vladine politike subvencija. "Ne samo da to nije smanjilo proračunski deficit, nego je gospodarstvo zarobilo u negativnoj spirali inflacije i deficita", naveo je Raghfar.
Hamid Rezapour, 35-godišnji bankovni službenik, smatra da vlada "nema drugog izbora nego povećati cijene kako bi upravljala gospodarstvom".
Prosvjednici 2019. palili benzinske i banke
Ovo je najznačajnija promjena iranskog sustava subvencija za gorivo od 2019., kada je iznenadno povećanje subvencionirane cijene za 50% i čak 300% za količine iznad kvote izazvalo masovne prosvjede diljem zemlje.
Sigurnosne snage tada su intervenirale u više od 100 gradova i mjesta, a neki su prosvjednici palili benzinske postaje i banke. Prema Amnesty Internationalu, u gušenju prosvjeda ubijena je najmanje 321 osoba, a tisuće su privedene.
Jeftino gorivo omogućuje zapošljavanje velikog broja ljudi. U Iranu ima oko 25 milijuna vozila, uključujući 3 milijuna javnih i državnih automobila, te oko 6 milijuna motocikala. Procjenjuje se da više od 8 milijuna Iranaca radi kao taksisti putem internetskih platformi, što čini gotovo 10% stanovništva. Za usporedbu, Uber ima 8,8 milijuna vozača i dostavljača u cijelom svijetu.
"Ovo je početak ispravljanja trenda potrošnje goriva", poručio je ranije ministar nafte Mohsen Paknejad. Izjave dužnosnika sugeriraju da bi Iran u budućnosti mogao posegnuti za još većim poskupljenjima, s obzirom na to da se cijene preispituju svaka tri mjeseca.
Mohammad Reza Assadi, 60-godišnji taksist, skeptičan je da bi novi prosvjedi išta promijenili. "Ljudi su ranije izlazili na ulice zbog poskupljenja benzina, ali bi se u sumrak vraćali kući umorni i bez nade", naglasio je.