Irska se izvukla iz ralja Crkve. Može li i Hrvatska?
POSJET pape Franje Irskoj bio je nedvojbeno jedan od najvećih medijskih događaja proteklih dana, ali ne zbog ogromnih ljudskih masa koje su razdragano dočekale pontifeksa u zemlji koja se smatra jednom od najkatoličkijih na svijetu, nego zbog toga što se još jednom pokazalo da klišej o Irskoj kao pravovjerno katoličkoj zemlji više ne stoji. Povrh toga, posjet Pape Franje Irskoj održao se usred još jednog zastrašujućeg pedofilskog skandala Katoličke crkve te je obilježen i optužbama da je sam Papa štitio silovatelje djece među klerom.
>> Irci su Papu dočekali hladno, ne opraštaju Crkvi zločine: "Nema više isprika"
>> Stravična priča o pedofiliji u irskoj crkvi: "Osmero djece iz sela se ubilo"
Kada je papa Ivan Pavao II. 1979. posjetio Irsku dočekan je kao rock zvijezda, a na misi koju je držao bilo je milijun i 200 tisuća ljudi, dok su papu Franju dočekali i ulični prosvjedi, a na misi se okupio značajno manji broj ljudi. Sve to još jednom dokazuje da su se Irci oslobodili desetljećima sveprožimajućeg utjecaja Katoličke crkve na njihovo društvo koja je sve do kraja 1990-ih godina u Irskoj bila bog i batina. U međuvremenu su Irci na referendumima legalizirali istospolne brakove i pobačaj, a broj onih koji se deklariraju kao katolici s više od 90 posto spustio se na nešto iznad 70 posto.
No još važnije, tih 70 posto Iraca koji se deklariraju kao katolici nisu više stado koje slijepo slijedi i sluša svoje klerikalne pastire, nego su kritički nastrojeni vjernici koji više ne toleriraju razne crkvene nepodopštine i zločine, kakve je katolički kler desetljećima nekažnjeno činio u Irskoj.
Maligni utjecaj Katoličke crkve u Hrvatskoj nikad nije bio veći
Sve to je zanimljivo iz hrvatskog konteksta i zato što se kod nas rado uspoređuju Irska i Hrvatska kao dvije zemlje u nekim elementima srodne povijesti s većinskim katoličkim stanovništvom. No dok se Irska oslobodila jarma Katoličke crkve, što je išlo paralelno s njenim ekonomskim uzletom od jedne od najsiromašnijih zemalja Europe do zemlje u koju se doseljavaju drugi, Hrvatska ide nažalost u suprotnom pravcu - maligni utjecaj Katoličke crkve na hrvatsko društvo i državne institucije nikad nije bio veći, a socioekonomska situacija nikad katastrofalnija.
Zato nas je zanimalo što bi Hrvati i Hrvatska mogli naučiti iz primjera Irske kada je riječ o položaj Katoličke crkve u državi i društvu te smo se za komentar obratili odvjetniku Alanu Soriću iz prosekularne udruge Protagora.
Hrvatska zasad ide u suprotnom smjeru u odnosu na Irsku
“Primjetna je velika razlika u odnosu na prošli posjet. Bio je puno manji interes, a sada su se dogodili i otvoreni protesti protiv Pape i Katoličke crkve”, kaže nam Sorić i dodaje da ipak postoje razlike između vremena kada je Katolička crkva imala potpunu kontrolu nad irskim društvom u odnosu na utjecaj koji Katolička crkva danas ima u Hrvatskoj.
“Tamo je Crkva doista kontrolirala sve aspekte društva, od socijalne skrbi preko školstva pa do zdravstva. Kod nas je situacija ipak drugačija, iako su trendovi loši. Iz svih tih skandala Katoličke crkve koji su otkriveni proteklih desetljeća nastala je sekularizacija irskog društva, koja je dobra stvar. Kod nas idemo u drugom smjeru, no nisam siguran trebamo li priželjkivati da se stvari u Hrvatskoj odvijaju po irskom modelu, jer bi to značilo da Katolička crkva trebao postati još mnogo moćnija prije nego što se stvar preokrene. Nadam se da ćemo mi u Hrvatskoj pronaći neki svoj put”, objašnjava Sorić.
Stoga ga odmah pitamo koji bi to bio autentični hrvatski put k sekularizaciji društva.
"Emancipacija od crkvenog utjecaja ide ruku pod ruku sa smanjivanjem siromaštva"
“Hrvatska i dalje prolazi jedno pretpolitičko razdoblje, nadam se da smo pri kraju toga. Kod nekih ljudi postoji svijest da je Hrvatska republika, da je ovo zemlja njezinih građana, ali to i dalje nije dovoljno rašireno. Građani bi o zemlji trebali odlučivati unutar transparentnih demokratskih procesa na koje vjerske zajednice ne bi smjele imati utjecaj. Da u školama imamo građanski odgoj a ne vjeronauk, već sada bismo imali generaciju ljudi koja bi to vrlo dobro shvaćala. S obzirom na to da imamo vjeronauk, moramo se boriti izvaninstitucionalno”, naglašava Sorić.
“Emancipacija od crkvenog utjecaja ide ruku pod ruku sa smanjivanjem siromaštva. Ne smijemo zaboraviti da je Irska prije 40 godina bila među najsiromašnijim zemljama Europe, a siromašni ljudi nisu slobodni i oni ovise o nekome tko je u tom društvu moćniji od njih. Kad si siromašan, ne možeš si priuštiti ući u otvoreni sukob s Katoličkom crkvom, naročito u Irskoj u kojoj je ona imala zastrašujuću moć. Kod nas moć Katoličke crkve ipak nikad nije bila tolika, jer se i dalje može reći što misliš, unatoč određenim neugodnostima. Emancipacija Iraca od Katoličke crkve nije se dogodila preko noći, nego je to bio dugi proces koji je ubrzao ekonomski prosperitet”, smatra Sorić.
U Hrvatskoj je vlast u prešutnom savezu s Katoličkom crkvom
No ekonomski gledano Hrvatska ide u suprotnom pravcu od Irske - država propada, a ljudi se masovno iseljavaju. Znači li to da će u osiromašenoj Hrvatskoj utjecaj Katoličke crkve još rasti?
“Da. Kod nas ljudi uvelike ovise u državi koja je u prešutnom savezu s Katoličkom crkvom. To se naročito vidi u manjim sredinama, u kojima ljudi ne mogu računati na posao bez blagoslova lokalne vlasti, civilne, ali i crkvene”, odgovara Sorić.
Pa što bi onda bila potencijalna točka preokreta za Hrvatsku i njen odnos s Katoličkom crkvom, pitamo Sorića.
Ključ svega je ukidanje vjeronauka u školama
“Ukidanje vjeronauka u školama. Pa čak i da se ne ukinu Vatikanski ugovori, ako bi se nastava vjeronauka izvodila na jedan moderniji i tolerantniji način, to bi donijelo velike promjene. Ljudi u Hrvatskoj trebaju sami preuzeti odgovornost za stanje u društvu i suprotstaviti se pritisku Crkve i njoj bliskih krugova”, kaže Sorić.
Pa možemo li u Hrvatskoj ipak nešto naučiti iz primjerak Irske i promjene društvene pozicije Katoličke crkve u irskom društvu?
“Svakako možemo naučiti kako je pogubno prepustiti bilo kojoj vjerskoj zajednici - ne mora to nužno biti Katolička crkva - toliku moć u društvu. Najgore je Crkvi prepustiti funkcije države i to bez ikakve javne kontrole. Najstrašnije stvari koje je u Irskoj počinila Katolička crkva su se baš događale unutar sustava u kojem država mora zadržati kontrolu - poput sirotišta, odnosno socijalnog sustava. Na primjeru Irske može se vidjeti u kojem negativnom pravcu sada idemo u Hrvatskoj, ali i da se tome može suprotstaviti. Prošla irska vlada bila je u otvorenom sukobu s Vatikanom, čak je Vatikan neko vrijeme povukao nuncija. A sada je Papa tamo. To pokazuje da sukob s Vatikanom, odnosno čvršći stav prema njemu nije kraj svijeta, kako se to u Hrvatskoj prezentira”, zaključio je za kraj našeg razgovora Alan Sorić.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati