Kako se Škorina pjesma našla na YouTube snimci koja veliča Ratka Mladića
NA YOUTUBEU od travnja 2012. godine, znači već više od osam godina, stoji video koji veliča ratnog zločinca Ratka Mladića, a glazba koja prati taj video pripada Miroslavu Škori, točnije tvrtki Campus. Riječ je o pjesmi Sude mi, a sve je to jasno navedeno u opisu videa u kojem stoji da je davatelj licence za YouTube Rebeat Digital GmbH, odnosno Campus d.o.o. Snimka je do danas pregledana gotovo 400 tisuća puta.
Nameće se pitanje je li moguće da je Škoro dao svoja prava na pjesmu za video u kojem se promovira Ratko Mladić te tako ostvario nekakvu zaradu. Sudeći prema pravilima YouTubea i odgovoru koji smo dobili iz tvrtke Campus, čini se da nije tako. Isto tako, moguće je da za ovaj spot s Ratkom Mladićem nisu ni znali jer, kako nam kažu, uz pojam Sude mi, vezano je više od pola milijuna videozapisa. No, krenimo redom.
Kako autori zarađuju na YouTubeu?
Snimke postavljene na YouTube mogu, naravno, imati glazbu, no mora biti jasno navedeno o kojoj je pjesmi riječ. YouTube čak ima i vlastiti algoritam koji prepoznaje određenu pjesmu, a sve to mora biti jasno navedeno. Naime, YouTube podatke na neke videozapise dodaje automatski, pod uvjetom da su nositelji glazbenih prava na videozapis "položili prava" putem alata za upravljanje pravima na YouTubeu.
"Entiteti navedeni u polju 'Davatelj licence za YouTube' nositelji su glazbenih prava koji su s YouTubeom sklopili sporazum i dopustili da se identificirana glazba upotrebljava u službenim videozapisima i videozapisima koje izrađuju korisnici. Primjerice, ako vam se na videozapisu koji sadrži glazbu i ima popunjeno polje 'Glazba u tom videozapisu' prikaže oglas, diskografske kuće i izdavači navedeni u odjeljku 'Davatelj licence za YouTube' dobivaju dio prihoda generiranog tim oglasom", stoji u pravilima YouTubea, u kojima se pojašnjava kako se kao potpisnici mogu pojaviti razna društva za upravljanje glazbenim pravima. To su organizacije koje naplaćuju autorske naknade u ime svojih članova – tekstopisaca i izdavača diljem svijeta.
Korisnici ne moraju tražiti dozvolu za korištenje glazbe
U slučaju pjesme Sude mi Miroslava Škore stoji: "Rebeat Digital GmbH (on behalf of Campus d.o.o.); BMI - Broadcast Music Inc., and 4 Music Rights Societies." Isto tako, korisnici koji postavljaju snimke moraju se pridržavati Uvjeta pružanja usluge na YouTubeu.
No, kako je Škorina pjesma Sude mi završila kao glazbena podloga za video na YouTubeu koji veliča notornog zločinca Ratka Mladića? To su nam pokušali objasniti iz tvrtke Campus, čiji su vlasnici supružnici Škoro.
"Kao što možebitno znate, YouTube je UGC (engl. User Generated Content) kanal, što znači da su sadržaj na njemu korisnici sami kreirali i podijelili na društvenim mrežama. To je servis koji je bez sumnje, uz P2P model, najveći problem glazbene industrije jer se u oba slučaja događa tzv. "prijenos vrijednosti" koji za posljedicu ima pad prihoda dionika glazbene industrije u kontekstu zaštite autorskog prava, kao i nekontrolirano korištenje glazbe od strane korisnika. Naime, korisnici nemaju obvezu tražiti bilo kakvu dozvolu za korištenje glazbe koju podlažu pod svoje sadržaje", kažu nam iz Campusa te naglašavaju kako ovakvo stanje traje već godinama.
Sude mi ima 577.000 videorezultata
Tvrtka Campus je ovlastila austrijskog agregatora Rebeat Digital GmbH da u sustavu kolektivne zaštite prepoznaje korištenje glazbenih snimki iz njihovog kataloga u smislu vlasništva. Agregator digitalne glazbe (eng. Digital Music Aggregator, DMA) je osoba ili tvrtka koja licencira i prikuplja prihode od više "trgovina" koje se bave maloprodajom digitalne glazbe u ime umjetnika ili proizvođača fonograma.
U sadržajnom smislu, oni sami, kako nam kažu iz Campusa, pokušavaju zaštititi svoj katalog pregledavanjem snimki. Video od gotovo 400 tisuća pregleda koji stoji već osam godina i veliča zločinca Mladića do sada im je promaknuo.
"To je trajan i mukotrpan posao jer, ako u tražilicu upišete pojam 'Sude mi', dobit ćete 577.000 video rezultata i jasno Vam je da je nemoguće pregledati ih sve, posebice ako uzmete u obzir da samo pojam Miroslav Škoro na Google tražilici izbacuje daljnjih milijun i pol rezultata", kažu nam iz Campusa dodajući da je jedini legalan audio-videozapis pjesme Sude mi na stranici Campus recordsa koji nikada nikome nije posebno prodao prava za predmetnu skladbu.
Tražit će uklanjanje, ali kažu da o tome odlučuje YouTube
"Sa sadržajem predmetnog videa se definitivno ne slažemo i tražit ćemo preko službenih kanala njegovo micanje. Nadamo se da Vam je jasno kako o uklanjanju skladbe odlučuje YouTube, a ne Campus", kažu nam na kraju.
Ako se gledaju pregledi Škorine pjesme Sude mi na YouTube servisu, onda je vidljivo da je upravo spot s ratnim zločincem Mladićem u prvih pet po pregledima.
Prvi je duet Škore i Marka Perkovića Thompsona pregledan 9,7 milijuna puta, Tu je i audiosnimka s albuma Milo moje, s kojeg je i pjesma Sude mi s milijun pregleda, pa onda i video koji veliča generala Antu Gotovinu sa 653 tisuće pregleda. Tu je i Thompsonov "mega remix" iz 2012. godine s 398 tisuća pregleda, a gotovo isto toliko ima i spot s Ratkom Mladićem.
Sude mi u Škorinoj predizbornoj kampanji
Podsjetimo kako Škorin Domovinski pokret na parlamentarne izbore u srpnju ide pod sloganom "Zato što svoje volim", stihom iz pjesme Sude mi. Uz to, glavni predizborni spot Domovinskog pokreta počinje s refrenom te pjesme.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati