Koliko je zapravo Boeing u problemima zbog modela 737 Max? Danas ćemo doznati

Koliko je zapravo Boeing u problemima zbog modela 737 Max? Danas ćemo doznati
Foto: EPA

DANAS bi kompanija Boeing trebala objaviti informacije o zaradi u trećem kvartalu, no pitanje je hoće li to biti dovoljno da se umire investitori. Naime, ova zrakoplovna kompanija bilježi niz financijskih udaraca, a jučer ju je napustio Kevin McAllister, izvršni direktor zadužen za pokušaj popravka automatiziranog sustava koji je pridonio dvama smrtonosnim padovima zrakoplova kojem je glavna zadaća bila vratiti 737 Max u funkciju. 

McAllister je u Boeing stigao iz General Electrica u studenom 2016., nakon što je Boeing 737 Max bio na putu da bude certificiran i nakon što je automatizirani sustav MCAS već bio dio dizajna zrakoplova. Zamijenit će ga Stanley A. Deal, trenutno šef globalnih usluga Boeinga.

Pitanje je hoće li investitori biti zadovoljni

Mada se očekuje da će Boeing danas izvijestiti o povratu profitabilnosti, pitanje je hoće li to biti dovoljno za investitore koje vjerojatno najviše interesira kada će se najprodavaniji zrakoplov tvrtke, 737 Max, vratiti u pogon. 737 Max je prizemljen od ožujka nakon dvije kobne nesreće u kojima je poginulo 346 putnika i članova posade.

Boeing (BA) je već na sebe preuzeo isplaćivanje naknade od pet milijardi dolara koju bi trebao dati svojim klijentima. Očekuje se da će danas objaviti dodatan iznos naknade zbog neprekidnog kašnjenja pri puštanju 737 Max u ponovni pogon.

Problem softverskog rješenja

Boeing je obećao da će Saveznoj upravi za civilno zrakoplovstvo (FAA) do rujna predati konačno softversko rješenje za problematičan sustav MCAS, nadajući se da će tako njegov najprodavaniji model zrakoplova ponovo letjeti "početkom četvrtog tromjesečja". No u jučerašnjem izvješću kompanije nije navedeno je li rješenje uopće poslano upravi, samo je priopćeno kako je "prošli tjedan tvrtka uspješno obavila testni certifikacijski let".

FAA je u petak objavila kako je dobila informacije o prijašnjoj komunikaciji između Boeingovih zaposlenika o sigurnosnom sustavu  MCAS i da je "razočarana što Boeing nije upozorio na ovaj dokument odmah čim ga je otkrio". Ova reakcija regulatora zračnog prometa sugerira, piše CNN, da mu se baš ne žuri s odlukom vraćanja problematičnog modela u zrakoplovni prostor. Štoviše, FAA je u petak rekla kako će "slijediti temeljit postupak, a ne propisani vremenski rok, za vraćanje Boeinga 737 Max u putnički prijevoz". "Agencija će poništiti nalog za prizemljenje tek nakon što se utvrdi da je zrakoplov u potpunosti siguran", dodaje se.

Problemi sa starijim modelom

Boeing je nastavio s proizvodnjom 737 Maxa tijekom prizemljenja kako bi pokušao riješiti zaostatak od više od 4000 narudžbi za taj avion. No neće dobiti većinu prihoda od prodaje prije isporuke aviona. Izvršni direktor Dennis Muilenburg, kojem je ranije ovog mjeseca odbor kompanije oduzeo titulu predsjednika, rekao je prije tri mjeseca da bi Boeing mogao u potpunosti obustaviti proizvodnju zrakoplova 737 Max ako se do kraja ove godine ne odobri njegov povratak u putnički prijevoz.

Investitore vjerojatno također muči pitanje o zasebnom problemu sa starijim modelom, 737 Next Generation. Najmanje 38 takvih zrakoplova prizemljeno je zbog pogrešaka otkrivenih u strukturalnom nosaču krila. Boeing još nije objavio troškove popravka tih aviona ili vrijeme koje je potrebno da se oni izvedu, niti je dao procjenu koliko bi od 6800 zrakoplova u službi moglo imati sličan problem. 

Ekonomski analitičari iz navedenih razloga više nisu optimistični u pogledu bliske budućnosti te kompanije.

"Ne možemo više braniti dionice Boeinga. Na svjetlo su izašli događaji koji značajno povećavaju rizik za ulagače", napisao je u ponedjeljak analitičar Robert Spingarm, napomenuvši kako prošlotjedna otkrića o porukama među zaposlenicima mogu "narušiti već ionako krhko povjerenje između regulatora i Boeinga".

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara