Muljanik je umro. 14 milijardi kuna prekasno
HRVATSKA brodogradnja funkcionirala je dok nije ponestalo tuđeg novca pa je tako i Uljanik Grupa, koja zbog svega što se tamo događalo zaslužuje da je zovemo Muljanik, danas došla do svog kraja.
Andrej Plenković je na sjednici vlade rekao da im je plan restrukturiranja težak oko 10 milijardi kuna, u kojem bi država trebala sudjelovati s pola iznosa, neprihvatljiv nakon što je u pulsko i riječko brodogradilište do sada ukupno ulupano 14 milijardi kuna.
Doduše, i da je Plenković odlučio drugačije, nejasno je gdje bi jedini zainteresirani strateški partner, Tomislav Debeljak, pronašao ostatak od pet milijardi kuna.
Ročište za stečaj 3. maja. koje se trebalo održati danas, otprilike kad i sjednica vlade, ponovno je odgođeno, ali je sada stigao signal od Plenkovića da im spasa, barem što se tiče javnog novca - nema.
Sve je štimalo dok su stizale plaće, a onda su radnici počeli štrajkati sami protiv sebe
Drugo ročište, ono za stečaj Uljanika, bit će održano sutra pa će biti zanimljivo vidjeti što će sud u Pazinu odlučiti sada kada mu je poznat stav vlade da nema restrukturiranja.
Uljanik Grupa nastala je 2012. godine spajanjem pulskog Uljanika i riječkog 3. maja. Radnici su postali dioničari, suvlasnici brodogradilišta u kojem su radili i imali su predstavnike u Nadzornom odboru koji su trebali nadzirati rad Uprave, no dok je svaki mjesec stizala plaća nikoga nije bilo briga što se tamo zaista događa - rade li se brodovi, isporučuju li se na vrijeme, stvaraju li se gubici, izvlači li se novac iz kompanije.
Sve je štimalo do ljeta prošle godine kada su počela kašnjenja plaća te su radnici - ujedno i suvlasnici firme - došli u pomalo apsurdnu situaciju da praktički štrajkaju sami protiv sebe i to noseći transparente poput "Ne damo Uljanik" ili "Uljanik radnicima", iako zapravo i jest bio njihov.
Sindikalist je nadzirao rad uhićenog direktora Rossande
Dioničari firme od Uprave koju oni kontroliraju preko svojih predstavnika u Nadzornom odboru traže plaću. Doduše, s obzirom na to da su navikli da brodogradnju financira država, vjerojatnije je da su očekivali da plaću osigura država, a ne Uprava - što se na kraju i dogodilo.
Apsurdnost situacije ilustrira i činjenica da je Đino Šverko, dugogodišnji sindikalist, istovremeno bio predsjednik Štrajkaškog odbora i član Nadzornog odbora, koji je nadzirao rad direktora Giannija Rossande, a koji je zbog svojih postignuća trenutno u pritvoru jer se uz još 11 ljudi sumnjiči za štetu od 1,2 milijarde kuna.
Policija utvrdila ono što se znalo: Brodovi su svjesno rađeni s gubicima
Policija je jučer objavila da je dovršila kriminalističko istraživanje u Muljaniku, a njezini rezultati potvrdili su ono što se praktički znalo i ranije - da su brodovi ugovarani ispod cijene, da je bilo muljaža s novcem od državnih potpora, pa čak i da je Uljanik plaćao nekakve kredite za naručitelje brodova.
Osim zbog golemih financijskih dubioza, Uljanik bi teško nastavio poslovanje i s obzirom na tehnološku zastarjelost u odnosu na konkurenciju te na robotizirana brodogradilišta u Italiji i Koreji s potpuno drugačijom organizacijom proizvodnje, a dodatni uteg je i izgubljena reputacija među naručiteljima brodova.
Iako se hrvatski brodograditelji hvale slavnom prošlošću i nagradama, činjenica je da je cijeli niz brodova otkazan. Trenutno u "zarobljeništvu" drže jedan kruzer i ne puštaju u brodogradilište radnike kooperanata koji bi ga trebali završiti. Tko bi nakon takvih iskustava uopće više htio naručiti brod u Uljaniku?
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati