Nastavnici zgroženi lažnim diplomama, a sami prepisuju i dijele odgovore

Nastavnici zgroženi lažnim diplomama, a sami prepisuju i dijele odgovore
Foto: Screenshot: Loomen/Facebook

JEDNA nastavnica, članica mreže Nastavnici.org, u zatvorenoj grupi na Facebooku u ponedjeljak je sa svojim kolegama i kolegicama podijelila odgovore na sva pitanja iz testova projekta Loomen koji služi za edukaciju nastavnika u sklopu kurikularne reforme.

Štoviše, ponudila je čak tri verzije odgovora, ne samo svoje, već i svojih dvoje kolega.

Neki administratori i članovi mreže, koja broji oko 13.000 nastavnika, oštro su osudili ovaj postupak podsjetivši kako se u medijima upravo ovih dana kritizirao rad nastavnika s lažnim diplomama. A ona je svojom objavom počinila upravo one grijehe protiv kojih se nastavnici po prirodi svojeg zvanja moraju svim silama boriti – poslala je poruku da je varanje, plagiranje i prepisivanje u obrazovanju prihvatljivo ponašanje. Da stvar bude gora, istovremeno je ugrozila trud koji su u projekt edukacije uložili njezini brojni kolege i kolegice.

Neki nastavnici su pohvalili dijeljenje odgovora, edukaciju smatraju prekomjernim angažmanom

Nažalost, neki nastavnici podržali su, pa čak i pohvalili dijeljenje odgovora, uglavnom zato što projekt Loomen smatraju prekomjernim angažmanom i beskorisnim traćenjem energije, a dijeljenje odgovora svojevrsnim aktom otpora te uštedom dragocjenog vremena.

Objava je naknadno izbrisana iz grupe, no u međuvremenu su je tisuće mogle vidjeti i podijeliti.

"Ako niste u stanju riješiti par zadataka, onda se ne trebate usavršavati"

Tamara Šoić, nastavnica hrvatskoga jezika i književnosti iz Tehničke škole u Rijeci, bila je jedna od najglasnijih u obrani integriteta struke, a u grupi je izjavila da je zgrožena objavljivanjem rješenja.

„Na stranu što mislimo o Loomenu i reformi. Ako ćemo ismijavati Loomen i zadatke koji su nam zadani, onda to možemo činiti (i činimo) bez objavljivanja rješenja. Objaviti rješenja u grupi s preko 13.000 nastavnika - ponižavajuće je i poražavajuće“, napisala je u svojem statusu.

Zahvale na prilici za prepisivanje

Istaknula je da su je još više zgranuli komentari u kojima su neki nastavnici zahvalili kolegici.

„Na čemu joj točno zahvaljujete? Pa tjera li vas netko u Loomen? Tjera li vas netko na napredovanje koje podrazumijeva usavršavanje? Dakle, zahvaljujete kolegici jer vam je pomogla da bez truda dobijete dokaz o usavršavanju! Sramotno!

Sinoć sam par sati rješavala zadaću na Loomenu. Iako sam imala “pametnijeg posla”. Npr. ispraviti hrpu kontrolnih, očistiti stan, ispeglati tonu robe, ali mi nije na pamet palo žicati odgovore. I, na opće razočaranje, bio mi je gušt rješavati te zadatke. Preko 20 godina odlazim na sva moguća usavršavanja i beskrajno se dosađujem. Jer su beskorisna. I od svih beskorisnosti kojih sam se naslušala i nagledala, Loomen je najmanje beskoristan.

Što ne znači automatski da je zabavan i koristan. Ako niste u stanju riješiti par zadataka bez pomoći i šalabahtera, onda se ne trebate usavršavati ni napredovati“, napisala je.

Zgranuti lažnim diplomama, a podržavamo prepisivanje 

„Zgranuti smo lažnim diplomama, prepisanim diplomskim radovima, fušerajem na svim razinama društva, dok istovremeno podržavamo prepisivanje u vlastitim redovima i plješćemo mu. Predlažem svakome tko je zahvalio kolegici i podržao njezinu objavu neka objavi svoje zadaće. Kada već takav način smatrate prikladnim buntom protiv tog, silom nametnutog, Loomena. I iskreno se i duboko nadam da će kolegica dobiti crveni karton u Loomenu.

I to trajni. Jer zaista ne vidim nikakvog smisla truditi se, pisati i slati komentare u Loomen, ako će netko ovdje objavljivati rješenja.

I još nešto. Da se mene pita, dobila bi nogom u jedno mjesto i u ovoj grupi. Pa nek šalabahtere ubuduće šalje poštom“, poručila je Šoić.

Nažalost, častan istup riječke profesorice neki su nastavnici opisali kao poziv na linč, umjesto kao dobrodošlu kritiku u redovima ljudi koji bi trebali biti ne samo učitelji, već i odgajatelji u koje bi se mladi trebali moći ugledati.

Nastavnici moraju prvi osuditi prepisivanje

Šoić je za Index pojasnila da je reagirala na objavu kolegice jer smatra da kao nastavnici moraju biti prvi koji će osuditi plagiranje, kopiranje i postizanje ciljeva prečacima i nečasnim radnjama.

„Moj stav o Loomenu i reformi nema nikakve veze s mojim principima kada je riječ o ovakvim postupcima“, rekla je riječka nastavnica.

„Jednako tako smatram da ovo nije način kojim treba bojkotirati reformu ili edukacije. Nema te reforme koja može zaživjeti sve dok dio nastavnika smatra kako je prepisivanje nešto prihvatljivo i poželjno. Uvijek ću se ograditi od takvih istupa, dolazili oni iz redova moje struke ili iz neke druge. Moja objava nije poziv na linč kako su je neki pogrešno interpretirali.

Ona je poziv na časno ponašanje. I dalje smatram da je među nama jako puno kvalitetnih i časnih ljudi koji vide šumu bez obzira na stablo. I dalje smatram da smo mi nastavnici posljednja crta obrane zdravog razuma u ovoj zemlji. Usprkos pojedincima koji svojim postupcima šalju javnosti potpuno iskrivljenu sliku o nama“, poručila je Šoić.

"Zgražate se nad lažnim diplomama, a sad skupljate lažne značke"

Slično oštro reagirala je i Ivana Valjak Ilić, administratorica u zatvorenoj grupi.

Ističući kako se radi o svinjariji, upozorila je da neće dopustiti da se takve stvari zbivaju na stranici na kojoj je ona administratorica.

„Ne znam što mislite koga ste za... frknuli prepisujući nešto što u isti mah smatrate podcjenjivačkim i bezveznim. Sram me“, napisala je Valjak Ilić.

„Ako pljujete po nečemu u ovoj grupi, ne očekujte da će Nastavnici.org automatski voditi vaše bitke. I mi kao ekipa nismo jednoglasni oko reforme, Loomena, pa čak niti o tome što treba biti ponuđeno kao zakuska na aktivima. Jer ni ne moramo biti. Ali smo jedinstveni u tome da sustav treba korjenito mijenjati, a prepisivanje, falsificiranje i varanje velike su rupe u sustavu. Prošli tjedan zgražali ste se nad lažnim diplomama, a sad skupljate lažne značke. Uzdravlje!“, poručila je administratorica, aludirajući na značke koje dobivaju nastavnici koji prođu program Loomen.

Usavršavanje je uračunato u satnicu i plaćeno

Valjak Ilić za Index je pojasnila da joj je neprihvatljivo da itko od nastavnika doživljava usavršavanje, koje im se uračunava u satnicu i plaća, kao beskorisno.

„Stručna usavršavanja dio su zaduženja učitelja i nastavnika, dio su našeg radnog vremena. Onima kojima ne odgovaraju županijska stručna vijeća i seminari mogli bi odgovarati webinari i tečajevi na internetskim platformama poput Moodlea i njegove lokalne verzije, Loomena. Kao osobi u statusu nastavnika mentora, to mi je također obaveza. Ako kolege u tome ne sudjeluju, neće snositi nikakve posljedice. To je također velika rupa u sustavu. Neprofesionalno je i nemoralno pljuvati po nečemu u čemu se ni ne okušamo. Želi li netko bojkotirati projekt, plagiranje nikako nije način za to. Koliko god neki bivši ministri obrazovanja tvrdili da je prepisivanje u našoj tradiciji, ne mogu shvatiti niti prihvatiti da ljudi koji osuđuju kupovinu diploma tako lako pristaju na nepošten način zaraditi potvrdu o stručnom usavršavanju. Nije stvar u pitanjima i odgovorima, nego u cijelom procesu i akademskom integritetu“, poentira administratorica mreže.

Ministarstvo: Nećemo mijenjati pitanja

Na naše pitanje hoće li nakon objave odgovora morati promijeniti pitanja iz programa Loomen, u resornom Ministarstvu rekli su nam da za to ipak neće biti potrebe.

„Ni pitanja, a ni odgovori nisu šablonski, čak naprotiv, vrlo je rijetko da više sudionika napiše identičan odgovor jer su gotovo sva pitanja otvorenog tipa i očekuje se osobni primjer ili mišljenje. Stoga nije potrebno mijenjati pitanja u edukaciji niti je edukacija kompromitirana“, kažu u MZO-u.

„Nastavnica koje je podijelila svoje odgovore na neka pitanja i time htjela potaknuti druge na prepisivanje pokazala je kako učitelji i nastavnici moraju svakodnevno promišljati kakav su uzor svojim učenicima. Vjerojatno nitko ne želi svoje učenike poticati na prepisivanje, krivotvorenje ili krađu. Stoga i ovo smatramo dobrim primjerom za učenje i osvješćivanje koliko je uloga učitelja i nastavnika važna“, poručili su iz Ministarstva.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara