Nova pravila: Liječnicima su znale ostajati gaze u pacijentima, sada više neće

Nova pravila: Liječnicima su znale ostajati gaze u pacijentima, sada više neće
Foto: Index

U BROJNIM bolnicama kako u Hrvatskoj, tako i ostalim zemljama, bilo je slučajeva da liječnik nakon operacije u pacijentu ostavi gazu, a događalo se čak i da ostanu škare ili igla. Većina tih slučajeva ne dospije u javnost, no o nekima smo imali prilike čuti.

Tako se bivši predsjednik Hrvatske liječničke komore, Trpimir Goluža, 2015. našao na udaru kritika nakon što mu je u Petrovoj tijekom zahvata serklaže na mladoj trudnici, koji je izveden u rujnu 2014. godine, u maternicu trudnice ispala igla i ostala ondje sve do porođaja. KBC Zagreb bivšem pacijentu iz Đurđevca mora nadoknaditi neimovinsku štetu u iznosu od 33.000 kuna jer mu je tijekom operativnog zahvata u grudnom košu ostao komad gaze. I pacijentici iz Seget Vranjice kraj Trogira su liječnici u KBC-u Split nakon porođaja u rodnici ostavili sterilnu gazu, dok su pacijentu u Općoj bolnici Bjelovar prilikom operacije u abdomenu ostavili iglu.

KBC Sestre milosrdnice odlučile stati na kraj toj praksi

Takvi slučajevi se u hrvatskim bolnicama događaju, no kako bi ih spriječili, Klinika za kirurgiju KBC-a Sestre milosrdnice uvela je obavezne check liste pa tako liječnici i sestre u sali pet puta moraju provjeriti broj gaza, instrumenata prije i nakon operacije i broj mora ostati isti.

O tome i još nizu drugih novosti koje su uveli za pacijente razgovarali smo s glavnom sestrom Klinike, Elzikom Radić, koja nam je otkrila da po novom njihovi pacijenti više ne moraju biti na tašte puno prije operacije, nema čišćenja probavnog trakta niti klizme na dan operacije. Otkrila je i da nakon operacije sad mogu već nakon dva sata piti vodu, što prije nije bio slučaj.

Sada se pet puta tijekom operacije broje tupferi, instrumenti i šivaći pribor

No prvo nam je objasnila uvođenje check listi za kontrolu sigurnosti. Rekla nam je da se nekad i u njihovoj bolnici, kao i svakoj drugoj, znalo dogoditi da tijekom operacije slučajno zaostane gaza u trbušnoj šupljini bolesnika, no da se takve stvari više ne mogu događati, bar ne u njihovoj bolnici.

"Što se tiče sigurnosti pacijenata, unazad tri godine nismo imali nikakav incident. No ranije su se znali događati problemi. Imali smo par slučajeva koje smo morali prijaviti kao neželjeni događaj Uredu za kvalitetu. Recimo zaostane gaza nakon operacije, to se događa u svim bolnicama u svijetu, no svi o tome šute. Međutim, otišli smo korak dalje da spriječimo to što se nenamjerno dogodi. Da bi to spriječili, uveli smo službenu nadzornu listu za svaki postupak što se tiče sigurnosti pacijenta na odjelu, u operacijskoj sali i poslije, za vrijeme njegovog boravka u bolnici. Sada se 5 puta tijekom operacije broje tupferi, instrumenti i šivaći pribor. Otkad smo uveli ovakav način kontrole, nemamo više takvih incidenata i neželjenih situacija", rekla nam je glavna sestra Klinike koja je tražila uvođenje ove sigurnosne check liste na Kliniku uz suglasnost predstojnika Klinike dr. Marija Zovaka, koji je ujedno i ravnatelj Vinogradske bolnice.

Istaknula je kako su prije dvije godine, kao i sve bolnice, primjenjivali agresivne mjere prema pacijentu za pripremu operacije.

"Pacijenti su bili agresivno čišćeni, morali bi cijeli dan prije operacije piti gorku sol i proveli bi dan na WC-u te još na dan operacije bi primili klizmu. Nisu smjeli piti tekućinu 8 do 10 sati prije operacije, pa bi na istu došli dehidrirani, izmučeni i gladni", rekla nam je Elzika Radić.

Budući da se redovito educiraju na brojnim domaćim i međunarodnim kongresima, tako su doznali da su provedena istraživanja pokazala da apsolutno nema nikakvog utjecaja na rezultat operacije ako se bolesnika podvrgne agresivnom čišćenju probavnog trakta.


Apartman u Klinici za kirurgiju

Novost: Već 2 sata nakon operacije pacijenti smiju piti tekućinu

"Zašto bolesniku pričinjavati takav stres ako su isti rezultati. Tako da smo to izbacili i uveli da samo 2 sata prije operacije pacijent popije pripravak sličan voćnom soku, bogat ugljikohidratima i proteinima. Ta se tekućina kompletno apsorbira u želucu za 2 sata i nema bojazni da će se što dogoditi tijekom operacije. Isto tako, prije bi pacijent 5 dana nakon operacije još imao sondu, katetere i drenove na sebi, a sad se to vadi već dan nakon operacije i pacijent smije već 2 sata nakon iste popiti tekućinu, što prije nije smio", rekla nam je Radić.

Kaže kako su pacijenti nakon što su im objasnili novi tretman isprva bili skeptični pa su se bojali popiti tekućinu ili nisu dali vaditi katetere i sonde. Sad su se priviknuli i odlično reagiraju. Osjećaju se slobodnije te su puno opušteniji prije operacije. U konačnici, kaže, postigli su cilj pa sad imaju zadovoljnije pacijente.

Osim toga, na poticaj sestara ove Klinike uveli su još niz novosti za pacijente, kako bi imali bolju, sigurniju i humaniju zdravstvenu skrb. Cilj im je, kaže, da imaju partnerski odnos između bolesnika, sestara i liječnika. Kako bi to ostvarili, njihova je Klinika uvela niz smjernica kojima je naglasak na sigurnosti bolesnika, njihov brz oporavak i siguran otpust.

"Jedina smo bolnica u Hrvatskoj koja ima usko specijalizirane sestre koje djeluju u ostvarivanju tih ciljeva. Tako na Klinici za kirurgiju imamo sestru enterostomalnog terapeuta i sestru za planirani otpust. Njihova zadaća je da svakodnevno obilaze bolesnike, educiraju, planiraju i dogovaraju. Na nivou bolnice postoje sestre za bolničke infekcije koje svakodnevno obilaze pacijente i rade kontrolu postupaka", rekla nam je Elzika Radić.

Uveli sestru za otpust pacijenata

Treći segment koji su uveli je novi pristup otpustu pacijenta. Tako su, kaže, prva bolnica u Hrvatskoj koja ima medicinsku sestru za planirani otpust.

"U čitavoj organizaciji imate recimo traumatološkog pacijenta koji je operirao kuk. Ako liječnik, zbog opsega poslova, nije senzibilizirao obitelj i pripremio ih za to da njihov član obitelji neće nakon toga biti mjesec dana u bolnici već ide doma za tjedan dana, a liječnici često nemaju vremena za razgovore, tad bi obitelj bila u šoku jer se nisu pripremili pa dolazi do negativnih reakcija. Naše odjelne sestre pak imaju po 25 pacijenata na skrbi i ne stignu se posvetiti planiranju otpusta jer moraju zadovoljiti bolesnikove primarne zdravstvene potrebe. Također ne stignu razgovarati u mjeri u kojoj bi trebale, no zato sad imamo sestru koja je samo za otpuste pacijenata i ona svakog dana obiđe sve zaprimljene pacijente. Ona već prvog dana po prijemu napravi plan za otpust, zajedno s bolesnikom. Javi obitelji kad će njihovog člana obitelji otpustiti iz bolnice te ih informira o tome kakvu njegu trebaju bolesnici kod kuće", rekla nam je Elzika Radić.

Navodi kako su prije ovakve nove organizacije, pacijenti bili otpušteni kući, njihova obitelj ne bi se za njih adekvatno pobrinula pa su često morali doći na ponovnu hospitalizaciju jer bi bili dehidrirani, imali bi razne infekcije, bolove i dekubitalna oštećenja.

Prošlo je mjesec dana otkako imaju sestru za otpust i otada su kaže, i pacijenti i liječnici i sestre zadovoljniji jer nema ponovnih hospitalizacija.

"S bolesnikom i članovima njihovih obitelji svakodnevno komuniciramo, dogovaramo i planiramo", rekla nam je na kraju glavna sestra Klinike za kirurgiju u Vinogradskoj.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
;
Učitavanje komentara