Novi zagrebački aerodrom kopija aerodroma u Osaki?
KAD SU SE otvarale ponude, svi su "pukli od smijeha", a nakon što je i službeno pročitano kako su pobjednici međunarodnog natječaja za novi terminal Zračne luke Zagreb Institut građevinarstva Hrvatske (IGH) na čelu s Jurom Radićem te arhitekti Velimir Neidhardt i Branko Kincl, svi su "pucali od ponosa".
Svatko tko je tih dana govorio o projektu, isticao je kako je ovo važan korak za hrvatsko graditeljstvo, jer su hrvatski arhitekti izradili "cjelovitiji i bolji projekt" od engleskih i japanskih kolega. Tko zna, možda bi pobijedili Japanci da su se oni sjetili plagirati svoj aerodrom Kansai u Osaki? Upravo takvu anonimnu prijavu za plagiranje je, prema pisanju Jutarnjeg lista, protiv Radića, Neidhardta i Kincla, Hrvatskoj komori arhitekata i inženjera u graditeljstvu, jučer podnijela skupina arhitekata.
Neimenovani arhitekti su naveli kako je projekt novog aerodroma Pleso zapravo plagijat Kansai aerodroma u Osaki, arhitekta Renza Piana, i dijelova putničkog terminala u Shenzhenu, Massimiliana Fuksasa. Od Komore traže da se Radiću, Kinclu i Neidhardtu zbog ovakvog plagiranja trajno oduzme licenca, ali da se oduzimanjem dozvole kazne i svi oni koji su takvo plagirano arhitektonsko rješenje prihvatili. Osim kazni za "plagijatore" i one koji su ih u tome podržali, arhitekti od Komore traže da se uputi javna ispriku Pianu te da mu se da jamstvo da se projekt neće izvesti po kopiji njegova aerodroma Kansai.
"Da je riječ o kopiji, vidljivo je iz bazične postavke kvadrata zgrade i krila pristanišnih krakova, a ponajprije po precrtanom presjeku, bez obzira na to što su krakovi pristaništa kraći", stoji u prijavi koju je Komora jučer i službeno zaprimila.
Neidhardt: To su najobičnije gluposti
Podsjetimo, nova putnička zgrada Zračne luke Zagreb, trebala bi biti izgrađena do 2012. godine, a prema procjenama koštat će između 280 i 300 milijuna eura. Terminal površine 70 tisuća četvornih metara predviđen je za prihvat pet milijuna putnika godišnje te najvećih zrakoplova pa tako i Airbusa A380. Imat će 12 mostova za ulazak putnika u zrakoplove, a predviđena je i mogućnost dogradnje ako se promet u zračnoj luci poveća.
Do komentara Jure Radića na optužbe o plagiranju, do zaključenja ovog teksta je bilo nemoguće doći, jer kako su nam rekli u IGH, nalazi se na službenom putu u Stuttgartu.
Velimir Neidhardt je Jutarnjem listu rekao kako takve smiješne optužbe ne želi komentirati: "Ne želim to uopće komentirati. To su najobičnije gluposti. Možete to slobodno napisati".
"Ne želim braniti autore, jer se oni od ovakvih optužbi trebaju braniti sami, ali moram istaknuti da su ljudi koji su pisali prijavu vrlo neinformirani. Naime, Zračna luka je kao investitor test-projektom utvrdila izgled i oblik budućeg aerodroma koji arhitekti trebaju interpretirati na natječaju. To je bio naš zahtjev i svatko tko to nije poštivao, nije se uopće mogao ni natjecati", rekao je potpredsjednik žirija i direktor Zračne luke Zagreb, Boško Matković.
Ponovo uhvaćeni s prstima u staklenci?
Ovo nije prvi put da se Radićevo ime vezuje uz plagiranje pojedinog projekta, a ni Kinclova karijera arhitekta nije "bez mrlje".
Naime, Radiću se već ranije predbacivalo kako je njegov most Jarun kopija Erazmova mosta u Rotterdamu, ali nikad nije podnesena nikakva službena prijava Hrvatskoj komori arhitekata i inženjera u graditeljstvu.
Kincla kolege arhitekti, pak, prozivaju zbog "nestručnog projektiranja Dinamovog stadiona", dok obojici predbacuju projektiranje autoceste po sredini južnog obronka zaštićenog Parka prirode Medvednica.
I.M.
Foto: IGH/HRT
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati