Ovo je tvornica pjesama koje su obilježile život u Jugoslaviji
TVRTKA Jugoton iz zagrebačke Dubrave, današnji Croatia Records, gotovo je osam desetljeća ishodište glazbe u Hrvatskoj i regiji. Jugoton je postao simbol diskografije na ovim prostorima, mjesto gdje su legendarni domaći glazbenici snimali svoje ploče, kazete i CD-ove svih žanrova - od zabavne i narodne glazbe, popa i rocka, do jazza i klasike.
Svi veliki hrvatski i ex-jugoslavenski izvođači zastupljeni su u bogatom katalogu Croatia Recordsa, nekadašnjeg Jugotona, koji je i danas dostupan na različitim streaming platformama.
Preteče Jugotona, koji se početkom devedesetih godina prometnuo u Croatia Records, prva su hrvatska tvornica gramofonskih ploča Edison Bell Penkala osnovana 1926. godine te tvrtka Elektroton koja je u Zagrebu registrirana 1938. Elektroton je nacionaliziran nakon oslobođenja u svibnju 1945. godine, da bi 10. srpnja 1947. Radio komitet Vlade FNRJ osnovao Jugoton. Novo državno poduzeće naslijedilo je imovinu Edison Bell Penkale i Elektrotona.
"Prvu ploču objavili smo iste godine, singlicu pod kataloškim brojem J-1001, na kojoj se nalaze dvije dalmatinske skladbe – 'Ti tvoji zubići' i 'Jedan mali brodić' u izvedbi Zagreb Male Quinteta," kažu za Index u Croatia Recordsu i naglašavaju kako je Jugoton uz gramofonske ploče proizvodio galanteriju i kozmetičku ambalažu.
U prvoj godini rada proizveli su 33 tisuće ploča, dok su s pločama kakve danas poznajemo – na vinilu – krenuli 1956. Tada je izdana i prva solistička ploča zabavne glazbe, "Pjeva vam Ivo Robić". Singl ploče na 45 okretaja (s po jednom pjesmom na svakoj strani) Jugoton objavljuje od 1957., kao i EP ploče na 33 okretaja. Tri godine kasnije Jugoton tiska ukupno milijun i 400 tisuća ploča.
Zlatno doba diskografije
"Uzlet je počeo u šezdesetima, kada su bili bolji gramofoni, a singl ploče su polako zamijenjene long play (LP) pločama," kaže za Index Siniša Škarica, legendarni urednik pop i rock izdanja u Jugotonu i autor knjige "Tvornica snova" o poduzeću iz Dubrave.
"Usporedo s prodajom ploča rasla je i potražnja za gramofonima zbog čega je zagrebački RIZ (Radio Industrija Zagreb) proizvodio 100.000 gramofona. Sve veća potražnja dovela je i do našeg rasta čije vodstvo je odlučilo postaviti kamen temeljac u zagrebačkoj Dubravi za novi Jugotonov pogon", kažu nam u Croatia Recordsu.
"Tvornica gramofonskih ploča započela je s radom 23. listopada 1963., prostirala se na 35.000 kvadratnih metara površine, od čega je na 8000 kvadratnih metara izgrađeno osam objekata. Tvornica je u to vrijeme proizvodila preko 16 milijuna ploča godišnje, usvojila izradu ploča u stereo tehnici, a postavljeni su i temelji za daljnje proširenje asortimana", dodaju.
Od početka šezdesetih do kraja osamdesetih godina Jugoton je objavljivao popularne svjetske izvođače kroz licencna izdanja, kao i najčuvenije domaće autore: "Kod nas su se proizvodili danas kultni albumi Bijelog dugmeta, Azre, Idola, Haustora, Električnog orgazma, Ive Robića, Arsena Dedića, Miše Kovača i mnogih drugih velikih imena.
Pohvaliti se možemo i prvim licencnim ugovorima s diskografskim kućama 'RCA', njemačkom tvrtkom 'Polydor' i britanskom 'Decca' te svjetskim izdanjima poput vinila Elvisa Presleya, The Beatlesa, The Rolling Stonesa, te kasnije Madonne, U2, Davida Bowieja, Eurythmicsa, Kraftwerka, Queena, Deep Purplea, Pink Floyda, Iron Maidena i mnogih drugih. Prvi domaći rock album na vinilu 'Naši dani' zagrebačkog sastava Grupa 220 objavili smo u studenom 1968. godine", kažu u Croatia Recordsu.
Rekordne naklade i legendarni izvođači
"Unisono je stajalište kako je zlatno doba Jugotona bilo od kraja sedamdesetih do kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća. U to vrijeme bilo je zlatno doba jugoslavenske zabavne glazbe, pojavio se novi val koji je ostavio autorski otisak na području pop i rock glazbe te je prodaja ploča i kazeta, kao najpopularnijeg medija, dosegnula najveće tiraže. Na prijelazu 1983. na 1984. prodano je dvadeset milijuna nosača zvuka na području Jugoslavije", govori za Index Siniša Škarica.
"Znači, u prosjeku je svaki stanovnik kupio jedan primjerak, a neke ploče iz početka osamdesetih bile su iznenađenje. Licencni album Davida Bowieja 'Let's dance' u Jugoslaviji je prodan u pedeset tisuća primjeraka, dok je u Italiji, na primjer, imao manju prodaju. To su pokazatelji rasta diskografske industrije u osamdesetim, u kojoj je Jugoton imao više od polovice tržišta", dodaje.
U to vrijeme postala je poznata i reklama za Jugoton s pticom koja kaže: "nova ploča".
Škarica kaže da je najprodavaniji nosač zvuka bio album "Bio sam naivan" Danijela Popovića iz 1982. godine, koji je u travnju 1983. bio na Euroviziji s pjesmom "Đuli". Pjesma je bila četvrta na Euroviziji i nije se nalazila na prvom izdanju albuma, dodana je kasnije. Sveukupno je prodano milijun kazeta, ploča i CD-ova tog izdanja.
Škarica ne otkriva koji mu je bio najbolji urednički izbor koji je napravio: "Osobni izbor vam ne mogu reći. Bio sam urednik najvažnijeg segmenta yu pop i rock glazbe – tako da uz Film, Idole, Azru, Haustor i druge - ne mogu se izjasniti koga sam najbolje odabrao. Sretan izbor bio je Paket Aranžman Električnog orgazma, Idola i Šarla Akrobate."
Reklame iz tog razdoblja pokazuju doista širok raspon izvođača.
Od Jugotona do Croatia Recordsa
Jugoton je uspješno nastavio poslovanje u devedesetim godinama, vremenu rata i katastrofalne privatizacije i pretvorbe društvenog vlasništva.
"Nakon demokratskih promjena, 1991. godine promijenili smo ime Jugoton u Croatia Records. Održati tempo koji su postavili naši prethodnici nije bio nimalo lagan zadatak. Uspjeli smo zadržati širinu kompletnog kataloga, od dječjih izdanja, preko popa i rocka do klasike. Danas na godinu objavimo oko 2000 albuma i kompilacija. Ponosni smo na edicije koje su rezultat kreativnog rukovodstva tvrtke i osluškivanja tržišta", navode u Croatia Recordsu.
Godine 1996. započeli su digitalizaciju svoje goleme fonoteke, koja sadrži više od devedeset tisuća fonograma. Video spotove neprekidno prikazuju na CMC televiziji koja ima nacionalnu frekvenciju, a pokrenuta je 2005. godine. Tu su i televizijski kanali Jugoton TV te Klape i tambure koji se mogu gledati preko svih domaćih telekoma. U Zagrebu, Splitu, Rijeci i Beogradu još uvijek imaju trgovine gdje se prodaju nosači zvuka, uključujući vinile, LP ploče koje su ponovno u modi.
Jugoton, današnji Croatia Records, ostao je najznačajnija diskografska kuća u regiji. Tvornica popularne kulture iz Dubrave nije doživjela sudbinu stotina drugih važnih poduzeća, ostala je dugosvirajuća ploča - LP.
