Ovo je žena koja se bori za titulu afričkog poglavara

Ovo je žena koja se bori za titulu afričkog poglavara
Foto: Meri Hyoky (https://storiesfromlesotho.wordpress.com/women-in-resistance/senate-masupha)

SENATE Masupha sjedi u svom domu u Ha Mamatheu u Lesotu ispod portreta preminule majke. Ispod slike, piše CNN, na sesotskom jeziku stoji natpis da je glavna poglavarka Ha Mamathe i okolnih sela. Na toj je poziciji bila 12 godina sve dok 2008. nije umrla. No njenoj kćeri ta prilika nije pružena.

Generacijama su članovi obitelji Masupha živjeli i bili poglavari ovog područja u Lesotu, državi okruženoj Južnoafričkom Republikom. David Masupha, njen otac, bio je glavni poglavar kao izravni potomak kralja Moshoeshoe I., osnivača Lesota, sve do svoje smrti 1996. godine.

"Moji roditelji su vladali cijeli život – to je bilo njihovo pravo. Osjećala sam se jako sigurno dok sam odrastala”, prisjeća se Masupha.

“No kad je moja majka preminula, nastale su tenzije unutar obitelji oko toga tko će naslijediti vlast. Ja sam bila žrtva tih tenzija jer su se ponašali kao da me uopće nema”, kaže.

U Lesotu žensko dijete ne može naslijediti poglavarsku poziciju

Masupha je jedino dijete u obitelji, no zakon u Lesotu zabranjuje ženama da naslijede vladarsku poziciju. Žena može preuzeti ulogu plemenskog vođe ako njen suprug umre, no nakon nje titulu može naslijediti samo muški potomak.

Pokrenula tužbu pred sudom, ali uzalud

Kada su razgovori u obitelji krenuli u smjeru mogućnosti izbacivanja Masuphe iz doma u kojem je živjela s roditeljima, odlučila je krenuti u akciju. Pred ustavnim sudom Lesota 2013. godine pokrenula je postupak za nasljeđivanje poglavarske pozicije tvrdeći da je postojeći zakon diskriminirajući te time neustavan.

No sud je odbacio njen slučaj, kao što je i godinu kasnije učinio Žalbeni sud tvrdeći da je pitanje modernizacije pravila stvar parlamenta.

Masuphin stric, očev mlađi brat, preuzeo je vlast, ali ona je ostala živjeti u kući roditelja te nastavila svoju bitku.

Zakon koji zabranjuje ženama preuzimanje uloge poglavara opozvan je u Namibiji, Bocvani i Zambiji te žene tamo sada mogu biti imenovane poglavarima na isti način kao i muškarci. No ne i u Lesotu.

"Žena u Lesotu ne postoji"

“Žena u Lesotu nije diskriminirana, ona jednostavno uopće ne postoji”, kaže Kuena Thabane iz Saveza žena odvjetnica Lesota koja podupire Masuphinu borbu, prenosi CNN.

Sjedeći u svom malom uredu u glavnom gradu Maseru, ogorčeno se smijući govori: “Netko može biti diskriminiran samo ako postoji, ali zakoni Lesota o nasljeđivanju vlasti i nasljedstva žene uopće ne spominju.”

Iz vlade u Lesotu na upite CNN-a nisu odgovorili.

Većina poglavara nije na Masuphinoj strani

Između 22 glavnih poglavara koji čine većinu senata, Khoabane Theko, glavni poglavar Thaba Bosiua, kaže da jedini podržava Masuphinu borbu.

“Žensko dijete ne odlučuje da se rodi kao žena, tako da su po mom mišljenju zakoni koji je diskriminiraju uistinu užasni”, kaže Theko u svom domu koji se nalazi pokraj povijesnog planinskog zdanja, gdje je kralj Moshoeshoe I. osnovao naciju Basoto.

Ukazuje na hipokriziju postojećeg sustava u kojem su žene koje preuzmu vlast od supruga poštovane i priznate, dok je ženskoj djeci onemogućeno nasljeđivanje poglavarske uloge.

Većina drugih poglavara se ne slaže. Peete Lesaoana Peete od Koenenga i Mapotenga strogo se drži kulturnih normi te kaže kako u kulturi Basotoa žena udajom prelazi u muževu obitelj te buduća djeca pripadaju njegovom klanu.

“Suprotno ne može funkcionirati. Jer ako žensko dijete naslijedi poglavarstvo, udajom će ga odnijeti izvan obitelji. A ne može se udati za muškarca iz svoje obitelji jer je to kulturni tabu”, objašnjava Peete.

Kultura kao oruđe opresije

Thabane ljute ovakvi pogledi koji stavljaju tradiciju iznad svega drugog te smatra da kultura ne mora uvijek biti sačuvana.

“Po mom mišljenju, kultura je oruđe koje se koristi za opresiju, posebno žena”, kaže. 

Masupha se slaže s tim tvrdnjama te ne vidi logiku u gledanju na ženidbu kao prepreku. Nada se da će njena stalna kampanja, iako nema previše učinaka na zakone, ipak utjecati na ljude.
Počinje se smješkati dok priča kako joj žene iz zajednice koje se suočavaju s nasiljem ili diskriminacijom prilaze i povjeravaju se.

“To mi govori da razumiju moju borbu te da ih je ona natjerala da pogledaju unutar vlastite obitelji, prekinu šutnju i počnu govoriti”, kaže Masupha.

Za nju je to i proces učenja. “Njihovo iskustvo nije jedino, iste se stvari događaju u cijeloj zajednici”, kaže.

Slučaj koji je podijelio zajednicu

No njen slučaj podijelio je zajednicu.

Četrdesettrogodišnja Mpoetsi 'Mamosa Lereka, odjevena u hlače i cipele na petu, čime se izdvaja iz zajednice jer većina žena nosi haljine ili suknje, ponosno diže glavu dok izgovara Masuphino ime.

Sjeća se vremena kad je njena majka bila poglavar te pozdravlja Masuphinu borbu za rušenje rodnih stereotipa koji još uvijek prevladavaju u Lesotu među mnogima, uključujući i žene.

“Kad je riječ o vodstvu, mi u Lesotu uvijek glasamo za muškarce. Vjerujemo da bi oni trebali biti vođe, takav je naš mentalitet”, kaže.

Nešto starija žena 'Makhotso Makhoebe, odjevena u suknju i toplu jaknu, jedna je od onih koje se protive promjenama.

“Žene ne bi trebale biti vođe. Ne zaslužuju takvu vrstu moći jer imaju mnogo više slabosti od muškaraca i ne znaju kako razgovarati s ljudima. Ne vjerujemo im. Dobro da je Senate Masupha izgubila na sudu”, kaže Makhoebe.

Sedamdesetogodišnja žena, koja se nije željela predstaviti, čekajući taxi na izlazu Ha Mamathe kaže kako podržava Masuphinu borbu. “Iako je žena, ima pravo biti poglavar”, kaže.

"Patrijarhat je usađen u naše društvo do te mjere da ga žene smatraju normalnim načinom života te ga nastavljaju podupirati”, kaže s malo umora u glasu.

“Nema šanse da Lesoto može održati sadašnje retrogradne zakone. Samo je pitanje vremena kad ćemo doći tamo gdje trebamo biti”, kaže.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara