Pitajte međunarodne kupce što misle o Uljaniku. Na primjer, Turkmenistan.
POČETKOM desetljeća Uljanik je, zahvaljujući državnoj skrbi i pripomoći, s turkmenskom stranom sklopio ugovor na izgradnju i isporuku dvaju RO-PAX brodova (za putnike i vozila) 2014. Novac i predujam nisu bili upitni; prema uvjetima sporazuma Turkmenistan je samo inzistirao na tome da brodovi budu isporučeni u luku Turkmenbaši 27. listopada, na dan državnosti Turkmenistana. Ondje bi ih, kako je bilo planirano, zajedno svečano primili turkmenski i hrvatski predsjednik,
U ožujku 2014. Hrvatsku je posjetio potpredsjednik Vijeća ministara Turkmenistana Satlyk Satlykov da vidi kako napreduju stvari. U službenom dijelu je svašta vidio i sa svakim se našao. Imao je čast upoznati Grčića i Hajdaš-Dončića, vidio Gredelj i Ericsson Nikolu Teslu. A zatim se uputio u Pulu…
Kako glasi narodna predaja koja nema pismenih tragova, visoki gost je u Puli skoro dobio infarkt kada je vidio jednu ponosnu praznu olupinu budućeg broda na kojoj su radnici dovršavali oplatu. Predaja kaže da je uprava Uljanika imala vrlo opravdan razlog. Uplaćeni novac Uljanik je naime prebacio nekamo da otplati neke goruće dugove pa ga za tekuću narudžbu nije bilo. K tome, Uljanik se požalio da ima malo radnika. Da bi brodovi bili završeni, trebalo ih je povući iz 3. maja. A to je koštalo.
Prvi brod kasnio dva mjeseca, drugi godinu dana
Ne presretan, Turkmenistan je dodao još novca, naglasivši da je bitan samo datum isporuke. No Uljanik je upropastio i rokove i količine. Kada je jedan - ne dva - brod na jedvite jade bio gotov pred kraj godine, trebalo ga je dostaviti na sam jug Kaspijskog jezera. Budući da Rusija oko sredine studenog zatvara riječne ustave zbog zime i smrzavanja, Hrvatska vlada morala je moljakati Rusiju da napravi iznimku za perjanicu hrvatskog gospodarstva. Brod je stigao u Turkmenbaši s gotovo dvomjesečnim zakašnjenjem. Drugi brod, od kojeg Turkmenistan nije odustao isključivo zato što im je trebao, stigao je punu godinu dana kasnije, 2015.
Slučajno, nakon ove situacije, Turkmenistan je s turskom kompanijom Gap Insaat potpisao sporazum o izgradnji velike luke i brodogradilišta u Turkmenbašiju. Projekt je završen u svibnju ove godine. Inače, brodogradilište u sklopu luke zove se Balkan.
Za kraj, 13. lipnja ove godine, Hrvatsku je posjetilo turkmensko izaslanstvo. Održala se zajednička sjednica mješovite međuvladine skupine za gospodarsku suradnju. Razgovarali su o suradnji... No to više nikoga ne zanima a svi razgovori su se pretvorili u formalni bla, bla, bla… Treba li vas čuditi zašto o tome niste ništa čuli? I zašto u medijima niste vidjeli ikakvu optimističnu izjavu i hvalospjeve hrvatsko-turkmenskoj suradnji, kao što je bio slučaj prije inspekcije brodova davne 2014.?
Da, spasimo Uljanik.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati