Povjerenstvo za sukob interesa kaže da nema ovlasti za izuzeće svoje šefice
POVJERENSTVO za sukob interesa je objavilo da ono nema ovlasti odlučivati o izuzeću čelnice Nataše Novaković u predmetu premijera Andreja Plenkovića te da o tome trebaju odlučiti tijela koja obavljaju nadzor nad Povjerenstvom, a ako se ona proglase nenadležnima, odluku treba donijeti Ustavni sud.
Vezano za sve učestalije iznošenje stavova da bi samo Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa moglo i trebalo odlučivati o podnesenim zahtjevima za izuzeće predsjednice Povjerenstva u predmetima vezanim za premijera Plenkovića (...), potrebno je istaknuti da takvo ovlaštenje Povjerenstva ne proizlazi ni iz jednog pozitivnog zakona ili podzakonskog propisa", stoji u priopćenju tog tijela.
Povjerenstvo ističe da se jedina mjerodavna zakonska odredba koja se odnosi na odlučivanje o zahtjevu za izuzećem predsjednice Povjerenstva nalazi u članku 24. stavku 5. Zakona o općem upravnom postupku, kojim je propisano da o izuzeću čelnika tijela, ako nema drugostupanjskog tijela (što je slučaj u postupcima pred Povjerenstvom), odlučuje tijelo koje obavlja nadzor nad tim tijelom (Povjerenstvom).
Pozivaju se na Pravilnik
Napominju da se taj Zakon primjenjuje u svim postupcima pred Povjerenstvom, a samo se pojedina pitanja postupka mogu drugačije urediti posebnim zakonom, "što međutim u odnosu na institut izuzeća Zakonom o sprječavanju sukoba interesa, kao posebnim zakonom, za sada nije učinjeno".
Ističu da ovdje nisu mjerodavne odredbe Pravilnika o načinu rada i odlučivanja Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa jer se one odnose isključivo na situacije kada se predsjednik ili član Povjerenstva sami izuzimaju u pojedinom predmetu, smatrajući da postoji neki razlog njihove pristranosti.
Stoga se ove odredbe ne mogu primijeniti na situacije u kojima stranka kroz podneseni zahtjev za izuzećem predsjednika ili člana ukazuje na takve razloge, tim više što Pravilnik zbog takvog izuzimanja nije predvidio bilo kakvo odlučivanje.
Podsjećaju i da se Upravni sud u Zagrebu u presudi od 23. svibnja, poništavajući odluku Povjerenstva i vraćajući predmet na ponovno odlučivanje, kao na mjerodavnu odredbu pozvao upravo na članak 24. stavak 5. Zakona o općem upravnom postupku te naložio Povjerenstvu da dostavi zahtjev za izuzećem na odlučivanje nadležnom tijelu koje nadzire Povjerenstvo.
Povjerenstvo napominje da se odredbama Zakona o sprječavanju sukoba interesa propisuju ovlasti Hrvatskog sabora da imenuje i razrješuje predsjednika i članove Povjerenstva te razmatra i glasuje o prihvaćanju ili neprihvaćanju godišnjeg izvješća o radu Povjerenstva.
Također, propisuju se ovlasti saborskog Odbora za izbor, imenovanja i upravne poslove da utvrđuje jesu li predsjednik i članovi Povjerenstva u sukobu interesa i da su predsjednik i članovi i Povjerenstva dužni istome dostavljati svoja izvješća o imovinskom stanju za početak i kraj mandata te povodom bitnih promjena na imovini.
Pozivaju sabor
Isto tako, propisuju se i ovlasti Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav da kao matični odbor razmatra i glasa o prihvaćanju ili neprihvaćanju godišnjeg izvješća o radu Povjerenstva, stoji u priopćenju.
"To sve skupa nesporno ukazuje da sabor neposredno i preko svojih odbora nad Povjerenstvom ima značajne nadzorne ovlasti", navodi Povjerenstvo.
S druge strane, ističe Povjerenstvo, upravni sudovi kao prvostupanjska tijela i Visoki upravni sud kao drugostupanjsko tijelo kroz pokrenute upravne sporove nadziru zakonitost odluka Povjerenstva pa se u širem smislu i to može smatrati nadzornim ovlastima.
"Stoga je Povjerenstvo, s obzirom na to da isto nije i ne može biti tijelo koje samo nadzire svoj rad, jedino moglo postupati po propisanoj pozitivnopravnoj regulativi te po nalogu Upravnog suda u Zagrebu i dostaviti predmetne zahtjeve za izuzećem tijelima zakonodavne i sudske vlasti koje zbog prethodno utvrđenih nadzornih ovlasti nad njime smatra nadležnima za postupanje u ovim postupcima", navodi to tijelo.
"Ukoliko bi se oba navedena tijela proglasila nenadležnima za odlučivanje po podnesenim zahtjevima za izuzeće, Povjerenstvo za sukob interesa smatra da će s u tom slučaju stvoriti pretpostavke da temeljem čl. 82. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu, povodom sukoba nadležnosti, odluku o tome koje je tijelo stvarno nadležno donese Ustavni sud Republike Hrvatske."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati