Sada i Hrvati mogu tužiti Volkswagen zbog varanja s ispušnim plinovima
VLASNICI Volkswagen vozila s dizel motorom kupljenog nakon 1. studenog 2008. mogu se pridružiti masovnoj kolektivnoj tužbi koju pokreće Savezno udruženje njemačkih potrošača iz Berlina, kojom se želi utvrditi odgovornost tog proizvođača automobila za štetu koja je nastala zbog manipuliranja softverom za ispušne plinove koji je ugrađen u njihove motore. Prema procjenama, u Hrvatskoj je oko 60 tisuća spornih Volkswagen vozila, a rok za registraciju potrošača koji se žele pridružiti istječe 29. rujna.
Volkswagen priznao manipulacije softverom za ispušne plinove
Te informacije dobili smo od zagrebačke odvjetnice Sandre Budimir koja u suradnji s jednim odvjetničkim uredom iz Berlina zastupa nekoliko hrvatskih kupaca spornih vozila koji su odlučili ostvariti svoja prava i besplatno se pridružiti kolektivnoj tužbi u Njemačkoj.
Da podsjetimo, u tzv. aferi Dieselgate Volkswagen grupa priznala je manipuliranje softverom za ispušne plinove ugrađenim u dizel motore, čime je pogođeno preko 11 milijuna vozila diljem svijeta, od čega oko 8 milijuna u Europi, i to oko 5 milijuna vozila marke Volkswagen, 2,1 milijun Audija, 1,2 milijuna Škoda i 1,8 milijuna kombija te oko 700.000 Seat vozila. Radi se o dizel motorima tipa EA189 ( 1,2, 1,4, 1,6, i 2,0 litarski) koji su proizvedeni između 2009. i 2014. te nekima od proizvedenih između 2015. i 2016. g. (npr. Audi Q5, Q7, A7 i A8 i Porsche Cayenne).
Budimir: Hrvatska ništa nije učinila da zaštiti vlasnike vozila
Odvjetnica Budimir razočarana je ponašanjem RH koja, kako kaže, ni na koji način nije pokušala zaštititi svoje građane - kupce spornih vozila.
“U Europi ne postoji uređena država koja barem na neki način nije pokušala zaštiti svoje građane koje je Volkswagen doveo u zabludu tvrdeći im, u tvorničkim deklaracijama, kako njihova vozila proizvode bitno manje emisije štetnih plinova nego što to doista i jest. SAD je uspio naplatiti od društva iz Wolfsburga gotovo 14 milijardi dolara, Njemačka ga je do sada “olakšala” s približno milijardu eura, Italija ga je kaznila s pet milijuna, a Hrvatska s 0!” kaže Budimir i dodaje: “Nasuprot uvijek inertnoj Hrvatskoj, u susjednoj Sloveniji Savez potrošača Slovenije (ZPS) okupio je oko 6200 vlasnika vozila VW grupacije i podnio kolektivnu tužbu protiv VW-a u Njemačkoj. Isto su učinile Litva i Slovačka, dok su Italija, Austrija, Ujedinjeno Kraljevstvo, Švicarska, Španjolska, Portugal, Luksemburg i Belgija to učinili u svojim zemljama. Čak je i Europska komisija dala europskim kupcima za pravo da na ovaj način traže novčanu kompenzaciju zbog prijevare.”
Savezno udruženje njemačkih potrošača daje besplatnu pravnu pomoć
Budimir kaže da postoji nekoliko udruženja koja u konkretnom slučaju pružaju besplatnu pravnu pomoć vlasnicima vozila. Savezno udruženje njemačkih potrošača iz Berlina već zastupa 400 tisuća vlasnika spornih vozila.
“Postoji nekoliko velikih asocijacija koje su potrošačima ponudile besplatnu stručnu i financijsku pomoć u traženju pravne zaštite. Najveća takva je ona koju provodi Savezno udruženje njemačkih potrošača iz Berlina (VZBV) pred Višim regionalnim sudom u Braunschweigu, koje je 1.studenog 2018. pokrenulo tzv. oglednu kolektivnu tužbu protiv društva Volkswagen AG u kojoj do sada zastupa preko 400.000 oštećenih vlasnika spornih VW vozila. Sudjelovanje je besplatno za sve potrošače koji se priključe kolektivnoj tužbi upisom u registar najkasnije do 29. rujna 2019. Rizik troškova postupka snosi isključivo VZBV. Ova će presuda obvezivati sve njemačke sudove u eventualnim daljnjim postupcima povodom pojedinačnih odštetnih zahtjeva. Pri tome se realno i objektivno očekuje da će VW u slučaju nepovoljne presude, a radi zaštite svog poslovanja i ugleda, sam izraziti spremnost za naknadu štete kupcima u mirnom postupku”, pojašnjava Budimir.
Presude idu u korist potrošača
Posljednje presude njemačkih sudova, kaže Budimir, idu u prilog potrošačima.
“Najnovijim presudama njemačkih sudova u individualnim postupcima protiv VW-a utvrđeno je da vozilo ima materijalni nedostatak ako je predano kupcu s instaliranim poremećajnim uređajem (“Defeat device”) u smislu članka 3. točke 10. Uredbe (EZ) br.715/2007, čiji je softver zabranjen temeljem čl. 5. st. 2. te Uredbe, a koji prilikom ispitivanja pokazuje nižu emisiju dušikovog oksida od one tijekom normalne vožnje. Posljedica toga jest da takvom vozilu nedostaju karakteristike za uobičajenu uporabu, čime kupcu prijeti rizik zabrane vožnje takvog vozila te mu nije zajamčena daljnja neometana uporaba vozila u prometu.
Njemački sudovi su također potvrdili i osnovanost zahtjeva za naknadu štete zbog namjernog i nemoralnog oštećivanja kupaca i njihovog dovođenja u zabludu te su obvezali VW da im naknadi kupoprodajnu cijenu vozila, umanjenu za naknadu uporabe vozila, što u konačnici iznosi i po desetak tisuća eura plus zatezne kamate i sudske troškove.
Što se tiče vozila kojima je u sklopu servisnih mjera sporni softver naknadno ažuriran i time navodno ispravljen nedostatak, ističemo da vlasnici i takvih vozila imaju pravo na naknadu štete. Protuzakonita radnja proizvođača već je utjecala na kupnju vozila i time je prouzročila štetu kupcima.
U prilog tomu idu rezultati istraživanja članova Europske organizacije potrošača (BEUC), prema kojima je skoro polovica vlasnika prijavila negativne posljedice ažuriranja softvera u vidu povećane potrošnje goriva i gubitka snage motora”, kaže Budimir.
U Hrvatskoj prometuje 60 tisuća spornih vozila
U Hrvatskoj, kao što znamo, prometuje veliki broj Volkswagen vozila, mnoga od njih su u vlasništvu državnih institucija, no ovdje, za razliku od Njemačke i nekih drugih zemalja, nisu platili nikakvu kaznu.
“Velika potpora potrošačima je i Europska komisija koja je naložila VW-u poduzimanje korektivnih mjera te redovito objavljuje rezultate opoziva vozila povezanog s emisijama NOx. Vrlo pomno prati način na koji države članice provode ta pravila te je zbog problematike VW grupe pokrenula niz prekršajnih postupaka zbog neusklađenosti s EU propisima o homologaciji vozila, uključujući one protiv Njemačke, Luksemburga i Ujedinjenog Kraljevstva. Pokrenula je i temeljitu reformu EU propisa o homologaciji. Posljedično, Komisija će od rujna 2020. moći pokretati opozive diljem EU-a i nametati proizvođačima ili tehničkim službama administrativne kazne u iznosu od najviše 30.000 EUR po neusklađenom vozilu. Zanimljivo je da u Hrvatskoj vlada gotovo apsolutni muk u pogledu svega navedenog. Kako sada stvari stoje, VW u Hrvatskoj zbog prijevare do sada nije kažnjen ni jednom jedinom kunom. Pretpostavlja se kako u Hrvatskoj prometuje oko 60.000 spornih VW vozila!” zaključuje Budimir.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati