Sindikat najavio štrajk stjuardesa i pilota: I u Srbiji imaju veće plaće od nas
Tekst: Z.J.
Foto: Arhiva (Index)
NAKON neuspješnog mirenja s upravom Croatia Airlinesa članovi Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova razmišljaju o štrajku. Kolektivni ugovor još uvijek nije potpisan ni s Hrvatskim sindikatom prometnih pilota.
Članovi Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova i Hrvatskog sindikata prometnih pilota s upravom Croatia Airlinesa ne mogu postići dogovor o kolektivnim ugovorima od veljače. To znači da od tada rade nezaštićeni kolektivnim ugovorom, isključivo po pravilima koje postavlja uprava. Zbog toga bi već idući tjedan mogli štrajkati stjuardi i stjuardese, a nedugo nakon njih i piloti.
Stjuardesama neto plaća niža od 4.000 kuna
Stjuardese Croatia Airlinesa najslabije su plaćene u regiji, tj. veću plaću od njih imaju i stjuardese iz Srbije te Bosne i Hercegovine. Više od pola stjuardesa Croatia Airlinesa ima osnovnu neto plaću nižu od 4.000 kuna. Unatoč tomu zbog gospodarske su krize, a u želji da pomognu oporavku tvrtke, pristale na smanjenje plaće za pet posto.
Članovi Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova traže ograničenje radnog vremena na 160 sati u 28 dana što je definirano Zakonom o radu. Naime, njihovo je radno vrijeme utvrđeno Pravilnikom o radnim vremenima članova posade zrakoplova koji se u nekim dijelovima razlikuje od Zakona o radu no ni taj se pravilnik čija se ograničenja ne smiju prekoračiti zbog sigurnosti obavljanja posla i zaštite putnika, ne poštuje u potpunosti.
190 radnih sati u 28 dana
Stjuardese ponekad imaju i 190 radnih sati u 28 dana što je najviše koliko smiju imati. Plaćene su po normi od 70 sati koja je uvedena prije više godina, ali je sada nerealno visoka zbog kratkih letova. Naime, u normu ulazi samo vrijeme kada su uključeni motori zrakoplova na kojem stjuardese rade, a rad na zemlji koji je katkad i do tri puta veći, ne ulazi u obračun za prekovremene sate. Dodatak na plaću se isplaćuje stjuardesama samo za sate na zrakoplovima s upaljenim motorima. Početkom godine smanjen im je i broj dana godišnjeg odmora. One s najduljim stažem ove godine imaju gotovo upola manje dana odmora nego prošle godine. Sindikat ne želi da takav, za njegove članove izrazito nepovoljan, obračun dana godišnjeg odmora bude ugrađen u kolektivni ugovor.
Sindikat traži kolektivni ugovor
Sindikat također zahtijeva poštivanje slobodnih dana svojih članova te najavljenog rasporeda. Naime, sve se češće događa da stjuardesu na slobodan dan telefonski obavještavaju da idući dan ne radi popodne nego ujutro. Takve izmjene negativno se odražavaju na njihov privatni te obiteljski život. Izmjene rasporeda rada definira i Zakon o radu. U njemu stoji da se izmjene rasporeda rada nastale unutar 7 dana tretiraju kao hitan prekovremeni rad. Stjuardesama po toj osnovi nikad nije plaćen hitan prekovremeni rad. U usporedbi s ostalim radnicima u tvrtki, stjuardese su zakinute pri isplati naknade za prijevoz. Nadaju se da će takva diskriminacija biti dokinuta novim kolektivnim ugovorom.
Sindikat također traži definiranje stanke koju kabinsko osoblje nema iako je ona zajamčena zakonom, te Hrvatski sindikat prometnih pilota u potpunosti podržava Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova, a o svojim će akcijama uskoro izvijestiti javnost. Oba sindikata smatraju da je krajnje vrijeme za donošenje kolektivnih ugovora. Naime, riječ je o ugovorima koji vrijede do kraja godine, stoji u priopćenju Sindikata kabinskog osoblja.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati