IMAMO DOKUMENT Vlasnik kompanije nagovarao pilote da lete bez radne dozvole

IMAMO DOKUMENT Vlasnik kompanije nagovarao pilote da lete bez radne dozvole

Foto: Index, Goran Stanzl, Ivo Čagalj/Pixsell

OSIM što je mjesecima (a neki od Indexovih izvora tvrde - od prvog dana) ignorirao sigurnosne protokole i svjesno loše održavao svoje hidroavione - a što je u konačnici i rezultiralo time da im je Agencija za civilno zrakoplovstvo (CCAA) zabranila letove i oduzela licencu - Klaus Dieter Martin, vlasnik kompanije European Coastal Airlines očito je jednako svjesno kršio i hrvatske zakone koji se tiču rada stranaca.

Podsjetimo, Index je prvi (i jedini) objavio fotografije koje dokazuju sramotno loše i krajnje opasno održavanje hidroaviona, a nakon čega je i uslijedila reakcija Agencije i prisilno prizemljenje hidroaviona.

A sada smo i u posjedu dopisa koji je vlasnik ECA slao svojim pilotima, a u kojem im tumači da - smiju letjeti iako nemaju valjane radne dozvole te da on za to preuzima odgovornost. Većina pilota koji rade za ECA su stranci, državljani zemalja izvan EU.

"Ovime potvrđujem da će European Coastal Airlines preuzeti svu odgovornost koja se može dogoditi kao posljedica okolnosti da ..... i ..... (imena pilota) upravljaju našim hidroavionima bez važećeg dopuštenja za rad u Hrvatskoj", piše u dopisu koji je Martin poslao svojim pilotima.

Međutim, službeno tumačenje iz Martinove tvrtke posve je drugačije:
"Svi piloti počinju raditi s radnom dozvolom. Strani piloti zaposleni ove godine bili su kod kuće prva dva mjeseca, prije nego što su počeli letjeti. Dugi proces dobivanja radnih dozvola također je jedan od uzroka otkazivanja i kašnjenja letova", glasi službeni odgovor iz European Coastal Airlinesa na naš upit o radnim dozvolama.

No, točan je, kako doznajemo, samo u skromnom dijelu. Naime, piloti zaista jesu bili 'kod kuće prva dva mjeseca', međutim ne voljom poslodavca, već na vlastito inzistiranje.

Kako doznajemo od izvora bliskih tim pilotima, neki od njih nisu htjeli riskirati deportaciju iz Hrvatske, već su o svojem trošku angažirali odvjetnike koji su im sugerirali da ne rade bez pravovaljane dokumentacije i da radije sjede i čekaju da se formalnosti riješe. A neki od pilota, čija su imena Indexu poznata, pristali su na igru po vlasnikovim pravilima i svjesno se upustili u kršenje zakona na njegov nagovor.

"U tzv. log booku aviona dokumentirano je da su nekolicina pilota mjesecima radila bez radne dozvole", potvrdio je za Index jedan od pilota upoznatih sa situacijom u ECA. Na prvu, lako provjerljiv podatak, međutim, avionski dnevnici, odnosno log bookovi, dostupni su samo djelatnicima i vlasniku kompanije, a onda i nadležnim inspekcijama.

Agencija za civilno zrakoplovstvo: Radne dozvole nisu u našoj nadležnosti

Na naš upit, iz Agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA) odgovorili su nam kako radne dozvole pilota - nisu u njihovoj nadležnosti.

Inspektorat rada: Prema Zakonu, Agencija provjerava radne dozvole

Međutim, iz splitske Uprave Inspektorata rada Ministarstva rada i mirovinskog sustava, na pitanje jesu li oni zaprimali sličnu prijavu kažu dijametralno suprotnu stvar:

"Inspektorat rada u navedenom razdoblju nije zaprimio prijavu kojom se ukazuje da neki piloti toga poslodavca nemaju propisane dozvole. No, podsjećamo da prema Zakonu o zračnom prometu (NN br. 69/09, 84/11, 54/13 - Zakon o osnivanju agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, 127/13 i 92/14) poslove nadzora koji se odnose na zrakoplovno osoblje, što obuhvaća nadzor nad primjenom propisa o: radu i načinu obavljanja stručnih poslova zrakoplovnog osoblja, stručnom osposobljavanju i dozvolama tog osoblja, njihovoj stručnoj i zdravstvenoj sposobnosti, trajanju radnog vremena i vremena letenja, trajanju putovanja i obveze dežurstva, broju uzlijetanja i slijetanja (u tijeku radnog vremena), dužini dnevnog, tjednog i godišnjeg odmora te zdravstvenim i mjerama zaštite na radu u svezi s obavljanjem dužnosti članova posade zrakoplova, obavlja Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo (čl. 127., 131. i druge odredbe Zakona o zračnom prometu.)"

Iz Inspektorata rada javljaju i to da tijekom 2015. i u prvoj polovici 2016. "kod navedenog poslodavca nisu obavljali nadzor nad primjenom propisa o radu, niti su u tom razdoblju zaprimili prijave kojima se ukazuje na nezakonitosti iz nadležnosti inspektora rada".

"Dobili smo više prijava protiv kompanije"

No, zaprimili su, kažu, sljedeće:
"Sredinom srpnja 2016. u Inspektoratu rada PU Split zaprimljen je podnesak kojim se ukazuje na više nezakonitosti u poslovanju toga poslodavca, tj. da stanari Divulja trpe nesnošljivu buku od hidroaviona, da su izloženi emisiji štetnih plinova, određenim požarnim opasnostima te da za rad na tom lokalitetu poslodavac nije ishodio lokacijsku dozvolu (što je u nadležnosti drugih tijela nadzora koje je podnositelj prema navodima u tom podnesku o tomu više puta obavještavao), ali se tim podneskom ukazivalo i na sumnju u nezakoniti prekovremeni rad te prijave na obvezna osiguranja radnika poslodavca koji obavljaju poslove pretakanja goriva, što je u nadležnosti inspektora rada i zbog čega je nakon tih saznanja, Planom inspekcijskih nadzora Inspektorata rada, PU Split započeo inspekcijski nadzor na navedeno krajem srpnja 2016., ali još nije okončan pa Vas o utvrđenom stanju ne možemo obavijestiti prije okončanja nadzora."

Prema Zakonu o strancima, ako se inspekcijskim nadzorom utvrdi da je rad stranca protivan zakonskim odredbama, protiv stranca te pravne ili fizičke osobe koja je s njim zasnovala radni odnos ili koja koristi njegov rad, podnosi se pružni prijedlog prekršajnom sudu te donosi prekršajni nalog. Pravna osoba ili poslodavac mogu biti sankcionirani čak i zabranom obavljanja djelatnosti te pečaćenjem poslovnih prostora, postrojenja, itd, odnosno od te se mjere može odustati ako u roku od pet dana nadležnom inspektoru dostavi dokaz o uplati po 30 tisuća kuna za svakog stranca zatečenog da radi bez valjanih dozvola u državni proračun.

Za let na kojemu su poginula dvojica pilota nisu imali propisanu dokumentaciju

Inače, nije prvi put, kad su piloti u pitanju, da ECA ne posjeduje važeću dokumentaciju. 

Naime, nakon prošlogodišnje nesreće, kad su u Resniku živote izgubila dvojica pilota, a treći se nakon kome izborio za život i u potpunosti izgubio vid, postalo je jasno da kompanija ima priličan problem s propisanom dokumentacijom. U Privremenoj izjavi Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu jasno stoji sljedeće: "Za navedeni let nije predavan plan leta. Prijeletni pregled zrakoplova nije evidentiran u prateću dokumentaciju zrakoplova. Prateća dokumentacija nije se nalazila uz zrakoplov u pripremi i tijekom leta."

Međutim, da su u ECA itekako znali i odobrili let jasno se vidi i iz izjava tadašnjih djelatnika zaduženih za komuniciranje s javnošću. Jan Albers, tadašnji šef marketinga ECA, novinarima je potvrdio da se na zrakoplovu obavljala obuka njihovih pilota. No, u trenu davanja izjave bio je na putu prema mjestu nesreće, pa mu detalji nisu bili poznati. I aktualna glasnogovornica potvrdila je medijima: "Zrakoplov je poletio sa splitskog aerodroma. Planirali su napraviti krug oko područja iznad plaže. Naglašavam da to nije tip zrakoplova kojim se vrši linijski prijevoz putnika već je riječ o sportskoj letjelici", izjavila je tada Marija Vuletić iz prodaje i marketinga ECA.

Upravo iz razloga ne postojanja važeće dokumentacije obitelj poginulog, baš kao i teško ozlijeđeni pilot imat će priličnih poteškoća u ostvarivanju svojih prava koja proizlaze iz činjenice da su stradali na radnome mjestu i tijekom obavljanja posla. No, ni obitelj poginulog pilota, ni preživjeli, zasad ne žele javno istupati.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
;
Učitavanje komentara