Što dosad znamo o smrtonosnom padu hrvatskog Kiowa Warriora?

Što dosad znamo o smrtonosnom padu hrvatskog Kiowa Warriora?
Foto: Dino Stanin, Borna Filić (Pixsell)

U MORE kod Zlarina srušio se vojni helikopter Kiowa Warrior u kojem su bile dvije osobe. U MORH-u tvrde kako je taj helikopter bio "tehnički najbolji", sa samo 500 sati leta, dok su u njemu bili iskusan pilot, nastavnik letenja s 2500 sati leta, i drugi pilot, nagrađivani pripadnik HRZ-a s više od 1000 sati leta.

>>Zapovjednik HRZ-a tvrdi da su piloti imali svu propisanu opremu

U MORH-u danas kažu da je to bila rutinska, odnosno planska aktivnost, da su piloti izvršili zadaću, kao i da su meteouvjeti bili povoljni, pa se postavlja pitanje kako je došlo do tragedije. No, krenimo redom.

Helikopter proizveden 2011. godine u SAD-u

Kod Zlarina, ispred mjesta Zablaće, malo iza 11 sati ujutro u more je pao vojni helikopter Kiowa Warrior. Smrtno je stradao bojnik Marin Klarin, dok se za natporučnikom Tomislavom Baturinom i dalje intenzivno traga. Klarin je bio u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu od 2000. godine, nastavnik letenja u Eskadrili obuke helikoptera, zapovjednik letačkog voda u Eskadrili helikoptera 93. zrakoplovne baze te pilot helikoptera u 393. Eskadrili helikoptera 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Tomislav Baturina također je pripadnik 393. Eskadrile helikoptera 93. krila HRZ-a, a za svoj rad ocjenjivan je najboljim ocjenama te je nekoliko puta nagrađivan i pohvaljen.

Helikopter oznake H327 je bio relativno nov, a proizveden je u  SAD-u u programu New Cabin 2011. godine. Isporučen je Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu krajem 2016. godine, a tada je imao svega 325 sati naleta. U sastavu HRZ-a tijekom malo više od tri godine letio je još 200-tinjak sati. 

Tehnički jedan od najboljih helikoptera, bez oštećenja

"Nismo imali informacija o tome da nešto na helikopteru nije u redu", rekao je zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec na današnjoj konferenciji za novinare ističući kako je ta letjelica bila jedan od tehnički najboljih helikoptera. 

Posada helikoptera imala je rutinsku zadaću navigacijskog brišućeg leta i preleta iz Zemunika preko Vodica, Zablaća, a onda obalom do Lore. No, kod Zablaća je, iz sada nepoznatih razloga, helikopter pao u more. 

Prizemljene sve Kiowe

"Iz za sada neutvrđenog razloga došlo je do pada vojnog helikoptera Kiowa s dva člana posade. Odmah su poduzete sve mjere i radnje s ciljem njihova pronalaska i spašavanja", rekao je na konferenciji za novinare ministar obrane Damir Krstičević. Iz MORH-a su odmah obavijestili da je zapovjeđena obustava leta svih helikoptera Kiowa dok se ne ustvrdi uzrok pada. Odmah je, rekli su iz MORH-a, osnovano i posebno Povjerenstvo koje treba utvrditi uzroke tragedije.

Ubrzo je otkriveno kako ovaj vojni helikopter nije imao tzv. floating equipment, odnosno opremu za slijetanje i plutanje na moru, iako to predstavlja određeni standard. Riječ je o tzv. skijama, koje inače imaju svi MUP-ovi helikopteri. Ministarstvo obrane nikad ih nije kupilo iako su bile naručene. 

Helikopter bez opreme za slijetanje i plutanje na moru

Inače, let iznad mora za ove helikoptere predstavlja rizik jer se radi o jednomotorcima. Isti takvi helikopteri, samo civilni, ne bi smjeli voziti iznad vodene površine, odnosno mora. U razgovoru za Obris prije četiri godine aktualni zapovjednik HRZ-a, general Michael Križanec, odgovarao je na pitanja o problemima leta iznad mora za Kiowe te je naglasio da je apsolutno pogrešno razmatrati vojnu sposobnost u kontekstu civilnih propisa. 

"Naravno, neće ići sam i imat će nekakvu potporu ili će imati pratitelja", rekao je tada Križanec dodajući da razumije da netko tko komercijalno vozi putnike mora imati dva motora i nekakvu opremu u slučaju pada na vodenu površinu. 

Imali su pratnju, što znači da se poštovao protokol

"To mi je jasno, ali mi radimo drugačiji posao, koji uključuje i zahtjevnije zadaće", rekao je tada Križanec. Nesretni helikopter jutros je imao pratnju, što znači da se poštovala procedura. Drugi helikopter letio je 200 metara iza njega kada je došlo do nesreće. 

I da je taj drugi helikopter, koji je ostao lebdjeti iznad mjesta nesreće i pozvao pomoć, imao opremu za slijetanje i plutanje na moru, nije mogao pomoći nesretnim pilotima slijetanjem na površinu. Naime, Kiowe nisu predviđene, odnosno nemaju mogućnost izvlačenja unesrećenih iz mora. Jedina je iznimka u ratnim prilikama, no i tada postoji određeni protokol. 

Varka visine odsjaja

Isto tako, prema šturim podacima koje je danas iznio MORH, helikopter je, prije nego što se srušio, letio na vrlo maloj visini. Križanec kaže i kako je "došlo do naglog udara u more" te da nije bilo nikakvih predznaka u smislu da bi piloti izvijestili o poteškoćama. O drugim detaljima Križanec nije htio govoriti sve dok se ne pokupe i analiziraju izjave svjedoka i snimke iz samog helikoptera, odnosno podaci o letu. 

Iskusni piloti, s kojima smo danas razgovarali, kažu nam kako nisu sigurni, jer im nisu poznate sve okolnosti ove nesreće, no napomenuli su nam kako let iznad velike vodene površine, u ovom slučaju mora, ima rizik od varke visine odsjaja pa piloti zbog te varke ne mogu ispravno procijeniti visinu. 

No sve okolnosti tragedije trebale bi se znati kada se prikupe svi podaci. 

Što vi mislite? Recite nam u anketi!

 


*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara