SUMNJIVI NATJEČAJ Ministar Medved vašim novcem kupuje 220 limuzina

SUMNJIVI NATJEČAJ Ministar Medved vašim novcem kupuje 220 limuzina

Foto: Hina/123rf

MINISTARSTVO hrvatskih branitelja traži 220 novih vozila za ratne invalide.

Raspisan je javni natječaj kojim žele pribaviti limuzine u vrijednosti od 28.160.000 (dvadeset osam milijuna i sto šezdeset tisuća) kuna bez PDV-a, odnosno u vrijednosti od 35.200.000 (trideset pet milijuna i dvjesto tisuća) kuna s PDV-om.

To znači da će iz novca poreznih obveznika biti izdvojeno oko 160.000 (sto šezdeset tisuća) kuna po limuzini.

Ministarstvo Tome Medveda također zahtijeva da im se tih 220 limuzina isporuči u roku od 22 dana od dana potpisivanja ugovora.

Problematičan natječaj

Natječaj je problematičan iz više razloga.

Automobili kojih se žele dokopati moraju udovoljavati posebnim tehničkim specifikacijama. Naravno da vozila za invalide moraju biti posebno prilagođena ali, kako se jasno vidi u natječaju, to ovdje nije slučaj.

Inzistiraju na limuzinama srednje klase, snage motora od najmanje 125 KS. Najmanja duljina koju traže mora biti 4,7 metara, dok najmanja širina mora biti 1,8 metara. Najveća visina mora iznositi 1,55 metara. Pritom se traži i razmak između osovina od minimalno 2.750 mm, što je na razini današnjeg prosjeka klase komfornih limuzina.

Zašto inzistiraju upravo na limuzinama srednje klase? Kakve veze imaju vanjske dimenzije vozila s činjenicom da se traže automobili za osobe s invaliditetom?

Primjera radi, nema govora o ergonomskim parametrima kao što su minimalni otvor vrata te visina sjedala, a koji bi invalidima znatno olakšali korištenje navedenih automobila. Osim toga, smještaj opreme kao što su invalidska kolica kompliciraniji je u limuzini nego u nekom drugom, pogodnijem obliku karoserije.

Obavezan MP3 radio s USB-om, automatska klima i slični dodaci


Nadalje, u natječaju koji je raspisalo ministarstvo Tome Medveda zahtijevaju automatske klima uređaje, električne podizače prednjih i zadnjih prozora, električno podešavanje vanjskih retrovizora, radio MP3 s USB-om te daljinsko središnje zaključavanje.

Zašto inzistiraju na automatskoj klimi, a opremu koja je invalidima zbilja nužna uopće ne spominju? Primjerice, zar parkirni senzori te sjedala podesiva po visini nisu potrebniji od MP3 radija s USB-om?

Jedine stavke u tehničkim specifikacijama koje u praksi doista olakšavaju korištenje invalidima su automatski mjenjač, servo upravljač i tempomat.

Nerealno kratak rok isporuke


Problem je i u nerealno kratkom roku isporuke.

Natječaj propisuje da je rok isporuke 220 limuzina propisan na samo 22 dana od potpisivanja ugovora. To znači da bi ponuditelj koji zadovolji uvjete morao imati spremna sva vozila, njih 220, u roku od 22 dana od zaključenja natječaja.

Ako im se limuzine ne isporuče u ugovorenom roku, ponuditelja čeka kazna. Ona iznosi 0,5 posto ukupne vrijednosti ugovorenog iznosa s PDV-om za to vozilo i to za svaki dan kašnjenja, s tim da ukupni iznos ugovorene kazne ne može prijeći 5 posto ukupno ugovorene vrijednosti.

"Ovo je kao u Alanu Fordu"

Ovo nije prvi put da im Ministarstvo nabavlja limuzine, ali je prvi put da očekuju ovako kratak rok za isporuku. Bivši ministar branitelja Fred Matić rekao nam je kako je uobičajen rok za isporuku oko 90 dana. Nije jasno kako namjeravaju dobiti 220 precizno specificiranih limuzina u tako kratkom roku.

"Treba pitati ministra branitelja kako ide taj rok od 22 dana, kada znamo da hrvatski prodavatelji automobila jednostavno za taj rok ne mogu isporučiti automobile osim ako to nije ranije dogovoreno. Oni nikad nemaju na lageru toliko automobila. Nijedan prodavatelj se ne bi usudio odjednom staviti toliko automobila na prodaju. Uvijek je mjesec dana, tri mjeseca, godinu dana. Ovo je kao u Alanu Fordu", rekao nam je Matić.

Glogoški: "Štedjelo se na ovoj populaciji"

Tomo Medved je još prošle godine, dok je s Plenkovićem dijelio ključeve 105 Opel Insignija stopostotnim ratnim invalidima u Velikoj Gorici, najavio kako planira dodijeliti vozila i ove godine. I to za 219 najtežih invalida, uključujući i pripadnike HVO-a, kojima je temeljem izmjene zakona iz 2013. to bilo onemogućeno.

"Tu nepravdu ćemo ispraviti novim zakonom, a za to su osigurana sredstva u državnom proračunu Hrvatske", rekao je Medved.

Tada im je zahvalio Đuro Glogoški i ustvrdio da prethodnih godina nisu izvršavane obaveze prema njima.

"Svjedoci smo da su neki štedjeli i na ovoj populaciji. Dokaz je tomu da je Ministarstvo hrvatskih branitelja posljednjih godina u državni proračun vratilo 128 milijuna kuna, jedan dio tih sredstava trebao je biti namijenjen i za stopostotne ratne vojne invalide", rekao je prošle godine Glogoški.

Svaku sedmu godinu - novi auto

Svakih sedam godina, stopostotni ratni vojni invalidi koji voze znatno manje od prosjeka, imaju pravo na novi automobil. Prosječna starost ostalih automobila u Hrvatskoj je 12 i pol godina.

Dokumentacija o nabavi automobila by Index.hr on Scribd

Tehnička specifikacija by Index.hr on Scribd

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara