Jučer je cijeli svijet shvatio koliko zapravo ovisi o Facebooku
JUČERAŠNJI petosatni pad Facebooka, WhatsAppa i Instagrama bio je planetarna demonstracija činjenice koju više nitko ne može zanijekati: usluge te kompanije postale su sastavni dio svakodnevnog života.
Podsjetimo, Facebook i njegov Messenger, komunikacijska aplikacija WhatsApp i društvena mreža Instagram jučer nisu radili u cijelom svijetu dulje od pet sati. Ljudi širom svijeta otkrili su koliko su se Facebook i njegove aplikacije duboko zavukli u gotovo svaki aspekt života, ali i poslovanja, piše New York Times.
NYT tako navodi nekoliko primjera: Političari u Meksiku nisu mogli stupiti u kontakt sa svojim biračima, apoteke u Brazilu prestale su primati narudžbe za lijekove, a jednoj neprofitnoj organizaciji u Kolumbiji, koja se bavi žrtvama rodno uvjetovanog nasilja te koristi WhatsApp kako bi kontaktirala sa žrtvama, rad je bio uvelike otežan.
"To više nisu samo zgodni alati, nego platforme kritične za funkcioniranje mnogo toga"
"Imamo terenski tim, pa smo uspjeli ublažiti neke od problema koji je današnji pad prouzročio, ali stotine sličnih udruga širom svijeta to možda nisu mogle napraviti. Jučerašnji dan je bio važan podsjetnik na činjenicu da su tehnologije alati, a ne rješenja", rekao je za NYT Alex Berryhill, direktor digitalnih usluga kolumbijske udruge Cosas de Mujeres.
New York Times navodi su Facebook, WhatsApp i Instagram već dugo puno više od zgodnih alata za komunikaciju i dijeljenje fotografija. To su platforme ključne za biznis, zdravstvenu njegu, virtualnu nastavu, političke kampanje, odgovore na hitne situacije i još mnogo, mnogo toga.
Ono što izaziva nelagodu je činjenica da toliko ljudskih aktivnosti ovisi o jednoj korporaciji, navodi NYT.
Niz kritika
Američka Federalna trgovinska komisija, podsjeća NYT, pokrenula je tužbu protiv Facebooka, koji optužuje da je monopolist koji je kupio WhatsApp i Instagram kako bi potvrdio svoju dominaciju. Facebook je već tjednima na meti kritika nakon što je zviždačica Frances Haugen s javnošću podijelila interne Facebookove dokumente.
Velik dio nedavnih kritika na račun Facebooka odnosi se na odluke koje donose (ili ne donose) lideri kompanije - o upravljanju i zarađivanju na svojim platformama. No još jedna opasna posljedica činjenice da je Facebook postao tako velik odnosi se na enorman broj ljudi koji ispaštaju zbog tehničkih pogrešaka poput one koja je jučer pogodila kompaniju.
U Bruxellesu novi pozivi na regulaciju Facebooka
U Bruxellesu, sjedištu Europske unije i gradu u kojem ogroman broj dužnosnika koristi WhatsApp za komunikaciju i dijeljenje informacija, jučerašnji pad Facebooka i pripadajućih aplikacija izazvao je novi niz poziva na regulaciju ovog internetskog diva.
"U globalnom digitalnom prostoru svakom se može dogoditi ovakvo gašenje usluga. Europljani zaslužuju bolju digitalnu otpornost putem regulacije, poštenog nadmetanja, bolje povezivosti i kibernetičke sigurnosti", objavio je na Twitteru Thierry Breton, europski povjerenik zadužen za izmjene zakona kojima se reguliraju nove tehnologije.
Ako je suditi prema službenim statistikama Facebooka, širom svijeta aplikacije tog diva u prosjeku koristi 2.76 milijardi ljudi dnevno.
WhatsApp od 2014. skinut nevjerojatnih 6 milijardi puta
WhatsApp, koji je Facebook kupio 2014. godine, od početka te godine skinut je gotovo šest milijardi puta, kažu procjene kompanije Data Tower. Četvrtina od tih šest milijardi skidanja odnosi se na Indiju, a na SAD tek 4%.
U Latinskoj Americi su Facebookove aplikacije nerijetko jedini način komunikacije u ruralnim područjima s obzirom na to da u mnogim takvim područjima još uvijek ne postoji usluga mobilne telefonije, ali interneta ima.
U kolumbijskom gradu Bogoti 51-godišnja María Elena Divas, migrantica iz Venezuele, koristi WhatsApp kako bi zaprimila narudžbe za hranu koju priprema.
"Danas nisam ništa prodala. Bio je to težak dan za sve poput mene", rekla je Divas za NYT.
WhatsApp ključan za funkcioniranje mnogih u Brazilu
U Brazilu je, pokazuju istraživanja, WhatsApp instaliran na gotovo svaki mobilni telefon, a većina Brazilaca koja ima mobitel provjerava tu aplikaciju najmanje jednom u sat vremena.
Restorani ga koriste za zaprimanje narudžbi, trgovine koordiniraju aktivnosti, a liječnici, frizeri i čistači dogovaraju termine. Tijekom pandemije WhatsApp je postao itekako važna aplikacija za učitelje i učenike, koji su preko njega održavali virtualnu nastavu, navodi NYT.
"Kad Facebook padne, svi padamo"
Leon David Perez, Meksikanac koji vodi dvije kompanije, među njima i Polimatiju, posvećenu e-učenju, oslanja se na Facebook i Instagram kako bi predstavio svoje proizvode klijentima, a korisnička služba mu funkcionira putem WhatsAppa.
"Način poslovanja drastično se promijenio u zadnjih 20 godina. Tada nije bio online. Sada smo svi spojeni, ali ovisimo o samo nekoliko kompanija čije usluge koristimo za sve. Kad Facebook padne, svi padamo", rekao je Perez.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati